מכירה: 172 תאריך המכירה: 26.01.2019 Item: 165
זויה צ’רקסקי
,2012 ,Zoya and Tania שמן על בד, 120×200 ס”מ, חתום, מתוארך ומתואר. צ’רסקי פרצה לתודעת האמנות הישראלית בראשית שנות האלפיים ביצירה המשלבת יכולת טכנית ועיצוב ברמת גימור גבוהה יחד עם חתרנות. שערורייתיות וחוש הומור פרוע. (…) זויה בעטה בממסד הישראלי הדתי והתרבותי אך גם בעולם האמנות באמצעות הסמלים, המיתוסים והארכיטיפים החזותיים שלהם עצמם. הציור היה תמיד ברקע יצירתה של צ’רקסקי, שהתאפיינה ביכולת רישומית גבוהה ובפיגורטיוויות שיסודה בלימודי הציור באקדמיה של קייב. בשנים 2005-2009 חיתה בברלין ועברה שם שינוי משמעותי. היא מאסה ב”אמנות לשם אמנות”: בעיסוק בשפת האמנות, בציטוטים של מוטיבים ושל יצירות-מופת ובמהלכי העולם האמנותי בתוך עצמו. ב- 2006 , בתערוכתה ”ציור פעולה” שנערכה בביתן הלנה רובינשטיין בתל אביב, הוצגו ציורים גדולי-ממדים של סצנות בוטות ואלימות המתרחשות בחללי מוזיאונים לאמנות מודרנית: כלבים שוחרי טרף משוטטים בתוכם, אישה עם מסור חשמלי תוקפת את המבקרים ואישה אחרת, ענקית, חושפת את ערוותה מול קהל נדהם. המסר היה ביקורת חריפה ( ומצחיקה ) על עולם האמנות, על הטהרנות שלו, על ההערצה העיוורת שלו לאמן ולגחמותיו, על אספנות ועל מוסד המוזיאון. אף-על-פי ששפת העבודות והתכוונותן היו ברוח עבודותיה המוקדמות, היה בהן משום סימן לבאות. בשנת 2008 אצרה במוסקווה יחד עם האמן והתאורטיקן אבדיי טר-אונגיאן שפגשה בברלין את התערוכה ”אולגה סוויבלובה היא חרא, או קץ השיח הביקורתי” והציגה בה יצירות שמתחו ביקורת על האמנות העכשווית בכל ועל האמנות הרוסית העכשווית בפרט, על הז’רגון השולט בה, על הכסף הרב שהיא מגלגלת ועל הקשרים הפנים-אמנותיים השולטים בה ומנתקים אותה, לדעתה, מן החיים והמציאות. ”בשתי התערוכות הללו, ב’הלנה’ ובמוסקווה, מיציתי את השיח האמנותי והביקורתי… הגעתי לשיא מבחנתי, ולהמשיך הלאה באותו כיוון היה לרדת, להוריד הילוך”, היא מסבירה. ”הרגשתי שהרצון שלי הוא ליצור ציור עכשווי אקטואלי ששואב גם מהחיים עצמם וגם מהקונטקסט התרבותי-אמנותי. צ’רקסקי החלה לצאת מן הסטודיו ולצייר את מה שראו עיניה אך לאו דווקא בדרך של התבוננות קונטמפלטיווית על המציאות ורישומה בסגנון ריאליסטי כפי שלמדה בקייב, אלא במתווים מהירים וקופצניים ובמבט חד על מראות העיר, על בני-אדם ובעיקר חברים, על סצנות מחיי היום-יום. (…) השפעה חשובה נוספת על יצירתה של צ’רקסקי באה מעולם האיור והקריקטורות. ברוסיה יש מסורת ארוכת שנים של איור ושל קריקטורות, בעיקר סאטיריות, שזויה נחשפה אליהן בילדותה. (…) לצד הזיקה החזקה למורשת האמנותית הרוסית, ציוריה של צ’רקסקי מושפעים גם מעבודותיהם של לודוויג קירשנר, ג’ורג’ גרוס ואמנים אקספרסיוניסטיים גרמנים אחרים, שתיארו בראשית המאה ה-20 את פרצופה האמיתי, הגס והברוטלי, של החברה, כמוהם, גם הציורים שלה מבקשים לבטא אמיתות לא נעימות על החברה הישראלית המוסוות ולא פעם אחת בדיבור מכובס ומנומס. עבודות רבות מתחילות ברישומי גואש וגרפייט על נייר המוגדלים לאחר מכן לציורי שמן על בד. אף-על-פי-כן הציורים מצליחים לשמר את המיידיות של הקריקטורה, שכן הם מתארים מצבים מצחיקים-עצובים, אבסורדיים וקיצוניים ומתרגמים ביטויים סטריאוטיפיים ודעות קדומות לדימויים חזותיים. אמיתי מנדלסון, זויה צ’רקסקי – פרבדה, מוזיאון ישראל, ירושלים, 2018 , עמ’ 14-18
הערכת מחיר: $15,000 - $20,000
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: זויה צ'רקסקי
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche