מכירה: 156 תאריך המכירה: 31.01.2015 Item: 119

זויה צ’רקסקי

מאו, 2008 ,

אקריליק על בד, 120X221 ס”מ,

חתום.

בסטודיו של זויה צ’רקסקי אין פרות קדושות. יצירתה של צ’רקסקי, מן החשובות בדור האמנים הצעיר, היא בעלת מבע ביקורתי, חריף ושנון, גם אם לעתים נדמית לתמימה. בתערוכת ”קולקציית יודאיקה” (2003) הציגה האמנית חפצים פרובוקטיביים בעלי זיקה לדימויים אנטישמיים ולסטריאוטיפ של היהודי, וחוללה סערה רבתי; ב”נשף הקורבנות” ( 2004) הציגה פסלי דמויות סרקסטיות המסמלות את משרדי הממשלה השונים; ובתערוכה ”ציור פעולה” שהוצגה בביתן הלנה רובינשטיין (2006) לא חסכה צ’רקסקי את הביקורת והאירוניה המגחכת על עולם האמנות, האמנות עצמה, וצריכת האמנות. הציור שלפנינו מציג את דיוקנו של מַאוֹ דְזהֶ-דונּגְ, שליט הרפובליקה העממית של סין (בשנים 1949-1976) ומנהיג האידאולוגיה הקומוניסטית במדינה. בציור נראה מאו מחזיק בזוג נעליים מתוצרת ”נייק” על רקע בתי חרושת של מותגי-על מוכרים – ”נייק”, ”סווטש” ו”פורשה”. כדי לחדד יותר את עוקצו של ציור זה עלינו לחזור אל דיוקן מוקדם יותר של מאו, מאת אנדי וורהול, לו חייב רבות הציור הנוכחי: בשנת 1973 , כחלק מעיסוקו הרפיטטיבי בדיוקנאות מפורסמים מאז שנות ה-60, יצר וורהול את סדרת דיוקנאותיו הנודעת של מאו, המבוססת על תצלום שהפיצה המפלגה השולטת כחלק מפולחן האישיות של המנהיג. בדרכו, עימת וורהול בין המנהיג הקומוניסטי לבין אופן ייצוגו שהושתת על רעיונות של שיעתוק וייצור (the factory -”המפעל” כונה הסטודיו של וורהול) ברוח הקפיטליזם, השוק החופשי, וכמובן התרבות הפופולרית. ובכן, בציור הנוכחי של צ’רקסקי, מאו אינו אלא ”טאלנט” שגויס לקמפיין הפרסומי של ”נייק”, והוא מוצג על רקע מפעלי החברה (רמז ל”פאקטורי” של וורהול) והתאגידים הגדולים האחרים, עם חיוך רחב על פניו (חיוך המאפיין את ציוריו של יואה מינג’ון, כוכב האמנות הסינית העכשווית). אפשר שהציור מציג באופן פארודי את אידאולוגיית-הכלאיים של המעצמה הסינית (שלטון קומוניסטי ושוק חופשי). אך מבט-על יגלה כי הציור הנוכחי הוא צעד נוסף במפעלה של צ’רקסקי לניגוח תפישות עולם, עמדות כוח ומנגנונים ממסדיים. הקומוניזם, הקפיטליזם, הדיקטטור, התאגידים ותרבות הצריכה, ועוד קודם לכן הדת (”קולקציית יודאיקה”), המדינה (”נשף הקורבנות”) ועולם האמנות (”ציור פעולה”) – אף אחד אינו חסין בפני מכחולה של האמנית, כי כאמור, בסטודיו של זויה צ’רקסקי אין פרות קדושות.

רון ברטוֹש

הערכת מחיר: $18,000 - $25,000

נמכר ב: 19000

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: זויה צ'רקסקי

זויה נולדה בקייב, ובתור ילדה למדה בבית הספר המרכזי לאמנות, שם כבר בלטו היכולות הרישומיות הגבוהות שלה והסגנון הפיגורטיבי שיהיה כחוט השני בעבודותיה. בשנת 1991 עלתה ארצה עם משפחתה והמשיכה את לימודיה בתיכון האומנויות תלמה ליין בגבעתיים ובהמשך במכללה האקדמית בית ברל. צ'רקסקי פועלת בתחומי אמנות ויזואלית רבים ביניהם ציור פיסול ואיור. לאורך כל דרכה, העבירה ביקורת נוקבת, בדרכה הייחודית הכוללת הומור חריף ושנון, בנושאים רבים – החל מהממסד הישראלי- הדתי והתרבותי, דרך עולם האמנות; בעזרת שימוש בסמלים והמיתוסים החזותיים שלהם עצמם. בשנת 2010 הקימה ביחד עם ארבע אמניות נוספת את קבוצת "הברביזון החדש". עם הקמת הקבוצה, עברה צ'רקסקי לעשות בעיקר עבודות ציור ואיור בסגנון הפופ ארט האקספרסיבי. מעבר זה כלל תזוזה מהציור המציאותי ריאליסטי, לעבר עבודת ציור מהירה, שתואמת את עולם האיור והקריקטורות הסטיריות, אליהן נחשפה בתור ילדה בקייב. ברוב עבודותיה הפוקוס המרכזי הינו על אינטראקציות בין אישיות, שמציבות את הצופה בפני סיטואציה המעוררת מחשבה, ביקורת, ולעיתים אי נעימות, בשילוב עם הומור. צ'רקסקי הציגה בעשרות תערוכות, ביניהן תערוכת היחיד "ציור פעולה" במוזיאון תל אביב לאמנות, 2006, תערוכה בה הפנתה צ'רקסקי את חצי הביקורת כלפי ההתנהלות של עולם האמנות. התערוכה הזו הפכה מדוברת ויצירותיה משנים אלה הפכו מאוד מבוקשות ובשנת 2021 נשבר שיא המחיר ליצירה של צ'רקסקי כאשר יצירתה מסדרת ה-  Action Painting נמכרה במכירה פומבית של תירוש במחיר גבוה פי 4 מההערכות המוקדמות, ונקבע על 67,000 $. בשנת 2018 זכתה זויה להציג בתערוכת יחיד מרשימה במוזיאון ישראל, תערוכה שהייתה למקום עלייה לרגל לחובבי אמנות והפכה לתערוכה הכי נצפית של המוזיאון. עבודותיה נמצאות בקרב אוספים רבים, כגון אוסף מוזיאון תל אביב לאמנות, אוסף המוזיאון היהודי בניו יורק ועוד. מבין הפרסים הרבים בהם זכתה, כבר בשנת 1999 זכתה בפרס האמן הצעיר מטעם משרד המדע התרבות והספורט, ולאחרונה בשנת 2020 זכתה בפרס סנדברג לאמנות ישראלית.
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop