מכירה: Auction 142 תאריך המכירה: 02.07.2011 Item: 141

ארם גרשוני

הסיר, 2002 , שמן על עץ, 50X50 ס”מ, חתום ומתוארך מאחור. מקור: אוסף גבי ועמי בראון. ספרות ותערוכה: מבחר אמנות ישראלית מאוסף גבי ועמי בראון, משכן לאמנות עין-חרוד, אוקטובר 2009 – ינואר 2010 , עמ’ 153 (מצולם). סיר.פשוט סיר. סיר על משטח שייש (או פורמאיקה), אובייקט פרוזאי נטול כל יומרה שמעבר להיותו אובייקט בעלמא. כמעט איתגור זן-בודהיסטי של התבוננות ממוקדת ב”סתם דבר”, ריכוז מירבי בדבר עד להתרוקנות התודעה. לא פחות מכן, סרבנותו ההיידגרית-כמעט של האובייקט לחשוף את צפונותיו בפנינו: מכסה-הסיר הסגור, היעדרם של כל סימני בישול על הסיר או סביבו, הניקיון הגמור של השולחן והקיר שמאחור – הכול כופה אניגמטיות מטרידה על החפץ הסתמי הזה, שזכה למעמד כה מרומם בציור. כשהוצג לראשונה בגלריה תל-אביבית ב- 2002 , נלוו לציור ציורי ”ריאליזם-טוטאלי” מקבילים של כיכר לחם, או קערת מנגו, או בצלים וכו’. בפתח הקטלוג הביא הצייר מדברי המשורר הפורטוגלי, פרננדו פסואה: ”המשמעות הנסתרת היחידה של הדברים/ היא שאין להם משמעות כלל./ (…)/ שהדברים הם באמת כפי שהם נראים/ ושאין מה להבין.” ועוד הביא ממכתבו של הסופר הצרפתי, גוסטב פלובר: ”כדי שדבר יהיה מעניין, אין אלא להאריך להסתכל בו.” אף על פי כן, הצורך ההכרתי שלנו ב”משמעות” יתעקש לייחס לסיר מעמד של מיכל מזון ולקשרו למוצרי מזון רבים שארם גרשוני צייר מאז ראשית דרכו. כאילו אומר לנו הצייר, שהחומר והגופניות הפרוזאיים הם תשובתו לביקושנו אחר ה”רוחני” והטרנסצנדנטלי. אבל, דומה שטענתו של א.גרשוני אחרת היא: שככל שנתעכב ונשתהה על האובייקט, ככל שנבקש לחלץ אותו מהקשרי משמעות, כך נתקרב ונתמסר לעיקר, שהוא – עצם המבט, עצם ניסיון החדירה של העין לתוך העולם. בתהליך ארוך זה שלקראת מבט טהור אנו עוברים למרחב זמן אחר: לא עוד הזמן המעשי והלחוץ של היומיום התובעני, כי אם זמן איטי מאד של הסתכלות מתמשכת, הסתכלות בלתי מעשית לשמה, שבשיאה הזמן הופך לאַל-זמן, ואז ההסתכלות היא כבר קונטמפלציה. מה שראשיתו אובייקט חומרי בחלד סופו אפוא רוחניות טהורה. ואף על פי כן, רוח. גדעון עפרת

הערכת מחיר: $4,000 - 6,000

נמכר ב: 24150

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: ארם גרשוני

ארם גרשוני נולד ב-1967 בתל-אביב לאמנית ביאנקה אשל גרשוני ולצייר חתן פרס ישראל, משה גרשוני. ארם גרשוני מצייר בסגנון פיגורטיבי וריאליסטי, ביצירותיו הוא מצייר בעיקר פורטרטים וטבע דומם בסגנון ההיפר-ריאליזם. גרשוני למד ב-"הסדנא לציור ורישום בירושלים" שהקים ישראל הרשברג ב-1988. לאחר סיום לימודיו, גרשוני לימד ב"בצלאל" בין השנים 2004-1997 ולאחר מכן לימד בסדנא בשנים 2006-2004. ב-2005 ייסד גרשוני יחד עם אמנים נוספים את בית הספר לציור ורישום פיגורטיבי בתל אביב שנקרא "התחנה", בו הוא מלמד עד היום. אוצר האמנות גדעון עפרת כתב בשנת 2014: "העין המתבוננת. במעשה הציור, ארם גרשוני מצמצם את כלל הווייתו לכדי עין ונפש. השתהותו המתמשכת על המושא, ריכוזו ההולך ומתעצם במושא ורק בו, אומרים היפסדות עצמית, ויתור עצמי, לטובת עין נטו, עין ערטילאית כנגד יש חפצי: בתהליך ארוך זה שלקראת מבט טהור, הכרה טהורה, אנו עוברים למרחב זמן אחר: לא עוד הזמן המעשי והלחוץ של היומיום התובעני, כי אם הסתכלות בלתי מעשית לשמה, שבשיאה הזמן הופך לאל-זמן, ואז ההסתכלות היא כבר קונטמפלציה. מה שראשיתו אובייקט חומרי בחלד סופו אפוא רוחניות טהורה שמעל ומעבר לאדם ועולם". ב- 1998 הוענק לו "הפרס לאמנים צעירים" ממשרד התרבות. בשנת 2009 הציג תערוכת יחיד במוזיאון תל אביב לאמנות. עבודות רבות שלו הוצגו במהלך השנים בתערוכות במוזיאון תל אביב, מוזיאון ישראל ואף בגלריית הדיוקנאות הלאומית בלונדון, שם עבודתו זכתה בפרס דיוקן BP. עבודותיו של גרשוני מאוד פופולריות בקרב אספני אמנות ובשנת 2011 עבודה של ארם גרשוני מאוסף גבי ועמי בראון שברה שיא מחיר לאמן במכירה פומבית כאשר נמכרה בתירוש במחיר של $24,000.
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop