משה קופפרמן

ללא כותרת, 1967 , שמן על בד, 130X160 ס”מ, חתום. חתום ומתוארך מאחור. הציור שאותו מציג משה קופפרמן הוא ציור הנושא את משמעותו מתוך עצמו. אין זה ציור היונק את משמעותו מן ההתאמה בין מה שמתרחש על בד התמונה לטבע זה או אחר, ואין זה אך ציור מופשט בתכלית ההפשטה, מן הסוג המדחיק את כתב היד האישי וממירו בלשון סמלים בצבע ובצורה המיוסדת היטב. זהו ציור הקובע שפת עצמו על פי מה שמכתיב מדיום הציור, כלומר: משיכת המכחול, העבודה בשכבות, כיוונים פנימיים של הצבע וכיוצא באלה. (…) על רקע ”קודר” זה (האפור השולט בתחום הצבעוני) הוא בונה את ציוריו כהתרחשות, ומי שיבחן את השמות שהוא מעניק לעבודותיו יגלה את המחשבה שמאחורי התמונות. זוהי דרך מחשבה המדגישה את האוטונומיות ההבעתית שיש ל”צורות המצוירות”, ולא צורות גרידא. כאן אפשר ללמוד על הקשר ההדוק בין הופעתן של צורות על הבד והפעולה הזורמת איתן. (…) זהו ציור שיש בו משום ”קיצור החזית” הציורית, שהרי זהו ציור מתוחכם ביותר החושף את עצמו כאמצעי הבעתי. זהו אף יסוד ההבעה שבו. קיצור החזית הוא בהצטמצמות לעיסוק באמצעי עצמו ולא באמצעי כאמצעי לדבר-מה נוסף. מיכאל סגן-כהן פורסם בקטלוג: ”כל הדרך ועוד פסיעה – משה קופפרמן: עבודות מ 1962- עד 2000 ”, מוזיאון ישראל, ירושלים 2002 . תערוכה: שמונה אמנים עכשויים, המוזיאון היהודי, ניו יורק, 12 לספטמבר 1993 – 31 לדצמבר 1993 .

הערכת מחיר: $10,000 - 15,000

נמכר ב: 78200

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: משה קופפרמן

משה קופפרמן נולד בפולין בשנת 1926 למשפחה שעסקה במסחר בטקסטיל. במהלך מלחמת העולם השנייה גורש קופפרמן עם משפחתו, ועבר את שנות המלחמה בבריחה מתמדת וחוויות המלחמה באו לידי ביטוי עז בעבודותיו האמנותיות. עם עלייתו ארצה ב- 1948 היה ממקימי קיבוץ לוחמי הגטאות בו היה חבר עד לפטירתו ב- 2003. יצירתו של קופפרמן מבוססת על דפוסים קבועים וקשיחים, הצורות המשוכללות מופיעות בדרך כלל בצבעים אפור, כסף וסגול, כאשר לעיתים מבליח מאחור כתם של ירוק. דווקא בגלל החוקיות הקשיחה של צורותיו וצבעיו של קופפרמן, נוצרת אצל הצופה תגובה רגשית חזקה. ציוריו המופשטים, חמורי הסבר של משה קופפרמן בנויים שכבות על גבי שכבות, רבדים על גבי רבדים, במשיכות מכחול שקולות ומדודות של ציור ומחיקה, כשהצורות נעות בין קווים מקבילים, רשת, צורת איקס, קווים מתפתלים ועוד. קופפרמן היה נוהג להתחיל את פעולת הציור בכיסוי הבד כולו בשכבת צבע ירוקה ולאחר מכן היה חורץ בה או מערים עליה צורות, מוסיף צבע וגורע. בתחילת דרכו הופיעו בעבודותיו גדרות תייל שנשלפו מתוך זיכרונות המלחמה שלו, אך בהדרגה הפכו אלה למופשטות יותר ולגאומטריות יותר, אך עדיין בציוריו אצורים זכרונות המלחמה. טיפולו האמנותי של קופפרמן במשקעי השואה נעשה בדרך האיפוק, המיאון, ההסוואה וההדחקה. לא קל לעכל את ציוריו של קופפרמן, ונדרש ריכוז ומאמץ בכדי לפענח את עבודותיו. עם זאת, כמו שמפענחים שיר, המתח והרגש האצור ביצירותיו נחשף בפני מי שמוכן להתבונן ולהקדיש זמן בכדי לנסות ולהגיע אל העיקר. במשך חייו הציג קופפרמן עשרות תערוכות יחיד בארץ ובחו"ל (בין היתר במוזיאון תל-אביב, במוזיאון ישראל בירושלים ובמשכן לאמנות בעין חרוד) וזכה בפרס ישראל לציור בשנת 2000. ציוריו של משה קופפרמן זוכים לביקוש רב ושלוש פעמים נשבר שיא המחיר לציור של קופפרמן במכירות של תירוש: בשנת 2012 הציור 'השבר והזמן' נמכר במחיר שיא של 65,000$ ובשנת 2013 כבר נשבר השיא ונמכר ציור משנת 1967 במחיר של 78,000$ בתירוש.
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop