מכירה: Auction 150 תאריך המכירה: 06.07.2013 Item: 49

גרשון קניספל

מתוך סדרת הכלייזמרים, 1962 , שמן על בד, 145X93 ס”מ, חתום ומתוארך. ב – 1959 , בעודי בברזיל, יצרתי עבודות איור עבור הוצאה ברזילאית שפנתה אלי בהזמנה לאייר את סיפורי שלום עליכם. זו היתה הזמנה ותו לא, והיא לא היתה קשורה בשום זיקה מיוחדת שלי לסופר. באותה עת הוזמנתי לצייר ציור קיר בתאטרון היהודי בסאו – פאולו, וגם בו נקטתי מוטיבים של שלום ועליכם, שאותם עימתי בקיר ממול עם מוטיבים מ’אמא קוראז’’ של ברכט (תורם בניין התאטרון היהודי היה איש שמאל, שהקים את המוסד למטרות ’תרבות מתקדמת’). את רישומי האיורים לסיפורי שלום עליכם יצרתי במהירות והבחירה בדימויים כאלה ואחרים היתה כולה שלי, אינני זוכר את מניעי הבחירה. ניתנת האמת להיאמר: באותה עת בברזיל, מרבית עבודותי – ציורי קיר, ויטרז’ים וכו’ – לא היו נגועות בנושא היהודי. ב 1964- שבתי ארצה כתוצאה מההפיכה הצבאית. בארץ הוציאו לאור ד”ר משה שפיצר (’תרשיש’, ירושלים) וגלריה גולדמן החיפאית את שני אלבומי, את זה של ברכט ואת זה של שלום עליכם. *דבריו של גרשון קניספל בפרק זה מקורם בשיחה עם המחבר ב 2001- . מתוך ספרו של דר’ גדעון עפרת ”השיבה אל השטעטל” בהוצאת מוסד ביאליק, ירושלים 2011 , עמ’ 132 . חברו הקרוב של קניספל, האספן צבי רדז’יבסקי שנפטר במינכן ב 16.3.2013 , ציווה לתרום חמישה מעשרות עבודותיו של קניספל אותם רכש בשנת 1962 לשם מסירתם למכירה פומבית ב”תירוש” כדי לסייע במימון ספרו הרטרוספקטיבי של האומן, קופרודוקציה ברזילאית ישראלית ”במבחן הזמן” הנמצא בשלבי עריכה מתקדמים, לקראת הוצאתו לאור במסגרת תערוכתו המקפת ביד לאמריקה הלטינית ובמוזיאון הישראלי ברמת גן בתחילת 2015 .

הערכת מחיר: $5,000 - 8,000

נמכר ב: 8049

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: גרשון קניספל

גרשון קניספל נולד בשנת 1932 בגרמניה ועלה ארצה בשנת 1935. הוא למד בבצלאל, בין היתר בהנחייתו של מרדכי ארדון. קניספל מזוהה ביותר עם זרם הריאליזם החברתי שהתגבש בישראל בשנות החמישים. בהשראת ארדון, אשר עודד את תלמידיו לתעד את סביבתם הקרובה, יצא קניספל לרחובות, לשכונות העוני וצייר בסגנונו הריאליסטי ציורים בעלי אופי חברתי מובהק. שיקוף המציאות נעשה בסגנון ריאליסטי אך עולה על הבד דרך נקודת מבטו הפוליטית של האמן. לעתים קרובות צייר גרשון קניספל על גבי בדים גדולי ממדים וברפרטואר שלו כמה וכמה סצנות רחוב מונומנטאליות הנחשבות ליצירות מכוננות בכרונולוגיה של הריאליזם החברתי הישראלי, ביניהם ”לשכת העבודה” ו”רחוב בדמדומי שקיעה” (1953),
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop