מכירה: 176 תאריך המכירה: 25.01.2020 פריט: 120
אריה ארוך
מלאך נופל, 1967, שמן ועיפרון על עץ, 61X73 ס"מ, חתום ומתוארך. ספרות: • בספרייתו של אריה ארוך, גדעון עפרת, בבל, תל אביב, ,2001, עמ' 221. • אריה ארוך, פרופסור מרדכי עומר, מוזיאון תל אביב, בשיתוף עם הפניקס הישראלי, חברה לביטוח, תל אביב, 2003. תערוכות: • אריה ארוך, מוזיאון תל אביב לאמנות, אוצר פרופ' מרדכי עומר, 2003. • לידת העכשיו, שנות השישים באמנות הישראלית, מוזיאון אשדוד, אוצרים יונה פישר ותמר מנור פרידמן, 2008. בתיאור מלאכים כבני אדם מכונפים יש ביטוי הן לקרבתם אל האנושי, והן לאחרותם ולרוחניותם. בכך, הם מסמלים, בין השאר, את רצונו של האדם לחרוג מגבולותיו, להמריא ולעוף, להידמות לשמיימי, לאלוהי, או לפחות להיפתח אליו. מבחינה אטימולוגית, מלאך הוא גם שליח, מבשר, המופיע בתרבויות רבות בצורות ובתנוחות שונות, לא רק מעוף. באמנות המערב, מראשיתה ועד ימינו, יש ייצוגים רבים של מלאכים על משמעותיהם השונות; בידי האמן המודרני דימוי המלאך טעון לא רק במשקע הקלסי, האיקוני, אלא גם בחוויה קיומית, מפוכחת. באוסף הפסלונים שהוצב בארון זכוכית בבית משפחת ארוך בירושלים היה פסלון בדמות מלאך-תינוק, שארוך קיבלו במתנה מידידתו הציירת תמרה ריקמן – פסלון עץ בארוקי מהמאה ה- 17, עירום, חסר כנפיים, זרועותיו שבורות, מבטו מופנה למעלה, והוא נטול זהות מינית (א-מיניות הינה אחד הפתרונות המקובלים לבעיית ייצוג תומתו וחוסר יצריותו של המלאך). הפסלון שימש מקור לכמה מתיאורי המלאכים של ארוך. מבין תיאורי המלאכים באמנות המאה ה- 20 חשוב להתייחס בהקשר לארוך למלאך "היהודי" בציורי מארק שאגאל, לדוגמה – מלאך נופל, 1923 […] האמנות הישראלית הירבתה לעסוק במוטיב המלאך. בהתייחס לארוך מעניין לציין את אחד מציורי הסדרה "יחיעם" של יוסף זריצקי, סדרה שארוך ראה בתערוכת אופקים חדשים; בחלקו העליון השמאלי של הציור המופשט יחיעם, 1951 , של זריצקי נראית דמות מוזרה, אפורה-תכלכלה, המרחפת מעל הנוף הגלילי […] בציור זה של זריצקי, ובציורים נוספים, האמן-מלאך מתואר כצובע-מצייר את המרומים, מעין שותף בבריאה וביצירה, תיאור המדגיש את צדה הפולחני-שמאניסטי של תפיסת האמן של זריצקי ושל תודעתו העצמית. המלאכים של ארוך נראים במצוקה, ומוטיב המלאך הנופל מחדד אותה. במלאך נופל, 1967 , אל מול המלבן האדום, רשם ארוך בעיפרון בנוסח סכימטי-מתיילד מלאך נופל גידם בגלימה, שכנפיו אסופות; פניו פונות באימה אל הקרקע, רגע לפני החבטה. בקצהו העליון של הציור רשם ארוך: DENA SIDA UP (בשוודית: צד זה למעלה), כדי להבטיח את הנפילה, את כיוון התלייה […] למיתוס של נפילת המלאכים הוקדשו תיאורים רבים בספרות ובאמנות, אולם נראה שלא בכך עוסק ארוך בציורים אלה. עיון בגלגוליו של מוטיב המלאך בעבודותיו מלמד, שיותר מכול ארוך מתארו כשליחו, בבחינת "המלאך הדובר בי", או ממש בן דמותו, דימוי עצמי של האמן המבקש לחרוג מממדיו אל מה שמעבר. אין במלאך של ארוך טוהר שמיימי, ולא תום אידילי. תמיד הוא מופיע בבדידות, אחד בלבד. הוא ביטוי למתח רב, לקיום פגיע – אולי לתחושה של קוצר יד להפגיש בציורים מקומות וזמנים טעוני זיכרון, ואולי לתחושה של חוסר תוחלת לחרוג מגבולות […] בדרך כלל, המלאכים של ארוך מובחנים מסביבתם באמצעות הקו הרישומי הבונה אותם, לעתים בצורה מרומזת בלבד ולעתים בסכימטיות מתיילדת; הם מגיחים ומתגלים מבעד לצורות ולצבעים הטאשיסטיים והמופשטים המקיפים אותם, כנובעים מנפשו של הצייר. בה בשעה, הציורים כמו מתרפקים על דמות המלאך, בבחינת התרפקות של ארוך על סיפור יהודי-מקראי, על זכרון ילדות ועל ביתו שבירושלים. פרופ׳ מרדכי עומר, אריה ארוך, מוזיאון תל אביב לאמנות בשיתוף עם הפניקס הישראלי, תל אביב, 2003 , עמ' 309-312 .
הערכת מחיר: $50,000 - $80,000
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: אריה ארוך
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche