מכירה: 180 תאריך המכירה: 13.03.2021 פריט: 149

פנחס כהן גן

ללא כותרת, 1987 ,

טכניקה מעורבת וקולאז' על בד, 83X83 ס"מ.

חתום ומתוארך.

החל ממחצית שנות ה- 70 , לאחר פרק של ציור מופשט ברובו, אימץ פנחס כהן גן לציוריו מערכת סימנית, בה דימוי שבלוני וסכמאטי של אדם מסמן את כלל בני-האדם (דוגמת דימוי האיש הצועד, המופיע ברמזור במעברי-חציה). מכאן ואילך, כהן גן חזר ללא הרף על "כל אדם" זה, נטול התכונות והחד-ממדי, ובמקביל, אימץ לציוריו מערכת "סימנים": סימן-שטח (צורת מִשְטח גיאומטרי כלשהו), סימן-תרבות (דימוי של מבנה כלשהו) וסימן-מדע (נוסחה). מעתה החלו הווריאציות הסימניות ליצור "משפטים" ציוריים, שהיוו הם עצמם מעין נוסחאות הגותיות של הצייר. נוסחאות הפכו לסממן של קבע: תערוכתו של כהן גן ב- 1996 בגלריה לאמנות של אוניברסיטת צפון-קרוליינה נשאה את השם "דמות, צורה, נוסחה", כותרת שמאחוריה עשרות ציורים שנוצרו עוד מאז 1976 . שכיחות הנוסחאות הלועזיות, שמרביתן קשות או בלתי-ניתנות לפיצוח, מלמדת, שכהן גן הצעיר הוקסם מהלוגיקה הסימבולית ומכוחה לזקק מהמורכבות ומהריבוי אחדות מוצקה של משמעות. עוד יצוין, שעליית האמנות המושגית באותה עת הוכיחה נטייה ברורה להמרת ייצוג עולם בסימול סימנִי של העולם, כגון הנקיטה האמנותית הרבה במפות. דומה היה, אם כן, שפנחס כהן גן הוא אמן אחרון שיסכין לאי-רציונאליות. שהרי, מי אם לא הוא פרסם ב- 1989 ספר עב-כרס ( 415

עמודים) בשם האמביציוזי, "אמנות קריטית מודל הרמנויטי", ובו התדיין את גדולי הפילוסופים המודרניים במערב, כאשר את חלקו הגראפי של הספר גדש בנוסחאות בלתי-חדירות. אך, הנה, בפתח המבוא לספר, דווקא הפתיע האמן בכתבו על דואליות של "תבניות מדעיות" ו"תבניות מבע", דואליות של ה"מושגי" ושל ה"חווייתי", דואליות של ה"שיטתי" ושל ה"השראתי". כלום, בכל זאת, ביקש לאזן את הניסוח המדעי הטוטאלי של העולם והקיום באמצעות ההכרה באופציה ההשראתית-חווייתית-הבעתית? פנחס כהן גן תפס את החבל משני קצותיו: בהרצאה שנשא ב- 1982 באוניברסיטה העברית, אמר: "…יצירת האמנות היא, לאחר כל התהליכים, 'תיבה שחורה' המאיימת במיסטיות שלה על העולם הרציונאלי." אך, בהמשך: "השינוי הבלתי-פוסק והעצבני של אופנות האמנות הביאו אותי לחיפוש שפת-על באמנות…". השניות הפרדוקסאלית הזו נכחה בציורי כהן גן משנות ה- 80 , בהם ניאו-אכספרסיוניזם של מכחול חופשי וצבעים עזים התעמת עם נוסחאות מתמטיות. במקביל, כתמים ביומורפיים התעמתו עם מבנים הנדסאיים. אף יותר מקסם הלוגיקה הסימבולית, דומה שפנחס כהן גן נכבש מאז מחצית שנות ה-70 על-ידי התוכן והצורה של התורה הסטרוקטורליסטית. ההנחה האמנותית החדשה אמרה, שמתחת לגילויי התרבות השונים במקומות ובזמנים שונים שוכנת לוגיקה משותפת. בהתאם, הרושם הוא, שהאמן נטל על עצמו משימה סטרוקטורליסטית עליונה – לאתר בין כלל שדות הידע והתרבות המערביים-מודרניים את הקוד הבסיסי, המהותי, הראשוני, הקוד המכונן את נוסחת הקיום האנושי. לא פחות. אלא, שבתהליך ההוצאה לפועל האמנותי של משימתו הגדולה, נתקל פנחס כהן גן ב"מהמוּרה" של תהליך היצירה האמנותית ושל… אישיותו. וכך, עתה, תהליך היצירה, על שורשיו הנטועים בהשראה, בחווייתי, במבע ובסובייקטיבי, נמצא מתעמת עם השכלי, המושגי, האובייקטיבי, הנוסחאתי.

גדעון עפרת

הערכת מחיר: $3,000 - $5,000

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop