מאוריצי גוטליב

זיגמונט אוגוסט וגיז’נקה,
שמן על בד, 38X62 ס"מ.

מקור: אוסף תלמה ואליעזר לוין, סביון.

ספרות:
1 . "מאוריצי גוטליב", משה וולדמן, קרקוב 1932 , עמ’ 17 (מצולם).
2 . מאוריצי גוטליב, 1856-1879 , אלבום הכולל 39 רפרודוקציות מציורי האמן, מקסימליאן רוס, קרול ברנהאוט , 1961 , מס’ 7 (מצולם).
ספרות ותערוכות:
1 . תערוכת זיכרון לאמן, קרקוב, 1932 , מאוספיו של ד" ר. ברס, מס’ 79 (מצולם).
2 . תערוכת זיכרון למאוריצי גוטליב במלאת 100 שנה להולדתו, בית הנכות הלאומי בצלאל, ירושלים, פברואר – מרץ 1956 , מס’ 1 (מצולם).
3 . בדמי ימיו, מאוריצי גוטליב, 1856-1879 , מאי – יולי 1991 , מוזיאון תל-אביב לאמנות, נחמה גורלניק, עמ’ 95 , מס’ 3 (מצולם).
4 . מאוריצי גוטליב, 1856-1879 , המוזיאון הלאומי וורשה, פולין, ספטמבר – אוקטובר 1991 , מס’ 3.
5 . מאוריצי גוטליב, 1856-1879 , המוזיאון היהודי בפרנקפורט, נובמבר 1991 – פברואר 1992 , עמ’ 79 , מס’ 3.
6 . "בקיעים במראה", תערוכת אמנים יהודים, ברלין, 1907 , מוזיאון תל-אביב לאמנות, יוני אוגוסט 2009 , בת-שבע אידה גולדמן, עמ’ 94 (מצולם).
7 . מוזיאון תל-אביב לאמנות, אולם ה- Old Masters , ד"ר דורון לוריא, אפריל 2017 – יוני 2018 , ליד תמונתו של מאוריצי גוטליב מ 1878- "יהודים מתפללים בבית הכנסת ביום כיפור".

זהו ציור בעל ערך מוזיאלי נדיר, מהסוג שאינו מגיע כל יום לבתי-מכירות. בספרה על מאוריצי גוטליב, "בדמי ימיו" (מוזיאון תל אביב, 1991 ), כתבה נחמה גורלניק על הציור הזה כך: "הקומפוזיציה ‘המלך זיגמונט וגיז’נקה (ברברה)’ נראית בעלת ערך אמנותי רב […]. הציור מזכיר את הקומפוזיציה ‘זיגמונט אוגוסט וברברה בארמון רדזיביל בווילנה’, פרי מכחולו של (יאן) מאטייקו. בראשית דרכו היה גוטליב תלוי במאטייקו…" (עמ’ 78) . אכן, הציור הנוכחי, אחד מציוריו המוקדמים של גוטליב (בן ה- 18 בזמן הציור), מאשר את השפעתו של צייר ההיסטוריה הפולנית הנודע, מי שראה בגוטליב את בכיר תלמידיו. בהתאם, שלושה הציורים שצייר גוטליב בקרקוב, תחת הדרכת מאטייקו ( 1874-1873 ), היו היסטוריים-לאומיים בנושאיהם ושניים מהם תיארו רגעים דרמטיים בתולדות המלכות הפולנית. גם הציור הנוכחי עודנו מתייחס לחצר המלכות בפולין, כאשר במרכזו זיגמונט השני אוגוסטוס, בנו של המלך זיגמונט הראשון ומי שיהפוך למלך פולין במחצית המאה ה- 16 (האחרון בשושלת המלכות העוברת בפולין בירושה) ולדוכס הגדול של ליטא (באיחוד הפולני-ליטאי). האישה המופיעה לצדו בציור היא מי שתהא רעייתו מלכת פולין, הליטאית – ברברה רדזיוויל אליזבת. הרומן בין השניים היה מהשערוריות הגדולות של התקופה: ברברה היפהפייה הייתה אלמנה כאשר הפכה בווילנה לאהובת זיגמונט הצעיר ולפילגשו המלכותית קודם לנישואיהם ב- 1547. הנישואים הללו, עליהם הודיע זיגמונט להוריו באיגרת מווילנה, עוררו את זעמה של האצולה הפולנית, כולל המלכה האם, שלא ראו בעין יפה את השידוך לנתינה הליטאית (יש כותבים: אוסטרית), ויותר מכל, שידוך שחמק מברכתם. אך, סופו של דבר, וחרף שנאתה של המלכה האם – בּונָה ספורצה – הומלכה ברברה ב- 1550 למלכה ולדוכסית הגדולה של ליטא. ברברה החולנית מתה חמישה חודשים לאחר מכן. חרף פרק הזמן הקצר, בני תקופתה של ברברה פיתחו התנגדות עמוקה כלפיה והאשימוה בכשפים ובהפקרות ואף בשימוש ברעל לצורך פיתויו של זיגמונט, וכך עטפו את דמותה באגדות ושמועות, שפרנסו את הדמיון. אף על פי כן, מאז המאה ה- 18 הפכה ברברה לגיבורה של סיפור אהבה טראגי, טלנובלה מלכותית, וככזו נתגלגלה ליצירות רבות בספרות, בשירה, בציור ואפילו בקולנוע. שמא נאמר: גרסה מוקדמת לסיפור הטראגי של הנסיכה דיאנה? ציורו של מאוריצי גוטליב, בדומה לדיוקן הכפול שצייר מאטייקו את זיגמונט וברברה, מייצג את זוג האוהבים בעודם בווילנה. ברברה יושבת ונשענת חבוקה על זיגמונט, שיושב במבט מודאג ומהרהר, ככל הנראה, באופוזיציה הנרקמת נגד אהובתו. האם הציור התלוי מימין הוא דיוקן של המלכה-האם, הנמזיס של בני-הזוג? הריאליזם האקדמי המעולה, והאווירה הרומנטית, האפלולית-דרמטית-פאתטית, מעידים על הפוטנציאל האמנותי הרב של הצייר, מי שילך לעולמו בגיל 23 בלבד, אך יותיר חותם עמוק בציור היהודי.
גדעון עפרת

אוצר התערוכה בבצלאל, מתייחס לעבודה זו בעמ’ 4 בקטלוג התערוכה. הוא מסביר שבקרקוב, העיר אליה חזר מאוריצי גוטליב מוינה בסוף 1874, הראה גוטליב הצעיר בגרות וגילה יכולות ציור מרשימות. כתלמידו של יאן מאטייקו, העלם בן ה-18 הפתיע בבניין הקומפוזיציה של "זיגמונט אוגוסט וג’יזינקה". המשולש המהווה את דמויות הזוג, בנוי בין שני אנכים. האנך הימני הוא האנך העיקרי ובו מאוריציו גוטליב מוכיח, ללא ספק, שלמרות גילו הצעיר הוא מצוי בסוד היצירה האמנותית כמבוגר בקי ורגיל. גם לצבעוניות של התמונה יש חלק חשוב בעבודה. גוטליב, תוך כדי לימודיו ושהותו בווינה, התוודע והושפע מן הצייר הווינאי הנס מקארט שהיה אמן השימוש בצבע. באנך הימני, מתוך השטח הכהה, ניבטת אלינו תמונתה של המלכה, ובאנך השמאלי ניצבים בפתח האולם שני פסלי אבירים. רק צייר בעל שיעור קומה היה יכול לצייר קומפוזיציה נהדרת שכזו.

הערכת מחיר: $65,000 - $90,000

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop