מכירה: 164 תאריך המכירה: 28.01.2017 Item: 88

אהרון כהנא

נערה צעירה,
שמן על בד, 73X60 ס”מ,
חתום.

השנים 1955-1954 היו שנות השיא האמנותי של אהרון כהנא. 11 חודשים בילה אז בפאריז, השאר ברמת-גן, מצייר ויוצר כלי קדרות. עתה, ב- 54 , השתתף בבייאנלה בסאו פאולו ואף נמנה על ציירי תערוכת האמנות הישראלית הגדולה שהוצגה ב”סטדליק” היוקרתי שבאמסטרדם. בלטו בתערוכה זו זריצקי, שטרייכמן וכהנא, כל אחד עם תשע עבודות. עדיין באותה שנה, היה כהנא בין האמנים הנבחרים בידי אויגן קולב (אז מנהל מוזיאון תל-אביב) לבייאנלה בוונציה, וכאן הציג ב- 55 לא פחות מעשרה ציורים. מה נאמר מה נדבר: הייתה זו שעתו היפה של כהנא. באוקטובר 1955 פתח את תערוכתו הגדולה ב”גאלרי דה פראנס” הנודעת שבפאריז. ”ממשלת צרפת הזמינה אצלי מרשמים לתעשיית ה’טאפיסרי פראנסז’ (הגובלנים), ו’סאלון מאי’ עומד לערוך תערוכה מיצירותי בשנה הבאה”, דיווח כהנא לכתב ”הארץ” בתחילת ינואר 56 . מה שהוא לא סיפר לכתב זה, שלפתיחה ב”גאלרי דה פראנס” טרחו להגיע (למרות שביתת המוניות!) וילם סנדברג, מנהל ה”סטדליק”, וז’אן קאסו, מנהל המוזיאון לאמנות מודרנית של פאריז, אשר אף בחר באותה הזדמנות את הציור ”הבשורה” לאוסף המוזיאון החשוב הזה. היה זה, אגב, ציור שני של כהנא באותו אוסף (הראשון נרכש עוד ב- 1950 – ”שלוש פיגורות על גג מול פני הים”). ספק אם יש עוד אמן ישראלי שזכה לכיבודים שכאלה. היה זה אז, בין 1955-1954 , שכהנא הביא לכלל בשלות מלאה את ה”הפשטה הארכיאולוגית” או ה”הפשטה שֶמית” שלו (שראשיתה ב- 1950 ). כהנא, חבר ”אופקים חדשים”, ניסח שפה צורנית מקורית, הדוחה תלת-מימד, פרספקטיבה ופרטים אנטומיים, וצייר את דמויותיו, נעדרות הפנים, במונחי מיכלים קראמיים מזרח-תיכוניים קדומים, שהושטחו והורכבו מיחידות גיאומטריות המוקפות בקווי מיתאר עבים וצבועים בצבעוניות חמה של גווני אדמה. נושאיו של כהנא היו על פי רוב תנ”כיים – דוגמת ”עקידת יצחק” ו”ביקור שלושה המלאכים”, והחזות הציורית כולה שאפה אל ארכאיות מונומנטאלית ומיתית. בהרצאה שנשא בבריסל ב- 1955 טען כהנא: ”הדרישה החשובה ביותר היא שהתנ”ך ישמש לנו בסיס רוחני לייחודיות האמנותית שלנו, העברית והישראלית.” במאבקם של יעקב והמלאך, ובעיקר – בניתוץ שניתץ אברהם את פסלי אביו ראה כהנא את שורש המונותאיזם היהודי, שהוא, לדבריו, ההצדקה הגדולה לאמנות ערטילאית, בלתי ייצוגית, משמע מופשטת. ועוד האמין, שההפשטה הזו, השואפת לנוכחות ”תנ”כית”, גם אם היא מייצגת ארבע נשים יושבות ותו לא, תצליח לגשר בין האיש הפשוט והאמנות המופשטת. גם אם לא אישרה ההיסטוריה את השקפתו זו של כהנא, אין ספק שלפנינו אמן משכמו ומעלה, שהזיכרון התרבותי הישראלי אינו עושה עמו את החסד הגדול שהוא ראוי לו.
גדעון עפרת

$ הערכת מחיר: $9,000 – 6,000
$ הערכת מחיר: $9,000 – 6,000

הערכת מחיר: $6,000 - $9,000

נמכר ב: 10000

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop