מכירה: Auction 152 תאריך המכירה: 01.02.2014 Item: 157

משה קופפרמן

ללא כותרת, 2000 , שמן על משטח קרטון, 90X110 ס”מ, חתום ומתוארך. משה קופפרמן: את השואה לא עברתי על בשרי. לא הייתי במחנות ריכוז, לא הייתי בגטאות או ביערות עם הפרטיזנים. אינני עוסק בתיעוד של עברי או של ההיסטוריה. בעל-כורחי ובמשך כל הזמן, מומנטים של קריסה – שהם תולדה של ניסיון פרטי וקבוצתי – ממשיכים להתקיים. אני יהודי בן התקופה הזאת. התבגרתי בזמן השואה, כשהיהודים ידעו שהם חייבים לחפש פתרון לחייהם. אין עשייה ללא ניסיון מרוכז, שהאדם עובר בעצמו. בתקופה הראשונה של הציור המגובש שלי, היתה לי תשוקה להתבטאות שקטה ומופנמת, ותוך כדי כך, בפעילות טבעית, נוצר אצלי המגע עם העבר. … אני חושב שהציור ראוי בהחלט שיעשו אותו תוך התמסרות טוטאלית, הפעלה טוטאלית. לא הקדשה אלא הפעלה. ההפעלה באה לציין את האינטנסיביות של הפעילות, ולזה אני מתכוון. למעשה מדובר אצלי במכלול, בצבירה ופריקה של אנרגיות, בסיכום של התנסויות. השיקום העצמי שלי היה פעולה ששייכת לסדר מוסרי, וכך אני גם בונה את הציור, כפעולה השייכת לסדר מוסרי ונעשית בג’סטה שאפשר לכנותה יומיומית: הסקרנות למה שיתרחש תוך כדי עבודה, מה אעשה על הבד ואיך – לא לתוצאות הסופיות אלא לתהליך הציורי עצמו. האגירה של חוויית ההתנסות מתקיימת אצלי כל הזמן. אני לא כל כך סקרן מהמוח שלי, אלא מהמשך התוצאות הציוריות של ההתרחשות. בבסיסו התהליך הציורי שלי לא משתנה, אלא קורה משהו שאני מכנה ”מיסודו של התהליך”. אני תמיד עובד רטוב על הבד, ועל הצבע הראשוני שעדיין לא התייבש אני עולה ומכסה בצבע לבן, כשם שהמציאות מתנהלת בהמשכיות של פעולת הורדה, חיסול או הרס של מצב מסוים, כדי להיות מובלים למצב אחר. אני מוריד כדי להוסיף, כדי להדגיש את הקשר שלנו לזמן ההווה, לזמן הניסיון האנושי. … מתוך: חיים ורמה לוסקי, ”תהום ותהייה”, 1984 , פורסם בקטלוג: ”כל הדרך ועוד פסיעה – משה קופפרמן: עבודות מ 1962- עד 2000 ”, עמ’ 96 , מוזיאון ישראל, ירושלים 2002 .

הערכת מחיר: $6,000 - 8,000

נמכר ב: 6900

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: משה קופפרמן

משה קופפרמן נולד בפולין בשנת 1926 למשפחה שעסקה במסחר בטקסטיל. במהלך מלחמת העולם השנייה גורש קופפרמן עם משפחתו, ועבר את שנות המלחמה בבריחה מתמדת וחוויות המלחמה באו לידי ביטוי עז בעבודותיו האמנותיות. עם עלייתו ארצה ב- 1948 היה ממקימי קיבוץ לוחמי הגטאות בו היה חבר עד לפטירתו ב- 2003. יצירתו של קופפרמן מבוססת על דפוסים קבועים וקשיחים, הצורות המשוכללות מופיעות בדרך כלל בצבעים אפור, כסף וסגול, כאשר לעיתים מבליח מאחור כתם של ירוק. דווקא בגלל החוקיות הקשיחה של צורותיו וצבעיו של קופפרמן, נוצרת אצל הצופה תגובה רגשית חזקה. ציוריו המופשטים, חמורי הסבר של משה קופפרמן בנויים שכבות על גבי שכבות, רבדים על גבי רבדים, במשיכות מכחול שקולות ומדודות של ציור ומחיקה, כשהצורות נעות בין קווים מקבילים, רשת, צורת איקס, קווים מתפתלים ועוד. קופפרמן היה נוהג להתחיל את פעולת הציור בכיסוי הבד כולו בשכבת צבע ירוקה ולאחר מכן היה חורץ בה או מערים עליה צורות, מוסיף צבע וגורע. בתחילת דרכו הופיעו בעבודותיו גדרות תייל שנשלפו מתוך זיכרונות המלחמה שלו, אך בהדרגה הפכו אלה למופשטות יותר ולגאומטריות יותר, אך עדיין בציוריו אצורים זכרונות המלחמה. טיפולו האמנותי של קופפרמן במשקעי השואה נעשה בדרך האיפוק, המיאון, ההסוואה וההדחקה. לא קל לעכל את ציוריו של קופפרמן, ונדרש ריכוז ומאמץ בכדי לפענח את עבודותיו. עם זאת, כמו שמפענחים שיר, המתח והרגש האצור ביצירותיו נחשף בפני מי שמוכן להתבונן ולהקדיש זמן בכדי לנסות ולהגיע אל העיקר. במשך חייו הציג קופפרמן עשרות תערוכות יחיד בארץ ובחו"ל (בין היתר במוזיאון תל-אביב, במוזיאון ישראל בירושלים ובמשכן לאמנות בעין חרוד) וזכה בפרס ישראל לציור בשנת 2000. ציוריו של משה קופפרמן זוכים לביקוש רב ושלוש פעמים נשבר שיא המחיר לציור של קופפרמן במכירות של תירוש: בשנת 2012 הציור 'השבר והזמן' נמכר במחיר שיא של 65,000$ ובשנת 2013 כבר נשבר השיא ונמכר ציור משנת 1967 במחיר של 78,000$ בתירוש.
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop