מכירה: Auction 152 תאריך המכירה: 01.02.2014 Item: 97

יוחנן סימון

,1962 ,Rocky Desert שמן על בד, 71X91 ס”מ, חתום ומתוארך. אך בה-במידה שסימון שילם בציורי המדבר שלו את חובו למיתוס הציוני של אהבת הארץ – הוא עשה בחולות הנגב שימוש דומה לזה שעשה קלוד מונה (Monet) בפני השטח של המים: הוא ראה בהם מישור דו-מימדי, המתאחד עם פני השטח של הנייר ומהווה מצע להפשטה ציורית. על הרקע הצהוב-חרדלי של חולות הנגב פיתח סימון קבוצה של דימויים מדבריים: גוש סלעי גדול, אוהל בדואי שחור המשוך בחבליו אל האדמה, עץ בודד וצמחייה קוצנית. את אלה עיבד לכתמים וקווים שהרכיבו קומפוזיציות שונות. הסלעים המדבריים, במונוכרום חום-אפרפר, מונומנטאליים במיוחד כאשר הם ממלאים את רוב שטח הבד בציור סלעים בנגב מ 1956- (ר’ לוח 58). באמצע שנות ה-50 לאחר שחווה את הנוף הדרום אמריקאי במסעו הראשון ליבשת הלטינית – החלו נופי הנגב בציוריו מתאחדים עם צוקי ברזיל, והצמחייה המסוגננת קיבלה השראה מכיוון חדש. הנגב, שהעסיק את סימון עד סוף שנות ה-50, הפך למדבר אוניברסאלי החף מן הקונוטציות הציוניות המוקדמות. טלי תמיר, יוחנן סימון: דיוקן כפול. עמ’ 158 , מוזיאון תל-אביב לאמנות, 2001 .

הערכת מחיר: $10,000 - 15,000

נמכר ב: 20700

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: יוחנן סימון

יוחנן סימון הוא צייר יליד גרמניה שהפך למזוהה במיוחד עם התנועה הקיבוצית ועם הריאליזם הסוציאליסטי. סימון נולד בשנת 1905 ובשנת 1936 עלה לארץ והתיישב בקיבוץ גן שמואל, שם מצא עצמו עוסק במגוון עבודות, אך כמעט ולא מצייר. יחד עם זאת הכישרון הרב שלו לא נעלם מעיני קברניטי "הקיבוץ הארצי" ואלה גייסו אותו לטובת האדרת התנועה הקיבוצית באמצעות האמנות. הוא צייר כרזות מלאות פאתוס ל"שומר הצעיר", ציורים המציגים את הווי הקיבוץ כמוצלח במיוחד ובפרט סצנות משפחתיות המשלבות אושר ואינטימיות, וכן יצירות המפארות את ערך העבודה ואת יופיה של האדמה (בפרק זמן שזכה להגדרה "התקופה החומה"). כך סימון נבחר לצייר את הכרזה הרשמית של יום העצמאות הראשון וכן כרזה לאחד במאי 1950. ב-1953 ביצע סימון מפנה משמעותי נוסף, הן מבחינת אורח החיים והן מבחינה סגנונית – הוא נפרד מאשתו הראשונה, עבר לתל אביב, והחל לצייר בסטודיו שלו (ששכן בשדרות רוטשילד 125, במרחק קצר מאוד אגב מביתו של צייר מפורסם אחר, יוסל ברגנר) בסגנון שונה לחלוטין מזה שאפיין אותו בקיבוץ. יצירותיו בתקופה זו הפכו מודרניים, מופשטים, צבעוניים מאוד ומלאי אופטימיות – בעיקר בהשפעת המסע לדרום אמריקה – ולקראת סוף ימיו אף עבר סימון לציורים סוריאליסטיים נוסח חואן מירו. סימון ידוע גם בציורי הקיר גדולי המימדים שלו להם נחשף בנסיעותיו לניו יורק ואיטליה. בשנת ה- 50 יצר מס' ציורי קיר באוניברסיטאות, מפעלים ומבני ציבור, ואף על אניות של חברת צים. במסעותיו לדרום אמריקה יצר גם ציורי קיר ידועים בברזיל וארגנטינה.
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop