מכירה: 166 תאריך המכירה: 17.06.2017 פריט: 103
אורי ריזמן
ראש הנקרה, שמן על בד, 146X89 ס”מ, חתום. ספרות ותערוכה: אורי ריזמן , רטרוספקטיבה, מוזיאון תל אביב לאמנות, יונה פישר ואלן גינתון, אוקטובר 2004 , מס׳ 240 (מצולם). זהו ציור נוף ריזמני טיפוסי מהסוג שמכנס את שדות הצבע אל צומת יחיד תוך מתן תחושת פרספקטיבה בלתי לינארית של מראה נוף תמציתי. ציור הנוף האנכי הזה (פורמט חריג שאפיין לעתים את נופי ריזמן) מצופף את חלקת האדמה החומה עם משולש השדה הירוק ואת שני אלו עם רצועת השמים התכולים. אין זו הצמדה של שלושה משטחים אטומים כי אם הנחה שמקרבת שלושה שדות צבע רעננים וערים – הלבן מרצד בכחול השמים, הצהוב מבליח בירוק העשב והשחור והאוכּר נמהלים בכברת האדמה החומה, וכל אלו נפגשים באותו צומת שתופר אותם האחד אל השני כמו חלקיה של שמיכת טלאים. מיקומו של התפר הזה הוא שקובע את אופיו של הציור: אם התפר היה נמוך, רצועת השמים הייתה נרחבת ובציור היו נמזגות הקרירות והאווריריות של השמים, אך התפר גבוה ועל כן זהו ציור אדמתי, ארצי. טבעו הארצי של הציור הזה עולה בקנה אחד עם שאיפתו של אורי ריזמן לבטא ערכים מקומיים, שאיפה אשר נוסחה בהצהרתה של קבוצת ”אקלים”: ”הרוח המאחדת את האמנים המציגים היא הזיקה השורשית לסביבה, התיחסות לנוף, לאור ולאוירה המקומית. וזאת בצל התמורות החלות עלינו בימי מבחן אלה”. ריזמן היה חבר בגרעין קבוצת ”אקלים” לצד מייסדיה אליהו גת ורחל שביט, ויחד היו השלושה לאמנים היחידים שהשתתפו בכל 13 תערוכותיה (בין שאר האמנים נמנה את מיכאל גרוס, אברהם אופק, קליר יניב, חנה לוי, צבי טולקובסקי, עזרא אוריון ואחרים). חזונה של ”אקלים” להשרשת המקום באמנות (להיפך) ולחידוש זיקות בין הציור לבין האור, הטבע והאקלים המקומי, ביקש להיות מענה ומרפא לשבר שחוותה החברה הישראלית בעקבות מלחמת יום הכיפורים, ופיצוי על ההתרחקות הגוברת מלכידת מהויות מקומיות באמנות הישראלית. ”אקלים” התפרקה לאחר פעילות של כעשור בין השנים 1982-1973 , בין מלחמת יום הכיפורים לבין מלחמת לבנון. |
הערכת מחיר: $80,000 - $120,000
נמכר ב: 66000
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: אורי ריזמן
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche