מכירה: 172 תאריך המכירה: 26.01.2019 Item: 165

זויה צ’רקסקי

,2012 ,Zoya and Tania שמן על בד, 120×200 ס”מ, חתום, מתוארך ומתואר. צ’רסקי פרצה לתודעת האמנות הישראלית בראשית שנות האלפיים ביצירה המשלבת יכולת טכנית ועיצוב ברמת גימור גבוהה יחד עם חתרנות. שערורייתיות וחוש הומור פרוע. (…) זויה בעטה בממסד הישראלי הדתי והתרבותי אך גם בעולם האמנות באמצעות הסמלים, המיתוסים והארכיטיפים החזותיים שלהם עצמם. הציור היה תמיד ברקע יצירתה של צ’רקסקי, שהתאפיינה ביכולת רישומית גבוהה ובפיגורטיוויות שיסודה בלימודי הציור באקדמיה של קייב. בשנים 2005-2009 חיתה בברלין ועברה שם שינוי משמעותי. היא מאסה ב”אמנות לשם אמנות”: בעיסוק בשפת האמנות, בציטוטים של מוטיבים ושל יצירות-מופת ובמהלכי העולם האמנותי בתוך עצמו. ב- 2006 , בתערוכתה ”ציור פעולה” שנערכה בביתן הלנה רובינשטיין בתל אביב, הוצגו ציורים גדולי-ממדים של סצנות בוטות ואלימות המתרחשות בחללי מוזיאונים לאמנות מודרנית: כלבים שוחרי טרף משוטטים בתוכם, אישה עם מסור חשמלי תוקפת את המבקרים ואישה אחרת, ענקית, חושפת את ערוותה מול קהל נדהם. המסר היה ביקורת חריפה ( ומצחיקה ) על עולם האמנות, על הטהרנות שלו, על ההערצה העיוורת שלו לאמן ולגחמותיו, על אספנות ועל מוסד המוזיאון. אף-על-פי ששפת העבודות והתכוונותן היו ברוח עבודותיה המוקדמות, היה בהן משום סימן לבאות. בשנת 2008 אצרה במוסקווה יחד עם האמן והתאורטיקן אבדיי טר-אונגיאן שפגשה בברלין את התערוכה ”אולגה סוויבלובה היא חרא, או קץ השיח הביקורתי” והציגה בה יצירות שמתחו ביקורת על האמנות העכשווית בכל ועל האמנות הרוסית העכשווית בפרט, על הז’רגון השולט בה, על הכסף הרב שהיא מגלגלת ועל הקשרים הפנים-אמנותיים השולטים בה ומנתקים אותה, לדעתה, מן החיים והמציאות. ”בשתי התערוכות הללו, ב’הלנה’ ובמוסקווה, מיציתי את השיח האמנותי והביקורתי… הגעתי לשיא מבחנתי, ולהמשיך הלאה באותו כיוון היה לרדת, להוריד הילוך”, היא מסבירה. ”הרגשתי שהרצון שלי הוא ליצור ציור עכשווי אקטואלי ששואב גם מהחיים עצמם וגם מהקונטקסט התרבותי-אמנותי. צ’רקסקי החלה לצאת מן הסטודיו ולצייר את מה שראו עיניה אך לאו דווקא בדרך של התבוננות קונטמפלטיווית על המציאות ורישומה בסגנון ריאליסטי כפי שלמדה בקייב, אלא במתווים מהירים וקופצניים ובמבט חד על מראות העיר, על בני-אדם ובעיקר חברים, על סצנות מחיי היום-יום. (…) השפעה חשובה נוספת על יצירתה של צ’רקסקי באה מעולם האיור והקריקטורות. ברוסיה יש מסורת ארוכת שנים של איור ושל קריקטורות, בעיקר סאטיריות, שזויה נחשפה אליהן בילדותה. (…) לצד הזיקה החזקה למורשת האמנותית הרוסית, ציוריה של צ’רקסקי מושפעים גם מעבודותיהם של לודוויג קירשנר, ג’ורג’ גרוס ואמנים אקספרסיוניסטיים גרמנים אחרים, שתיארו בראשית המאה ה-20 את פרצופה האמיתי, הגס והברוטלי, של החברה, כמוהם, גם הציורים שלה מבקשים לבטא אמיתות לא נעימות על החברה הישראלית המוסוות ולא פעם אחת בדיבור מכובס ומנומס. עבודות רבות מתחילות ברישומי גואש וגרפייט על נייר המוגדלים לאחר מכן לציורי שמן על בד. אף-על-פי-כן הציורים מצליחים לשמר את המיידיות של הקריקטורה, שכן הם מתארים מצבים מצחיקים-עצובים, אבסורדיים וקיצוניים ומתרגמים ביטויים סטריאוטיפיים ודעות קדומות לדימויים חזותיים. אמיתי מנדלסון, זויה צ’רקסקי – פרבדה, מוזיאון ישראל, ירושלים, 2018 , עמ’ 14-18

הערכת מחיר: $15,000 - $20,000

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: זויה צ'רקסקי

זויה נולדה בקייב, ובתור ילדה למדה בבית הספר המרכזי לאמנות, שם כבר בלטו היכולות הרישומיות הגבוהות שלה והסגנון הפיגורטיבי שיהיה כחוט השני בעבודותיה. בשנת 1991 עלתה ארצה עם משפחתה והמשיכה את לימודיה בתיכון האומנויות תלמה ליין בגבעתיים ובהמשך במכללה האקדמית בית ברל. צ'רקסקי פועלת בתחומי אמנות ויזואלית רבים ביניהם ציור פיסול ואיור. לאורך כל דרכה, העבירה ביקורת נוקבת, בדרכה הייחודית הכוללת הומור חריף ושנון, בנושאים רבים – החל מהממסד הישראלי- הדתי והתרבותי, דרך עולם האמנות; בעזרת שימוש בסמלים והמיתוסים החזותיים שלהם עצמם. בשנת 2010 הקימה ביחד עם ארבע אמניות נוספת את קבוצת "הברביזון החדש". עם הקמת הקבוצה, עברה צ'רקסקי לעשות בעיקר עבודות ציור ואיור בסגנון הפופ ארט האקספרסיבי. מעבר זה כלל תזוזה מהציור המציאותי ריאליסטי, לעבר עבודת ציור מהירה, שתואמת את עולם האיור והקריקטורות הסטיריות, אליהן נחשפה בתור ילדה בקייב. ברוב עבודותיה הפוקוס המרכזי הינו על אינטראקציות בין אישיות, שמציבות את הצופה בפני סיטואציה המעוררת מחשבה, ביקורת, ולעיתים אי נעימות, בשילוב עם הומור. צ'רקסקי הציגה בעשרות תערוכות, ביניהן תערוכת היחיד "ציור פעולה" במוזיאון תל אביב לאמנות, 2006, תערוכה בה הפנתה צ'רקסקי את חצי הביקורת כלפי ההתנהלות של עולם האמנות. התערוכה הזו הפכה מדוברת ויצירותיה משנים אלה הפכו מאוד מבוקשות ובשנת 2021 נשבר שיא המחיר ליצירה של צ'רקסקי כאשר יצירתה מסדרת ה-  Action Painting נמכרה במכירה פומבית של תירוש במחיר גבוה פי 4 מההערכות המוקדמות, ונקבע על 67,000 $. בשנת 2018 זכתה זויה להציג בתערוכת יחיד מרשימה במוזיאון ישראל, תערוכה שהייתה למקום עלייה לרגל לחובבי אמנות והפכה לתערוכה הכי נצפית של המוזיאון. עבודותיה נמצאות בקרב אוספים רבים, כגון אוסף מוזיאון תל אביב לאמנות, אוסף המוזיאון היהודי בניו יורק ועוד. מבין הפרסים הרבים בהם זכתה, כבר בשנת 1999 זכתה בפרס האמן הצעיר מטעם משרד המדע התרבות והספורט, ולאחרונה בשנת 2020 זכתה בפרס סנדברג לאמנות ישראלית.
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop