מכירה: Auction 142 תאריך המכירה: 02.07.2011 Item: 117
אריה ארוך
פנים חדר, 1945 , שמן על בד מוצמד לקרטון, 37X45 ס”מ, חתום ומתוארך. מקור: אוסף גבי ועמי בראון. תערוכה וספרות: אריה ארוך, פרופ’ מרדכי עומר, מוזיאון תל אביב, פברואר 2003 – מאי 2003 , עמ’ 132 (מצולם). זהו רגע מכריע בהתפתחותו האמנותית של אריה ארוך – הרגע של ז’ורז’ בראק. בראק, אשר ביחד עם פיקאסו המציא וקידם את הקוביזם מאז 1907 , ידע עדנה מערבית מחודשת ב- 1945 , כאשר זכה בפרס הראשון של הבייאנלה בוונציה, מה שהותיר רושמו העז על האוונגרד הישראלי. באותה תקופה, אומָץ בראק על ידי יוסף זריצקי (לציורים דוגמת ”ציור עם השם בראק”, או ”הכוס הצהובה”), ומיד בעקבות זאת, הוא אומָץ לציוריהם של אהרון כהנא, יחזקאל שטרייכמן וציירים נוספים, שיימַנו על קבוצת ”אופקים חדשים” מאז 1948. גיבוב סימניֵ פנים-חדר וטבע דומם במישור הקדמי של המשטח הציורי, השטחתם, פירוקם והרכבתם מחדש, עם דגש גיאומטריסטי, מתחים צורניים, צבעוניות כרומאטית, רישום לבן ושילוב מימד אורנמנטי בהפשטה – זהו התחביר הבראקי המאוחר, אשר גם אריה ארוך נפתח לקראתו לא במעט ב- 1945 , כשצייר את הציור הנוכחי. אמנם, קשה לדבר על פירוק והרכבה עצמאית מחדש של מרכיבי התפנים של ארוך, באשר החלונות, הדלתות והקירות עדיין מקיפים את השולחן והכיסאות בהיגיון ריאליסטי. ואף על פי כן, ציפוף הצורות המושטחות, הוויתור על פרטים ריאליסטיים (דוגמת חומריות הרהיטים), היעדר הצללות, רישום הצבע החופשי (בסגול) המדגיש צורות גיאומטריות (מלבנים, עיגול), והמונו-כרומיות בגווני אוקר-אדמדם – כולם מאשרים את זיקתו של ארוך לבראק של שנות הארבעים. זהו אפוא ציור-מעברָ חשוב בתולדות ארוך ובתולדות המודרנה הישראלית החזותית: ארוך נפרד מהאקספרסיוניזם המתון של אסכולת פאריז היהודית, שלהשפעתה היה נתון מאז המחצית השנייה של שנות השלושים, והוא נע במהירות אל עבר ההפשטה (עוד קודם שאימץ את שפת ההתיילדות של פאול קליי, מה שיקרה רק ב- 1949). המלנכוליה, האופיינית ליצירת ארוך, נוכחת גם כאן בגוונים הקודרים של החדר ובריקנותו האנושית, ואפילו בכוס הבודדה הניצבת על השולחן הממתין למסובין הנעדרים. גדעון עפרת
הערכת מחיר: $5,000 - 8,000
נמכר ב: 16100
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: אריה ארוך
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche