יגאל תומרקין

"הוא הלך בשדות", 1967 ,

ברונזה וברזל, גובה: 167 ס"מ,

חתום.

מלווה באישור מקוריות חתום ע״י האמן, 2018 .

"אתם מחפשים פֶסל איקוני כלשהו של תומרקין? בבקשה: 'הוא הלך בשדות' (1967). שעה שרובנו נסחפנו ל'אלבומי ניצחון', בא תומרקין והציג בפנינו את החייל הישראלי הגדוע והמרוטש, שכדור עופרת עצום בבטנו, שמכנסיו מופשלים ואברו שמוט לעין-כל בחרפה. הפסל הזה […] הוא ביטוי נדיר ואמיץ של התייצבות אנטי-מיליטריסטית המקדימה את האדם למדינה. […] פסל הארד והצבע, 'הוא הלך בשדות', מהחשובים שבפסלים הישראליים בכל הזמנים, אולי התשובה הפיסולית האולטימטיבית לפסל המיתולוגי, 'נמרוד', של יצחק דנציגר…" (גדעון עפרת, "תומרקין", קרן לוין לאמנות, ירושלים, 2019 , עמ' 14 , 148) חמישה עותקים כמעט-זהים ל'הוא הלך בשדות', אחד מהם מככב באוסף מוזיאון תל אביב. הגוף המרוטש, השפלת החייל, פיו המקיא, קני-הרובים המזדקרים מהחזה, כדור-הפגז הגדול בבטן (אלתרמן, "האם השלישית", 1936 : "בְּנִי גָּדוֹל וְשַׁתְקָן/ וַאֲנִי פֹּה כֻּתֹּנֶת שֶׁל חַג לוֹ תּוֹפֶרֶת/ הוּא הוֹלֵךְ בַּשָּׂדוֹת. הוּא יַגִּיעַ עַד כָּאן/ הוּא נוֹשֵׂא בְּלִבּוֹ כַּדּוּר עוֹפֶרֶת.") – כל אלה עונים בערכי הומניזם קוסמופוליטי (ובפרובוקציה אמיצה חסרת-תקדים) לאידיאליזציה הלאומית–ישראלית של הגבורה מאז ימי מלחמת-העצמאות ועד לימי מלחמת- ששת-הימים. "יגאל תומרקין עורך חשבון במישרין עם המיתוס בפסלו 'הוא הלך בשדות' […]. מעין מכת-מוות לשקר המוסכם.", כתבה בתיה דונר ("לחיות עם החלום", דביר ומוזיאון תל אביב, 1989 , עמ' 200). ואמר תומרקין לשבתאי טבת בראיון ב"הארץ", 1968 : "אני נגד גיבור כגיבור. בסופו של דבר, הוא גיבור נגד מי? גיבור זה תמיד אדם שעובר את השדות ומשאיר אחריו כל מיני סימנים – אדמה חרוכה." ( 2.2.1968) עשר שנים לאחר-מכן, בראיון עם דן עומר ב"פרוזה", הוסיף תומרקין: "תמיד הייתה לי בחילה מהמיתוסים האלה…". 'הוא הלך בשדות' הוא פסלו החשוב ביותר של תומרקין, מי שאני מחשיבו כ"הפ̱סל הישראלי החשוב ביותר שפעל בישראל מעולם." (לעיל, "תומרקין", עמ' 12). לא כל יום מזדמנת לבתי המכירות הפומביות חגיגה של יצירה כה חשובה. מעין טקס הספד מרגש לפטירת האמן לפני זמן קצר.

גדעון עפרת

הערכת מחיר: $40,000 - $60,000

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: יגאל תומרקין

יגאל תומרקין נולד בשנת 1933 בגרמניה, עלה לארץ בגיל שנתיים עם אמו וגדל בתל אביב. בגיל צבא תומרקין התגייס לחיל הים ושירת כמדריך חבלה, במקביל החל לראשונה ליצור פסלונים של חיות אשר החלו להימכר בחנויות. לאחר שחרורו החל להעמיק בעולם האמנות והלך ללמוד פיסול אצל האמן רודי להמן בכפר האמנים עין הוד. בסוף שנות החמישים לאחר תקופה של מספר שנים שבהם התגורר במדינות שונות ברחבי אירופה, נחשף תומרקין לתנועת ה'דאדא', לאמנות הפופ ולאמנות המחאה האוונגרדית, תנועות אמנותיות אלו השפיעו על יצירותיו של תומרקין באופן מהותי. בשנת 1960 חזר לישראל והחל לפסל בגרוטאות שונות ובברזל, במהלך מלחמת יום הכיפורים התלווה תומרקין לכוחות צה"ל כצלם וככתב צבאי. יצירותיו של יגאל תומרקין לאחר חזרתו ארצה היוו שינוי משמעותי בנוף האמנות הישראלית שעסקה באותה עת בעיקר בביטויים רגשיים מופשטים ופנימים. עבודותיו, אשר התבססו על טכניקת האסמבלאז', הביאו לאמנות הישראלית ביטויים של מחאה תרבותית ופוליטית, לצד השפעות של אמנות הפופ. לאורך השנים הופיעו בציוריו ובפסליו דימויים פואטים המעומתים עם שפה אקספרסיבית בוטה ואנטי מלחמתית, אלו מעידים על מעורבותו העמוקה בתרבות ובאקטואליה הישראלית. מעבר לעיסוקו העיקרי בפיסול יצר יגאל תומרקין לאורך השנים עבודות רבות גם במדיות אחרות כמו הדפס, ציור וצילום. לצד יצירות קטנות הוא הרבה ליצור ולהציב פסלים ואנדרטאות שונות ברחבי הארץ. חשיבתו לאמנות הישראלית היא מהותית לאין שיעור ועל כן זכה בפרס ישראל לפיסול לשנת 2004.
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop