מכירה: 162 תאריך המכירה: 25.06.2016 פריט: 78

גרשון קניספל

דיוקן עצמי באטלייה, 1965,

שמן על בד, 101X119 ס”מ,

חתום. חתום, מתוארך ומתואר מאחור.

ספרות: גרשון קניספל, רטרוספקטיבה 1950-2015, פרופ’ גילה בלאס, 2016, עמ׳ 16, (מצולם).

ב-1958 מייד עם הגיעו לסאו פאולו הצטרף קניספל לקבוצת התאטרון ”ארנה” (Arena), שעמדה באותה עת בחוד החנית של החדשנות בסצנת התאטרון הברזילאית והעלתה מחזות דוגמת ”הם אינם עונבים עניבות פרפר שחורות” מאת ג’יאנפרנצ’סקו גורארניירי. ב-1963 זכו תחריטיו של קניספל לפואמה של ברכט ”מסע צלב של ילדים” בפרס הספר המאוייר הטוב ביותר בביאנלה השביעית בסאו פאולו. זמן קצר לאחר הגיעו לברזיל, הוזמן קניספל להציג בגלריה אמביינטה, מהגלריות המובילות בסאו פאולו. אמנותו והשקפת עולמו הילכו קסם על הקהל הברזילאי, ועד מהרה קיבץ סביבו חוג חברים מרשים, ביניהם פייטרו מרייה ברדי (Bardi), מנהל המוזיאון לאמנות של סאו פאולו, הפיזיקאי מריו שנברג (Shenberg), האדריכלים הנודעים וילה- נובה ארטיגאס (Artigas) ואוסקר נייאמר, השחקן ז’וקה דה אוליביירה (Oliviera) ומייסדי תאטרון ”ארנה”, אוגוסטו בואל (Boal) ג’יאנפרנצ’סקו גורארניירי. קניספל הצמיח שורשים עמוקים בחיי התרבות של ברזיל. הוא הוזמן דרך קבע להציג את עבודותיו, לאייר ספרים וליצור תחריטים וכרזות עבור האירגוניים החברתיים. כמו כן, יצר רישומים ותחריטים עבור איגודי פועלים שונים. בשנת 1964 הופל הממשל בברזיל בעקבות הפיכה צבאית. הדיקטטורה שהחליפה אותו נותרה על כנה במשך 21 שנים, עד שנת 1985.

לאחר שינוי השלטון נרדף גם קניספל, שהיה חבר המפלגה הקומוניסטית הברזילאית, ושב לישראל. בברזיל הותיר ידידים רבים ועבודה אמנותית מסועפת. יצירתו האמנותית באותה התקופה מעידה על שליטה מושלמת במגוון טכניקות. רישומיו, תחריטיו, ציורי הקיר והפסלים שיצר מרתקים את הצופה בשפתם האמנותית העזה, בעומק הטיפול בנושאים ובמבנה המרחבי שלהם, המהווה תשתית איתנה לייצוגן הדרמטי של הדמויות. גם בעבודותיו הקטנות ניכרת איכותה המונומנטלית של שפתו האמנותית.

גרשון קניספל, רסרוספקטיבה, 1950-2015 , גילה בלס.

הערכת מחיר: $4,000 - $6,000

נמכר ב: 3000

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: גרשון קניספל

גרשון קניספל נולד בשנת 1932 בגרמניה ועלה ארצה בשנת 1935. הוא למד בבצלאל, בין היתר בהנחייתו של מרדכי ארדון. קניספל מזוהה ביותר עם זרם הריאליזם החברתי שהתגבש בישראל בשנות החמישים. בהשראת ארדון, אשר עודד את תלמידיו לתעד את סביבתם הקרובה, יצא קניספל לרחובות, לשכונות העוני וצייר בסגנונו הריאליסטי ציורים בעלי אופי חברתי מובהק. שיקוף המציאות נעשה בסגנון ריאליסטי אך עולה על הבד דרך נקודת מבטו הפוליטית של האמן. לעתים קרובות צייר גרשון קניספל על גבי בדים גדולי ממדים וברפרטואר שלו כמה וכמה סצנות רחוב מונומנטאליות הנחשבות ליצירות מכוננות בכרונולוגיה של הריאליזם החברתי הישראלי, ביניהם ”לשכת העבודה” ו”רחוב בדמדומי שקיעה” (1953),
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop