מכירה: 178 תאריך המכירה: 05.09.2020 Item: 158

מיכל נאמן

יהווה, יהונה, 1976,
אקריליק וקולאז׳ על דיקט, 31X42 ס"מ,
חתום ומתוארך מאחור.

גם בעבודה מוקדמת אחרת של מיכל נאמן, יהווה יהונה, 1976 , אפשר לחזות במשיכה אל השם. שרה בריטברג, במאמרה "העיניים של מיכל נאמן", קראה לזה הפרת טאבו. נוסף על הדמיות בשם – "יהווה" ו"יהונה", ובצורה – יונה ומשרוקית, דמיות שהכרחית לשיוט של הלא מודע, ישנה הדמיות בקול של המשרוקית והציפור. ישנו הקול, הקול של אלוהים. ("השין-בית ישנו", כתבה מיכל נאמן בעבודות מאותה תקופה, שפירושו, השירות החשאי, עינו של "האח הגדול", אבל גם המקבילה ל"ל" ול"ת" שפירושם הכול – ושוב אנחנו עם בן דמות האלוהים. ו"ישנו" כולל את "ישו" בתוכו, כי באותן עבודות מופיע הטקסט על אמיתותו של ישו). הקול, קולה של המשרוקית בהקשר של שם אלוהים, מזכיר את הסיפור החסידי על הנער הכפרי ששרק ביום הכיפורים בבית הכנסת. התיאולוגיה החסידית קידשה את השריקה, שהיא, כמו הצרחה, נחשבת לחילול השם: "כאן, חילול השם, כמו צרחות, מופיע בגבול  של ה- jouissance מחוץ לשפה, אשר מצדו האחר של המטבע, מחוקה על ידי לשון נקייה, שהדגם שלה, על פי העדות התנ"כית, הוא שקט (שלפעמים מיוצג על ידי לחישה בלתי נשמעת של הקולות השמימיים בנוכחותו של יהווה)". הכוונה, אולי, לביטוי "קול דממה דקה" (מלכים א', י"ט, 12 ). היונה עטופה בעיתון, בטקסט: זוהי הבשורה על פי הציפור. אבל מה שעטפו פעם בעיתון זה לא יונה אלא דג, דג חי-מת, ואצל מיכל נאמן הדג הוא בן דמותה של היונה. בגירסה הזו אלוהים הוא אפוא מת, והעבודה הזו היא טבע-דומם של אלוהים. 

מתוך הספר מיכל נאמן – ה׳ צבעים, מוזיאון תל אביב לאמנות.

הערכת מחיר: $3,000 - $5,000

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: מיכל נאמן

פרופ' מיכל נאמן הינה אמנית ומרצה לאמנות אשר נולדה בשנת 1951. נאמן הרבתה לעסוק בייצוג, מגדר, תיאולוגיה, תפישה מילולית לעומת תפיסה חזותית, מגבלות שפה ומגבלות ראיה. נאמן נחשבת לאחת מפורצות הדרך בתחום האמנות המושגית ואף זכתה בפרס ישראל לאמנות בשנת 2014. בשנת 1969 החלה את לימודיה במדרשה לאמנות והושפעה רבות מרפי לביא. נאמן, כרבים וטובים אחרים, ספגה לא מעט משפתו האמנותית של לביא והרבתה לפקוד את ביתו ששכן אז ברחוב יונה הנביא 42 בתל אביב, והפך למקום מפגש מפרה לרבים מהאמנים. יחד עם זאת ידעה נאמן גם להפגין עצמאות ולמשל רבות מעבודותיה כוללות דימוי טקסטואלי, וזאת בניגוד להפרדה המוחלטת בין צורה לתוכן שבה דגל לביא. בהמשך הדרך, הפכה נאמן לקולגה של רפי לביא כששניהם היו חלק מצוות ההוראה של "המדרשה" – שם היא מלמדת עד היום. במסגרת הנימוקים להענקת פרס ישראל, הגדירו השופטים שבחרו במיכל נאמן את גוף יצירתה כייחודי, חידתי ומקורי במיוחד. עבודותיה של נאמן תמיד מעוררות שאלות ותהיות קיומיות כמו גם מעוררות מחשבה מעמיקה אודות העולם שאותו הן מתארות, וזאת תוך שימוש במגוון רחב של אמצעים ויזואליים, ולא מעט הומור. למרות זאת, המשיכה נאמן ליצור אמנות מושגית מרשימה, ובפרט דרך קולאז'ים. היא השתתפה באינספור תערוכות בארץ ובעולם ולא חששה מלהתעמת גם עם מושגים טעונים דוגמת האלוהות. בדומה לאמנית פורצת דרך אחרת, לאה ניקל, אשר השפיעה במידה ניכרת על ציירים רבים, כך גם למיכל נאמן מיוחסת השפעה מעצימה על הדורות הבאים באמנות הישראלית, חלקה כפרופ' במדרשה אך בעיקר הודות לחשיבתה המעמיקה ויוצאת הדופן, והבאתה לידי ביטוי בשלל אמצעים אמנותיים מעוררי השראה שמהווים מודל לחיקוי.
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop