זויה צ'רקסקי – מהפיגורטיבי לפופ ארט אקספרסיבי

20/01/2022

זויה צ'רקסקי – ביוגרפיה קצרה

 

זויה צ'רקסקי ציירת ופסלת ילידת קייב, נחשבת היום כאחת מהאמניות הבולטות והמסקרנות בארץ ובעולם. עבודותיה נמצאות באוספים נחשבים כגון אוסף המוזיאון היהודי בניו יורק, מוזיאון ישראל, מוזיאון תל אביב לאמנות ועוד.

 

האמנית זויה צ'רקסקי הנה בעלת אמירה ייחודית ונוקבת הבאה לידי ביטוי באמנותה. זו משתקפת בציוריה ובתערוכותיה באופן נועז ומרתק, המשקפת את דעותיה על ההיסטוריה והזהות היהודית כמו גם על הממסד האמנותי, הדתי והפוליטי.

 

אמירה נוקבת על הממסד הישראלי

 

כבר כילדה בלטה זויה צ'רקסקי בכישרונה האמנותי. בשנת 1991 עלתה לארץ, ובגיל 21 התקבלה היישר לשנה השלישית במכללת בית ברל. היא חברה לאמנית רות נמט ויחד הן יצרו תחת השם "רותי וזויה".

 

צ'רקסקי עוסקת בציור, פיסול ואיור תוך ביקורת נוקבת על הממסד הישראלי, הפוליטי, הדתי, האמנותי והתרבותי. בין השנים 2005-2009 פעלה בברלין וכאשר חזרה ארצה הקימה את קבוצת "הברביזון החדש" עם עוד ארבע אמניות רוסיות. הקבוצה הציגה תערוכות במוזיאונים ובחללים אלטרנטיביים רבים בסגנון פופ ארט.

 

זויה צרקסקי

 

מהגרת בדילמה של זהות אישית ותרבותית

 

צ'רקסקי עוסקת בעבודותיה בסוגיות של זהות החברה והפרט, תוך ביקורת נוקבת גם על האמנות. בשנת 2003 הציגה את "קולקציית יודאיקה" – תכשיטי זהב שעוצבו בהשראת הטלאי הצהוב.

תערוכה זו מיצבה אותה כאחת האומניות הבולטות בסצנת האמנים הצעירים בארץ והוצגה בחללים הנחשבים ביותר בעולם.

 

בשנת 2004 הציגה האמנית את "נשף הקורבנות" – Le Bal Des Victimes של עשר דמויות מפוסלות. שמה של התערוכה הועתק משמם של הנשפים שנערכו עבור בני האריסטוקרטיה אחרי שקרוביהם איבדו ראשיהם לגיליוטינה. שוב ביקורת על ההיסטוריה.

 

בשנת 2006 הציגה בביתן הלנה רובינשטיין של מוזיאון תל אביב את התערוכה: ציור פעולה, תערוכה שמביעה ביקורת על המוסכמות החברתיות של המוזיאונים ועולם האמנות.

 

ציוריה מתכתבים עם יצירות היסטוריות חשובות ובשילוב חוש הומור נפלא ואירוניה מעוררים מחשבה. הסדרה הזו הפכה לסדרה מאוד מבוקשת ובמכירה של תירוש בשנת 2021 יצירה מהסדרה שעמדה למכירה במחיר התחלתי של 15,000 $ נמכרה בסכום שיא של 67,000$. רק חצי שנה לאחר מכן, כבר נשבר השיא מחיר של האמנית פעם נוספת ונקבע על 82,000 $.

 

בשנת 2018 הציגה את – "פרבדה" תערוכת יחיד ראשונה במוזיאון ישראל שעסקה בחוויית העלייה שלה, ישראלים ועולי ברית המועצות, וזכתה להצלחה חסרת תקדים עם מס' שיא של מבקרים בתערוכה. בשנת 2020 הציגה בניו יורק, תערוכה שנבחרה לאחת מעשר התערוכות הטובות ע"י ה- New York Magazine וזכתה לשבחים ממבקרי אמנות חשובים בעולם.

 

 

לחצו כאן למעבר לספריית האמנים ותוכלו לראות את כל המכירות והתוצאות של האמנית במכירות פומביות.

 

פרסים והוקרה

 

  • 1999- פרס האמן הצעיר מטעם משרד המדע והתרבות.
  • 1999- פרס לאמן צעיר ע"ש שטיינמן"
  • 2000- מלגת אינגבורג בכמן מטעם קרן וולף
  • 2004- פרס האמן הנבחר של הקרן למצוינות בתרבות
  • 2011- מלגה מטעם קרן התרבות מחוז נורדריין ומכון גתה
  • 2014- פרס עידוד היצירה של משרד התרבות והספורט
  • 2020- פרס סנדברג לאומנות

 

בבית המכירות הפומביות תירוש, תוכלו למצוא מגוון יצירות אמנות למכירה באינטרנט וגם במכירות פומביות בהשתתפות פיזית.

 

 

קרא גם:

האמנים הישראלים המצליחים בעולם

מאז ומתמיד צמחו אמניות ואמנים מעולים בישראל אבל לרוב, האספנים שלהם היו בעיקר בארץ, עם קצת יוצאים מהכלל מיהדות ארה"ב. בשנים האחרונות, המגמה השתנתה והשמים נפתחו גם לאמנות הישראלית. יותר ויותר אמנים מציגים בגלריות בינלאומיות מובילות, מיוצגים בירידים הבינלאומיים הגדולים, ומס' גדל והולך של אמניות ואמנים גם מתגוררים בחו"ל, בעיקר…

קרא עוד
מהרחוב לבתי המכירות – ההצלחה המדהימה של אמנות הרחוב

המסע המדהים של אמנות הרחוב מהרחובות לבתי המכירות הפומביות הוא עדות למשיכה המתמשכת שלה ולמשמעות התרבותית שלה. מה שהתחיל כתנועת מחתרת, ששורשיה במרד ובביטוי עצמי, התפתח לתופעה עולמית ששובה את חובבי האמנות והאספנים כאחד. החיבוק של אמנות הרחוב על ידי שוק האמנות לא רק שהעלה את מעמדה, אלא גם פתח…

קרא עוד
למה כדאי למכור תכשיטים במכירה פומבית?

מכירת תכשיטים במכירה פומבית מכירת תכשיטים באמצעות בית מכירות פומביות היא אפשרות מצוינת למי שמחפשים לקבל את התמורה הטובה ביותר עבור הפריטים שלהם. הנה כמה סיבות לכך: הצעות תחרותיות: כאשר מוכרים תכשיטים באמצעות בית מכירות פומביות, התכשיטים חשופים למספר רב של קונים פוטנציאליים, כולל אספנים פרטיים, סוחרים, מוסדות או משקיעים…

קרא עוד
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop