מכירה: מכירת אמנות עכשווית תאריך המכירה: 30.05.2022 Item: 102

רועי רוזן

1994 , Hidden Martyr,

שמן על נייר, 75X58 ס"מ,

חתום.

רועי רוזן (נ. 1963) הוא אמן, יוצר סרטים ומחבר שנודע בעבודות פרובוקטיביות ורבות רבדים, המאתגרות את הגבולות שבין ההיסטוריה וההווה, הבדיון והתעודה, הפוליטי והאישי. כך במיצב חיה ומות כאווה בראון, שהוצג במוזיאון ישראל ב 1997 וחולל שערורייה פוליטית, וכך גם בדמותה הבדויה של ז׳וסטין פרנק, אמנית ומחברת זימה יהודייה בלגית. רוזן הקדיש שנים ליצירת עבודתה, שכללה לא רק תערוכות של כל ציוריה אלא גם ספר (זיעה מתוקה, הוצאת בבל, 2001 ), וסרט קצר (שתי נשים וגבר, 2005 , ציון לשבח בפסטיבל אוברהאוזן) ב 2010 יצר רוזן שני סרטים קצרים, הילריוס וצא. צא הוצג לראשונה בפסטיבל ונציה שם זכה בפרס אוריזונטי לסרט הטוב ביותר באורך בינוני. הסרט זכה בפרסים רבים נוספים, והיה מועמד לפרס האקדמיה האירופית לסרט הקצר הטוב ביותר. הסרט ערוץ האבק ( 2016) הוצג במקביל בפסטיבל פידמרסיי (שם זכה בשני פרסים), ובתערוכה דוקומנטה 14 , שם הוצג לצד פרויקטים נוספים של היוצר. ב 2016 הוצגה במוזיאון תל אביב תערוכת יחיד רטרוספקטיבית בשם 'תערוכה קבוצתית', שכללה את גופי העבודות המרכזיים ורחבי-היריעה של רוזן: חיה ומות כאווה בראון, ז'וסטין פרנק, מקסים קומר מישקין, הלילה של ולדימיר, הסוחר העיוור, וכן סדרות דיוקנאות עצמיים, בעלי מקצוע, ציורי מרטירים ועוד. ב 2018 נערכה לרועי רוזן תערוכת יחיד מקיפה במרכז פומפידו, פריז, תחת השם סיפורים באפילה. בשנה האחרונה השלים את העבודה על הפרויקט קפקא לקטנים, הכולל סרט באורך מלא (111 דקות) וכשבעים ציורים. הסרט הוקרן במוזיאון תל אביב ובסינמטק תל אביב, ובמקביל מוצגים ציורים מן הפרויקט בתערוכה בגלריה רוזנפלד. עבודותיו של רועי רוזן נכללות באוספים ציבוריים ופרטיים בארץ ובעולם, ביניהם: מרכז פומפידו, פריז; CNAP פריז; מוזיאון ישראל, ירושלים; מוזיאון תל אביב; מוזיאון חיפה לאמנות; אוסף דורון סבג ועוד. רוזן מכהן כפרופסור מן המניין במדרשה לאמנות, מכללת בית ברל. הציור מרטיר חבוי (Hidden Martyr) הוא חלק מסדרת ציורי המרטירים הכוללת 35 עבודות שמן על נייר. ציורים אלו עוסקים בקדושים מעונים מתולדות הנצרות, שהעדיפו לסבול רדיפות, עינויים ואף מוות על פני כפירה באמונתם. כמו ברוב עבודותיו של רוזן, גם הציורים בסדרה זו עמוסים במסמנים, סמלים, רמזים והקשרים תיאורטיים, היסטוריים או תרבותיים. לעיתים הנרטיב והפרשנות שהוא מציע מעוגנים בעובדות ובאמת, ולעיתים הם אירוניים, פרודיים או בדויים לחלוטין. הוא משלב בעבודותיו מוטיבים איקונוגרפיים נוצריים ומשתמש במגוון מקורות השראה: כתבי יד מאוירים מימי הביניים, ציורים של גדולי הציירים הקלאסיים, ותצלומים מן המאה ה־ 19 . בציורי המרטירים נשזרים המיתי והדתי בביוגרפי והפרטי. בתמות דתיות ואמנותיות מוכרות, משולבים אזכורים אוטוביוגרפיים ועכשוויים. באופן זה ההיסטוריה הופכת לכוח אקטיבי ודינמי הטעון במשמעויות חדשות. רוזן בוחן את זהותו האישית, המינית והדתית באמצעות דיאלוג עם מסורת אירופית ונוצרית. פניהם של רבים מן המרטירים בסדרה הם בעצם פניו שלו או של הקרובים לו. הדימוי העצמי של רוזן כמרטיר מקבל ביטוי גם באמצעות המסגרת שנבחרה לכל הציורים בסדרה – מסגרת אליפטית דמוית שקד הנקראת מנדורלה (mandorla). מסגרות כאלו שימשו במסורת הציור הנוצרי למסגר דימויים של הבתולה הקדושה או של ישו. בסדרה זו אפשר לראותן כרמז למראה המשקפת את זהותו של האמן המתבונן בה. בציור מרטיר חבוי, מסתתרים פניו של המרטיר בסבך צמחייה באופן שמאזכר ציורי חידה בשבועונים לילדים ובאיורים לאגדות. הדידקטיות של סיפורי האגדות מצויה גם בסיפורי המרטירים. רוזן מצליב בין שני הז'אנרים העממיים הללו, וממקם את המרטירים שלו באזור דמדומים של הונאה וקסם. ציור זה לא עוסק במרטיר מסוים, אלא במטא-מרטיר, כאלגוריה לנושא בכללותו.

הערכת מחיר: $12,000 - $18,000

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop