מכירה: 158 תאריך המכירה: 27.06.2015 Item: 115

אריה ארוך

אורנמנט ופרופיל, 1969 ,

עיפרון ואקוורל על נייר,

50X39.5 ס”מ,

חתום, מתוארך ומוקדש.

ספרות ותערוכה: אריה ארוך, מוזיאון תל אביב, פרופ’ מוטי עומר, פברואר-מאי 2003 , עמ’ 335 , מס’ 7 (מצולם).

אחת הסדרות החשובות והמענינות שצייר אריה ארוך בתקופה שבין אמצע שנות ה 60- ועד ראשית שנות ה 70- מוקדשת לנושא ”פרופיל ואורנמנט”.

4 ציורים מהסדרה הוצגו לראשונה בתערוכה של אריה ארוך ב-1972 בגלריה דבורה שוקן בתל אביב. ענינה של הסדרה במפגש בין צורות יסוד (האורנמנט- כרצף של יחידות צורניות)ודמויי יסוד (הפרופיל-השייך לאמנות הגבוהה, הייצוגית, וכנושא לבטוי אישי).

צורות האורנמנט, משמשות בריהוט ובאדריכלות ואצל ארוך הן משמשות כמסגרת לתמונות. באלבומי הסקיצות שלו מתרגל ארוך את יחידות האורנמנט (שבמקור נלקחו מספר לימוד לאמנים של כריסטיאן לודולף ריינהולד מ- 1784), זאת כדי ליצור אמצעים לקצביות ולתלת מימדיות. ההפשטה והחזרתיות באים להעלות התרחשות המניעה את התהליך היצירתי. זוהי מעין מנטרה, הצורך להגיע אל ”הנעדר” באמצעות הצורות ולהגדירו מחדש. כן לוקח ארוך בתירגול שהוא עושה, את הספרה 2, והיא מהווה עבורו נקודת מוצא לבנית פרופיל של פנים. שני פרופילים צמודים שאחד מהם הפוך ושניהם מבוססים על הספרה 2 הינם דימויי יסוד בסדרה כלה (מתוך אריה ארוך, מרדכי עומר, מוזיאון תל אביב לאמנות, 2003 עמ’ 327 – 344).

גדעון עפרת כותב על המשיכה של ארוך למתח שבין הצורה האורגנית של האורנמנט, זו שביסודה עלים ופרחים, אך מנתקת עצמה מההקשר הפיגורטיבי ומבקשת להוותר כצורה דקורטיבית, לבין הצורה האורגנית של הפרופיל שמושכת דווקא אל ההקשר הייצוגי. לפי גדעון עפרת, המפגש בין האורנמנט והפרופיל הציע לארוך את הגבולות האמביוולנטים שמשכו אותו תמיד; תוכן שהוא צורה וצורה שהיא תוכן. (בספרייתו של אריה ארוך, 2001 הוצאת בבל, יוסף חכמי, הפניקס, גבי ועמי בראון, עמ’ 239-223).

ביצירה שלפנינו 4 יחידות אורנמנט מסוגננות, לצידן מספרים המייצגים את הציטוט ויש בהן ערך עיטורי, ושני פרופילים צמודים ומהופכים. כל פרופיל הוא ”האחר” של רעהו. השרבוטים והכתמים עולים על החלקים הרישומיים ומעצימים עניין חזותי. צבעי המים והנזילות המלוות יוצרות רטט ומימד פלסטי ליצירה, ומתחת לפרופילים משורבטת הספרה 2. זאת גם כפירוק הפרופילים למרכיביהם הצורניים וגם כערך עיטורי.

מירי בן-משה, אוצרת אוסף האמנות של הפניקס, חברה לביטוח.

הערכת מחיר: $10,000 - $15,000

נמכר ב: 10000

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: אריה ארוך

אריה ארוך נולד בשנת 1908 בעיר חרקוב שבאוקראינה בה התגורר עם משפחתו עד עלייתם לארץ ישראל ב-1924. משפחתו של ארוך הייתה שומרת מסורת ודגלה בערכי ההשכלה והציונות. מגיל צעיר הרבה ארוך לצייר, השתתף בשיעורי ציור ומלאכת יד בבית הספר. ניתן להבין כי הוריו ראו בעין יפה את עניינו בתחום האמנות, שכן מיד כשעלו ארצה לתל אביב, כשארוך היה בן 16 החל ללמוד אמנות בבית הספר "בצלאל" שבירושלים. שם, ארוך למד במשך שנה וחצי יחד עם חבריו ללימודים יחזקאל שטרייכמן ואביגדור סטימצקי. כשחזר לתל אביב למד בגימנסיה הרצליה במגמה ריאלית. ב-1932 בילה ולמד שעות ארוכות בסטודיו של יוסף זריצקי בתל אביב. בתקופה זו החל לגבש סגנון ציורי אוורירי ומופשט יותר, פתוח וים תיכוני. כמו זריצקי, עם שנותיו כאמן ארוך עבר אל עבר ההפשטה. ב-1934 יצא ללמוד בפריז לתקופה של שנתיים. עבודות האמנות שיצר בתקופה זו מושפעת מאמני אסכולת פריז בסגנון האקספרסיוניזם. בשנת 1939 חזר ארוך לתל אביב ובשנת 1948 היה אחד ממייסדי קבוצת ''אופקים חדשים''. עם הצטרפותו לקבוצה סגנונו הציורי חזר אל המופשט והתמקד ביצירותיו בצורות מסוגים שונים, למשל, מציורי ילדים או זיכרונות ילדות. טכניקת הציור של ארוך כוללת שרבוטים ומחיקות, חריטות וכתיבה. ארוך היה בין האמנים שפרצו דרך באמנות הארצישראלית במחצית השנייה של המאה ה-20. לאמן אסתטיקה ייחודית בה שילב את המופשט הלירי ואת השפעות הפופ ארט. יצירתו הושפעה מן הפוסט אימפרסיוניזם והאקספרסיוניזם בנוסח אסכולת פריז. ההפשטה באמנות שלו הגיעה בהשפעתו של יוסף זריצקי אשר ארוך בילה זמן רב בסטודיו שלו. הטכניקה הייחודית בה יצר ארוך וסגנון ציורו המופשט היה בעל השפעה על דור האמנים שבא אחריו, דוגמת רפי לביא ואביבה אורי. אריה ארוך זכה בפרסים רבים במהלך חייו על עבודתו האמנותית. ארוך זכה לתערוכות יחיד חשובות במוזיאון תל אביב ומוזיאון ישראל, כבוד ששמור רק לחשובים שבאמני ישראל. ב-1955 זכה בפרס דיזינגוף מטעם מוזיאון תל אביב לאמנות, ב-1968 זכה בפרס סנדברג מטעם מוזיאון ישראל וב-1971 זכה בפרס ישראל לציור.
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop