מכירה: 178 תאריך המכירה: 05.09.2020 Item: 158
מיכל נאמן
יהווה, יהונה, 1976,
אקריליק וקולאז׳ על דיקט, 31X42 ס"מ,
חתום ומתוארך מאחור.
גם בעבודה מוקדמת אחרת של מיכל נאמן, יהווה יהונה, 1976 , אפשר לחזות במשיכה אל השם. שרה בריטברג, במאמרה "העיניים של מיכל נאמן", קראה לזה הפרת טאבו. נוסף על הדמיות בשם – "יהווה" ו"יהונה", ובצורה – יונה ומשרוקית, דמיות שהכרחית לשיוט של הלא מודע, ישנה הדמיות בקול של המשרוקית והציפור. ישנו הקול, הקול של אלוהים. ("השין-בית ישנו", כתבה מיכל נאמן בעבודות מאותה תקופה, שפירושו, השירות החשאי, עינו של "האח הגדול", אבל גם המקבילה ל"ל" ול"ת" שפירושם הכול – ושוב אנחנו עם בן דמות האלוהים. ו"ישנו" כולל את "ישו" בתוכו, כי באותן עבודות מופיע הטקסט על אמיתותו של ישו). הקול, קולה של המשרוקית בהקשר של שם אלוהים, מזכיר את הסיפור החסידי על הנער הכפרי ששרק ביום הכיפורים בבית הכנסת. התיאולוגיה החסידית קידשה את השריקה, שהיא, כמו הצרחה, נחשבת לחילול השם: "כאן, חילול השם, כמו צרחות, מופיע בגבול של ה- jouissance מחוץ לשפה, אשר מצדו האחר של המטבע, מחוקה על ידי לשון נקייה, שהדגם שלה, על פי העדות התנ"כית, הוא שקט (שלפעמים מיוצג על ידי לחישה בלתי נשמעת של הקולות השמימיים בנוכחותו של יהווה)". הכוונה, אולי, לביטוי "קול דממה דקה" (מלכים א', י"ט, 12 ). היונה עטופה בעיתון, בטקסט: זוהי הבשורה על פי הציפור. אבל מה שעטפו פעם בעיתון זה לא יונה אלא דג, דג חי-מת, ואצל מיכל נאמן הדג הוא בן דמותה של היונה. בגירסה הזו אלוהים הוא אפוא מת, והעבודה הזו היא טבע-דומם של אלוהים.
מתוך הספר מיכל נאמן – ה׳ צבעים, מוזיאון תל אביב לאמנות.
הערכת מחיר: $3,000 - $5,000
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: מיכל נאמן
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche