מכירה: 166 תאריך המכירה: 17.06.2017 Item: 18

יוסל ברגנר

,1967 ,Past and Future
שמן על בד, 61X50 ס”מ,
חתום ומתוארך. חתום ומתואר מאחור.

בראשית שנות השישים תכפו הנסיעות של בני הזוג ברגנר – ולעתים של כל המשפחה – פעם אל הוריה של אודרי, בדרום אנגליה, ופעם אל אביו של יוסל, בקנדה. בשובם, אך נגעו רגליהם באדמה, היה יוסל ברגנר שואל: ”כולם שלמים ובריאים?”
בסוף הקיץ של 1962 , כשחזרו מביקור בספרד, היתה על פניו עננה. לאחר ששאל אם כולם שלמים ובריאים, שאלתי אותו אם הוא שלם ובריא. כבר אמרתי שהוא אץ לא להותיר חידות: ספרד העכירה את רוחו.
הם ביקרו בברצלונה, במדריד ובטולדו. תמונותיהם של אל גרקו, ולאסקז, גויה, הישרו עליו חולשת דעת. בהשוואה עם אלה נראה לו הציור של ימינו מגומד. עבודתו שלו, כאילו ניטל טעמה. הוא נתקף אזלת יד. נוספה על כך תחושה חריפה של אנטישמיות שנצטרפה מן המראות העזים של ציורי הצלוב – שהעירו את פחדי ילדותו בעיירה הפולנית – ומן החיילים של פראנקו שהתגודדו ליד כל בניין ציבורי, חבושים בקסדות עור ומצויידים ברובים מכודנים. בבתי הכנסת היהודיים שהפכו לכנסיות – כמו ה”סאנטה מאריה לה בלאנקה” בטולדו – הדהדו אימי האינקוויזיציה. גם הביקור ב”קורידה” של ברצלונה עורר בהם חלחלה: הם נמלטו משם למראה הפר הטבוח הראשון.
בחמש השנים הבאות, כאילו מתוך החלטה לסחוף את עצמו מעבר לציור, מעבר לתחומי זמן ומקום, פנה לעסוק בנסיונות בסוריאליזם, כשמוקדי ההשראה שלו הם רנה מאגריט ופול דלבו. משנת 1963 , כאשר נפתחה בירושלים הגלריה של גרשון בינט, החלו מופיעות התמונות שכמעט הוציאו לו שם של סוריאליסט. ”ציפורי נוד”, ”אקספרס המדבר” – שמות שניתנו בעיקר על ידי בתו הינדה – או ”מכונת הגשם”, ”המנורות המעופפות”, ”אחיות” ותמונות רבות, העידו שדמיונו הרקיע שחקים עם פרפריו ועששיותיו ופומפיותיו… הוא נתן יד חופשית לדמיונו, אם כי ידע – אולי תמיד – שהדמיון הוא סוס פרוע הזקוק מאוד לרסן.
נסים אלוני, יוסל ברגנר ציורים 1938 – 1980 , בית הוצאה כתר ירושלים, 1981 , עמ’ 78 .

הערכת מחיר: $6,000 - $9,000

נמכר ב: 12000

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: יוסל ברגנר

יוסל ברגנר הוא אחד האמנים הישראלים המוערכים והחשובים בישראל. ברגנר, נולד בוינה לשם יוסף ולדימיר, וגדל בבית שכולו תרבות ורוח: אביו היה משורר שבין השאר תרגם כמה מספריו של פרנץ קפקא לידייש, אמו הייתה זמרת, דודו משה, אחד האנשים שהשפיעו עליו יותר מכל, היה צייר ובאופן כללי יוסל זוכר בית שכל הזמן עוסק בתרבות וברוח, בין אם ביצירה ובין אם בשיחה אודותיה. בגיל 17 הוא היגר לאוסטרליה ביחד עם אחותו, שם למד באקדמיה לאמנות של מלבורן והמשיך להקיף את עצמו באנשי תרבות ובפרט במי שהפך לחברו הקרוב ביותר לאורך עשרות שנים, המשורר יוסל בירשטיין ז"ל. אשתו של יוסל ברגנר, אודרי, היא ציירת, ולאחר שהשניים עלו יחד לארץ ב-1950 היה תמיד ביתם מקום מפגש לאנשי רוח ותרבות – תחילה בצפת, ולאחר מספר שנים ברחוב ביל"ו במרכז תל אביב. לאחר עלייתו לארץ שינה את שמו הפרטי ליוסל, והפך עד מהרה לאחד האמנים המוערכים והעסוקים בארץ. ציוריו תיעדו את המציאות בארץ על פניה השונות, בתחילת הדרך בעיקר באמצעות מוטיבים שנחשבו גלותיים. עם השנים השתנה היחס לציוריו שכן אותם מוטיבים גלותיים כביכול הפכו לחלק בלתי נפרד מהישראליות, וגם סגנונו של ברגנר עצמו השתנה. בפרט הפכו ציוריו לבהירים יותר, צבעוניים יותר ובמידה מסוימת גם שמחים יותר אם כי אחד המאפיניים העיקריים של עבודתו לאורך כל השנים היה המיזוג העדין בין העצוב לשמח. בנוסף לציוריו עשירי המבע, התפרסם יוסל ברגנר גם כמאייר של ספרים ובהם קלאסיקות רבות ועוד יותר מכך כמעצב תפאורה – ובעיקר למחזותיו של ניסים אלוני ז"ל (אגב, את "הכלה וצייד הפרפרים" כתב אלוני בהשראת סדרת ציורים מפורסמת של ברגנר שכללה בין השאר את "שלושת הבנות והפרפר" ואת "אוכלי הפרפר). מוטיב בולט אחר בעבודתו של ברגנר הוא הפומפיה – שמככבת בציורים רבים והפכה בידי האמן לאנושית להפליא. גם כלי מטבח אחרים מופיעים בציורים של יוסל ברגנר, כשלדבריו הסיבה לכך היא שבילדותו, בהיעדר צעצועים "רגילים", שימשו אותו כלי המטבח למשחקים שונים. בראיונות רבים הגדיר עצמו ברגנר כאיש מקצוע ולא כאמן, אם כי אין ספק שמדובר באחד הציירים הגדולים בתולדות המדינה, ויעיד על כך גם פרס ישראל לאמנות בו זכה בשנת 1980.
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop