מכירה: Auction 126 תאריך המכירה: 26.01.2008 Item: 138

הנדריק וודר

הנדריק וודר 1841-1894 דמויות בחוף יפו, שמן על בד, 90×150 ס”מ, חתום ומתואר מאחור על הסטרצ’ר. זהו אחד מהציורים האוריינטליסטיים היפים ביותר שצוירו אצלנו מעולם. יוצרו, הנדריק ווֶדֶר (1841-1894), הגיע לארצנו מהולנד במחצית השנייה של המאה ה- 19, כאחד מאותם אמני מסע נוצריים רבים שהודרכו על ידי צו ה”גרנד טור” המזרחי הרומנטי. בהולנד נודע וודר כצייר ריאליסטי של נופי ים, סירות ודייגים (”אישה ודייגים על החוף”, ”שובם של הדייגים”, ”סירות דייג על החוף”, ”דייגי הסרטנים” ועוד), כולם בצבעי שמן או בצבעי מים. זיקתו של וודר לנופי הים והדייג משייכת אותו מיד ל”אסכולת האג”, שבין הבולטים בה נציין את יוזף ישראלס, את סלומון מֶסדָאך, (מי שצייר את פנוראמת החוף המדהימה בהאג) ואת אנטון מוב, קרובו של וינסנט ואן-גוך. הנופים הכפריים החורפיים של ציירי אסכולה זו ייצגו פעמים רבות את חופי הולנד ואת דייגיה קשי-היום. הריאליזם האימפרסיוניסטי של ”אסכולת האג” חל גם על וודר, אשר, סביר להניח, טרח להגיע ארצה, יותר בהקשר של מסע אל נופי הים של המזרח התיכון, מאשר בהקשר של צליינות דתית לארץ הקודש, שכן לא מוכרים לחתום מטה ציורי אתרים קדושים מעשה ידי וודר. ואף על פי כן, ציור מראה יפו במבט מהחוף הצפוני לה – אזור מנשייה? – אינו בלתי שייך למסורת הציור האוריינטליסטי של ציירים דוגמת דיוויד רוברטס (”יפו”, 1839), וויליאם טרנר (”יפו”, 1775), אנטון שראנץ (”יפו”, 1837) ואחרים. יפו של טרנר (על פי תחריט של אדמונסטון) צוירה מכיוון צפון, מבית קברות מוסלמי עתיק, אשר בציוריהם של שראנץ ושל רוברטס השתרע עד שפת הים, ממנו צפו אף הם אל עיר-הנמל העתיקה. אך אף לא אחד מהם עשה את שעשה הנדריק וודר, שלא רצה להתחייב למבט מ”אתר היסטורי” אל ”אתר היסטורי”, אלא ירד ירידה חילונית אל החוף והתבונן דרומה ממש מן החול הזהוב הסמוך למים. לא יפו תנ”כית עניינה אותו, אלא יפו של הדייגים. מן הסתם, וודר צייר על החוף אקוורל זריז, שאותו תרגם מאוחר יותר, עם שובו להולנד (להאג?), לציור השמן גדול-הממדים. עתה, קרוב למאה ועשרים שנה (או יותר) לאחר שצויר, חוזר הציור ארצה, עם תום מסעו רב-השנים באירופה. מבט בציור מגלה את יכולתו הריאליסטית הגבוהה של וודר, את נטייתו ה”הָאגית” למזג אוויר חורפי (ראו השמים המתקדרים, הים האפור), כמו גם את משיכתו למוטיב הסירה על החוף. כאן מתגלה הווירטואוזיות של וודר בתזמור האור: אף שגדש את השמים הסתוויים במשיחות מכחול קצרצרות וצפופות, הוא ענה באור עז וחם של החול, המנוגד לצללית-למחצה של יפו העתיקה. אך, מעל לכל, כאוריינטליסטן, לא יכול היה וודר להימנע מהגמל הפוסע ומחבורת הערבים המתגודדת במרחק. תל-אביב עדיין אינה קיימת (זו תאלץ להמתין עד ל- 1909), אך כבר עתה, במחצית השנייה של המאה ה19-, משמש החוף כמסלול לגמלים הנושאים סחורות צפונה אל יישובים ערביים. בין 1923-1925 יצייר ראובן רובין גמלים פוסעים על חולות חוף-הים בין יפו לתל-אביב. מבלי דעת, חייב ראובן למסורת שהנדריק וודר נמנה על אבותיה המצטיינים ביותר. גדעון עפרת

הערכת מחיר: $20,000 - 30,000

נמכר ב: 36800

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop