מכירה: אמנות ישראלית ובינלאומית  פריט: 125

אביבה אורי

ללא כותרת,

שמן וטוש על בד, 80X100 ס"מ,

חתום.

מקור: אוסף גבי ועמי בראון.

בין השנים 1970-1967 הציגה אביבה אורי בתל אביב עם חבורת אמני ”עשר פלוס”. המהלך האמנותי הצעיר שבסימן ”פופ-ארט” נתן אותותיו גם ביצירתה, כאשר במקביל לרישום הספונטאני האופייני לה, היא התמסרה לסדרת ציורי אקריליק על בד, בהם הודפסו אותיות ומילים (דוגמת ESSO או SHELL – חברות הדלק), מִספרים, כדורים קוסמיים, אסטרונאוטים, תקריבי פרצופים פוסט-צילומיים ועוד. אלה הם ציורים בהם בָּשְלה תמונת האימה, החזות האפוקליפטית-קוסמית, של אביבה אורי: התפוצצות כוכבים, נפילות בחלל החיצון, קברים וכו’ – דימויים שיאכלסו את רישומי האמנית בשני העשורים האחרונים לחייה. באחד מרישומי הפחם שלה בשלהי שנות ה- 60 , רשמה א.אורי על טופס הנהלת-חשבונות שני מעגלים, החודרים במעט האחד לתוך השני; בראש המעגל השמאלי כתבה באותיות דפוס – ”חצי הכדור המערבי”, ואילו בראש המעגל הימיני כתבה באותו גופן – ”חצי הכדור המזרחי”. מתחת לשניים אלה הוסיפה: ”עולמות קטנים אבודים”. מבט נוסף יאתר בתוך המעגל ה”מזרחי” את נוסחת האטום, רמז לאימת פצצת-האטום; עדיין באותו מעגל, המילים – ”חתך סכין בבשר החי”; ואילו בפלח המשותף לשני המעגלים תאותר המילה esso . דומה, שרישום זה בכוחו לשמש מעין מבוא לציור הנוכחי, בו שני עיגולים מתקרבים האחד אל השני, האחד על רקע אדום, השני על רקע צהוב. קווקווים הנדסיים המלווים במספרים (משהו בסגנון סימוני הגזירה של חייטים, שנראו בציורי אריה ארוך דאז) מציינים את תנועת צמד הכדורים הקוסמיים לקראת התנגשות, שעה שהשמאלי שבהם מאופיין בגיאוגרפיה כאוטית למדי, בעוד הימיני נושא מילים מודפסות – NORTH (צפון) ו- SULLPH (אולי, שיבוש המונח ”גופרית”), גם כתמים מפויחים ועוד. הציור כולו נראה כמבט מדענים העוקב אחר תנועת כדורים קוסמיים ממקומם, כולל צילום פני השטח וסימונו הפונקציונאלי, כל זאת לקראת תאונת הכוכבים והאסון הנלווה. נזכור: ב- 1969 דָרך אדם לראשונה על הירח, והמרוץ הבין-גושי היה בשיאו, עם אסטרונאוטים וקוסמונאוטים המרחפים בחלל החיצון, וכל זאת לרקע החרפת המלחמה הקרה. אביבה אורי תרגמה מתח אסטרונומי ופוליטי בינלאומי למצב-נפש פרטי שלה, וכשהיא ממזגת יסודות של אמנות מינימליסטית, ”פופ-ארט” והפשטה אקספרסיוניסטית – היא בראה מיתולוגיה פרטית של קץ היקום, בבחינת מטאפורה לחרדתה הקיומית.

גדעון עפרת

הערכת מחיר: $10,000 - $15,000

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: אביבה אורי

אביבה אורי נולדה בצפת בשנת 1922. כבר בנעוריה החלה אורי לעסוק בציור, עיסוק שלא זכה לעידוד מצדו של אביה. למרות זאת, שיעורי האמנות הראשונים שלה נערכו בשנת 1943 אצל משה קסטל תוך ניהול רומן בין השניים שבגינו הפסיקה אורי את שיעוריה אצלו. בשנת 1944 החלה ללמוד אמנות בשנית, הפעם אצל הצייר דוד הנדלר אשר היה בן זוגה עד סוף חיה. בתחילת דרכה, בשנות ה-50, התבססו רישומיה של אורי על נופים, פורטרטים ומראות, אך כבר אז היוו אלה רק בסיס לציוריה. בשלהי שנות החמישים הפכו הנושאים בציוריה של אורי מפיגורטיביים למופשטים יותר ויותר תוך שמירה על תחושה צורנית חזקה. הרכיבים בציוריה מופיעים כשיכבה על גבי שיכבה, מסתירים אלו את אלו. מוטיב המופיע בכל שלבי יצירתה של אורי הינו המלבן – בעבודות רבות מתייחסים המלבנים ל"קברים נסתרים" או ל"טנקים שורדים", אצל אורי המוות שביצירה והיצירה שבמוות הם היפוכים שגורים. עבודותיה של אורי סובבות סביב קומפוזיציות מדוייקות אותן יצרה ברישום קווים אקספרסיבי ומורכב, הקווים בעבודותיה מביעים רגשות עזים וסערות נפש תוך כדי שליטה מלאה בקו ובקומפוזיציה. מתחילת דרכה ועד סוף שנות השישים היו עיקר ציוריה מבוססים על הצבעים השחור והלבן בלבד. הצבע השחור ברישומי הגיר שלה עבה, סמיך ואפל. לקראת סוף שנות ה- 60 החלה אורי לעשות שימוש ביותר ויותר צבעים בהשפעת הפופ ארט, כולל שימוש בצבעי שמן ואקריליק על גבי בד, אולם המשיכה במקביל גם בעבודה עם הנייר כמדיום עיקרי. גם כאשר עשתה שימוש בצבע, בדרך כלל עדיין היה הגיר השחור הבסיס לציור. אביבה אורי ציירת ישראלית אשר נודעה בעיקר בזכות רישומיה. מי שנחרטה בתודעה הציבורית כאישיות רבת מסתורין ואחת מן היוצרות המשפיעות בעולם האמנות הישראלי.
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop