מכירה: אמנות ישראלית ובינלאומית  פריט: 175

אלימה ריטה

מגנה, 1972,

שמן על בד, 65X65 ס"מ,

חתום ומתוארך מאחור.

ספרות ותערוכה: יניב שפירא, "אלימה וחברים", גלריה הקיבוץ, 2012 , עמ' 29 (מצולם).

לפנינו ציור נהדר של אלימה, אמנית שהייתה ציירת, רשמת, אמנית הדפס, וממובילות מגמת ההפשטה באמנות הישראלית. אם עד שנת 1970 ציוריה התאפיינו בקומפוזיציות מופשטות אשר עדיין נותרו בהן עקבות יד האמנית, כלומר, משיכחות המכחול, תנועות היד, עקבות הנחת הצבע וכו', אזי מ- 1970 נשאה אלימה את ציוריה אל עבר הפשטה מוחלטת ו"טהורה". הפשטה זו התאפשרה באמצעות שימוש בצבעי "מגנה" (Magna), סוג מוקדם של צבעי אקריליק מתוצרת ארצות הברית, אשר אלימה בחרה בשמו ככותרת לסדרה ציורים זו. תכונתו הייחודית של "מגנה" היתה מרקם הצבע האחיד והשטוח שהתקבל לאחר שהצבע התייבש על גבי בד הציור – תוצאה שאפיינה בעיקר טכניקות של דפוס ושימשה אמני פופ (כדוגמת רוי ליכטינשטיין). הציור שלפנינו מציג קומפוזיציה צורנית בת ארבעה צבעים: אדום, ירוק, צהוב-אוכר ולבן. כן, בציור מעין זה יש להתחשב בלבן לא רק כ"רקע" אלא כמרכיב בעל ערך צבעוני וצורני במחבר הכללי. מרכז הכובד בציור הזה נמשך מעלה על עבר המשטח האדום הגדול (אגב, המשמעות של magna בלטינית היא "גדול"). ובכן, "האדום הגדול" מעומת עם "הירוק הקטן": זהו עימות כי אלו הם שני צבעים משלימים שבנקל היו יכולים להיות שקולים בגודלם ובעוצמת הווליום הציורי שלהם, אך במקרה שלפנינו משטח גדול "לוחץ" משטח קטן, כמעט נופל עליו. אפשר שהכּתם הדק בצבע צהוב-אוכּר (זה שהוחדר כמעצור של דלת תחת המשטח האדום כדי לתמוך במשקלו) הוא זה שנוסך איזון כלשהו בקומפוזיציה. ואולי התיאור הכמעט-נרטיבי הנ"ל אינו נדרש כלל, כי זהו ציור שמרסן כל אלמנט תיאורי, סיפורי, רגשי או הבעתי – ציור של זיכוך צבעי יסוד, זיקוק צורות פשוטות, ושל תמצות מלאכת המחשבת של ניסוח קומפוזיציות. הציור שלפנינו הוא אחד מציורי מגנה הלא-רבים, הפרק המגובש והחשוב הזה ביצירתה של אלימה, עדות לרגע קצר טרם התמסרותה להדפס האמנותי ובחירתה בו כמדיום העיקרי של יצירתה.

רון ברטוש

הערכת מחיר: $3,000 - $5,000

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop