מכירה: Auction 152 תאריך המכירה: 01.02.2014 פריט: 132
אורי ריזמן
החוף האדום, תחילת שנות ה-80, שמן על בד, 114X146 ס”מ, חתום. ספרות ותערוכה: אורי ריזמן, רטרוספקטיבה, מוזיאון תל-אביב, אוקטובר 2004 , יונה פישר ואלן גינתון, מס’ 208 (מצולם). ציוריו של אורי ריזמן (1924-1991) מבטאים את הצורך למצוא ייצוג מהותי של סביבה חזותית נתונה. פרטי המציאות הנגלית מתומצתים באמצעות מערכת חסכונית ומאוגרפת המורכבת מצורות מעטות וממשטחי צבע אחידים וספורים המאורגנים על פני הבד בלי עומק חללי. התמצותּ, בין שהוא חמור ומאופק ובין שהוא סימן מהיר שהוטבע בהינף יד נסערת, הוא העיקרון הבסיסי שמפעיל את יצירתו. התמצותּ מאפשר לבטא את החוויה והתחושה של האמן באופן הנקי ביותר מסיגים רגשיים. התמצותּ הוא גם פעולת הסרת הרקמות השומניות המיותרות מן המהות של מושא הציור, נוף במקרה הזה. ריזמן אינו מצייר פרטים מקריים בטבע ומשתדל להגיע לפישוט מרבי ולטעון את הנוף בכוחה של עובדתיות קבועה ובלתי מעורערת. ”במקום הר”, הוא אומר, ”אני רוצה לצייר תנוחה של הר” – כלומר לא גוף או עצם אלא מצב קיומי. שאיפה זו אל המהותי מחייבת התייחסות נפשית מסוימת: ריזמן מביט ארוכות בהר שהוא עומד לצייר עד שהפרטים מטשטשים ו”נשארת האישיות”. ריזמן הוא צייר של אור לא פחות משהוא צייר של צבע; האתגר שלו הוא למסור את האיכות המיוחדת של האור הישראלי. אור ”לבן ולא לבן” שהופך את פרטי הגופים למסה רוטטת. הוא מצייר במכחול יבש ומניח לצבע שאינו מהול יתר על המידה להיספג בבד. כך נמנעים אפקטים של בוהק והאור הנובע מן התמונה מזוכך וחם. ריזמן מבקש לאחד את השונים: מפגש בין הר הנוגע בשמיים וים מתנשק עם אדמה, או זהות פנטסטית בין גוש הרים לתנוחת גוף של אשה שרועה. ”בתמונותיי”, הוא אומר ”אני שואף לבטא באמצעים הפשוטים והנקיים ביותר, שהם למעשה קו צבע ורטט של מכחול או סכין, את היחס הפיוטי הקיים בין האדם לקיום”. יגאל צלמונה, ”לידת העכשיו”, 100 שנות אמנות ישראלית, מוזיאון ישראל, ירושלים, 2010 , עמ’ 261 .
הערכת מחיר: $30,000 - 40,000
נמכר ב: 52900
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: אורי ריזמן
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche