מכירה: 180 תאריך המכירה: 13.03.2021 Item: 52

ראובן רובין

משפחת הדייג,

שמן על בד, 73X61 ס"מ.

חתום. חתום ומתואר מאחור.

מקוריות הציור אושרה ע”י גב’ כרמלה רובין, בית ראובן, תל אביב.

מרגע הגיעו ארצה ב- 1923 , גילה ראובן רובין עניין אמנותי בדייגים. כבר בסדרת חיתוכי-העץ מאותה שנה, "מבקשי אלוהים", כלל אחד בנושא "הדייג מן הגליל", בו עיצב דייג בעל חזות יהודית-משיחית, הפורש רשת עם דגים למרגלותיו. ציור-שמן מקביל (שאבד) גילה שהדייג הנדון ניצב על סירה. משיחיות וזיקה רליגיוזית יהודית- נוצרית אפיינו את ציוריו המוקדמים של ראובן, ובהתאם, אין להפריד בין נושא הדייג בציוריו דאז לבין "נס הדגים" שחולל ישוע בכינרת על-פי "הברית החדשה". הנה כי כן, באותה שנה, צייר ראובן את "דייג בטבריה", ועתה – עם הכינרת ברקע – הגדיל את דמותו של הדייג, העומד על החוף, עוטה בגד ערבי לבן (מופשל מעל לברכיו) ואוחז בסל-נצרים ובתוכו דגים. שנה לאחר מכן, ב- 1924 , הנושא הוא במפורש "דייג ערבי", לראשו כד זכוכית ובו דגי-זהב ומאחוריו צמד ערביות. דגי-זהב – סמל ברכה – במיכלים למיניהם היו נושא היותר שכיח בציורי ראובן שמאז 1923 . בציור "מוכר דגי הזהב" מ- 1929 , ערבי ניצב לרקע ים (חולצת בגוון זהוב, כמו היה הוא עצמו דג-זהב…), אוחז דג-זהב בידו האחת ונושא על כתפו צנצנת זכוכית מלאה דגיגים זהובים. אך, בינתיים, לא רק הווי המזרח ונופיו כבשו את ציורי ראובן, אלא גם נושא המשפחתיות: עוד ועוד משפחות, יהודיות וערביות, צוירו בידיו, בהן "משפחת דייגים יפואית", ציור מ- 1927 : פה, הדייג הערבי (בידיו דגים תלויים, שאותם הוא כמו-מגיש לנו), רעייתו ובנו התינוק – שלושתם יפים ונעימי-סבר, ניצבים לרקע הים (שמלת הדייג בגווני הים, חולצתו הוורודה מהדהדת-משהו את גוון הדגים). מכאן ואילך, שב ראובן פעמים רבות לנושא הדייג ואל נושא משפחת הדייג ("משפחת דייג" – רישום ואקוורל מ- 1935 ; או:"משפחת דייג טברייני", 1954-1946 ; או: "משפחת דייגים מתקנת רשתות" – רישום ואקוורל מ 1947- ; ועוד). הנושא שב ועלה, גם כששפת ציורו של ראובן השתנתה, ולמשל נקטה בקווי-מִתְאר שחורים, ולחילופין, נקטה ברכּות הגוונים וברישום חרוט בלבן, כבציור שבמכירה הנוכחית. אלה המכירים מקרוב את יצירת ראובן, יודעים עד כמה קשה לנתק עד תום את מוטיב המשפחה בציוריו מנושא "המשפחה הקדושה" מהמיתוס הנוצרי. וכך, ציור ושטיח של ראובן מ- 1966 נקראים "נס הדגים" ומייצגים דייג ובידיו רשת מלאה דגים. אם כן, הציור הנוכחי מ- 1961 הוא עדות נוספת למזיגה שמיזג ראובן בין סגידתו למזרח ולדמות הערבית ולבין משקע רליגיוזי, אשר גם כשהוא עמום ורחוק, עודנו רוחש כאן.

גדעון עפרת

הערכת מחיר: $60,000 - $90,000

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: ראובן רובין

ראובן רובין נולד ברומניה בשנת 1893 ונודע בתור אחד האמנים הישראליים החשובים והמשפיעים עד עצם היום הזה. בהיותו בן 19 עלה לראשונה לישראל והחל את לימודיו בבצלאל אקדמיה לאמנות בירושלים. פחות משנה לאחר מכן, כבר עזב לפריז ובהמשך לניו יורק. בשנת 1923 עלה בשנית לארץ ישראל והפך לאחד האבות המייסדים של הציור הארץ-ישראלי.
ראובן של שנות ה- 20 נתפס כאמן החילוני אשר מגשים את חלום הציונות ומהות הישראליות הישנה והטובה. רובין נמנע מלעסוק במתח של שנים אלה ובמקום, בחר להציג אידילייה של יהודים וערבים, מזרחים ואשכנזים, חלוצים ובורגניים. הוא התייחס לדמויותיו באהדה טבולה בתום ובצניעות, שותל שלל סמלים בציוריו. ברבים מציוריו, כלל שתילים, פרחים ועצים שמבטאים התחדשות, צמיחה ופריון. הדמויות בציוריו משנות ה- 20 גדולות וחסונות, סמל לנטיעה באדמה, בדומה לטריפטיך המפורסם משנת 1923, פירות ראשונים, אשר מוצג במוזיאון ישראל. רובין שילב חיות רבות בציוריו, מחד סמל להרמוניה, ומאידך סמל לפשטות ועמל. העלייה השלישית והרביעית היוו סמל לבורגנות החדשה, והיו בעלות אופי מודרני, וכך גם ראובן רובין הושפע מהסגנון הפרימיטיבי של גוגן ומאטיס. ציוריו משנים אלה נדירים בחשיבותם בציור הארצישראלי של ראשית המודרניזם המקומי.
בשנות ה- 30 ציוריו הפכו כהים יותר בהשפעת אסכולת פריז, אך גם עקב מאורעות תרפ“ט שהעיבו על האווירה של היישוב. בהמשך הרבה לצייר נופים של ירושלים, צפת, טבריה והרי הגליל בצבעוניות משתנה, אך הצבע הירוק שלט בפאלטה. עצי הזית בדרך לירושלים או צפת הפכו לסימן ההיכר של ראובן רובין, אפופים אווירה מיסטית בסגנון נאיבי.
בשנת 1973 זכה בפרס ישראל לציור וציוריו מעטרים את משכן הכנסת, בית הנשיא ומעון ראש הממשלה.

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop