מכירה: מכירת אמנות עכשווית תאריך המכירה: 07.07.2024 Item: 52
זויה צ'רקסקי
2023, Lunch Time at Neve Sha'anan
שמן על בד, 100X200 ס"מ,
חתום, מתואר ומתוארך.
לצפייה בסרטון על היצירות של זויה צ'רקסקי לחצו כאן
צ'רקסקי פרצה לתודעת האמנות הישראלית בראשית שנות האלפיים ביצירה המשלבת יכולת טכנית ועיצוב ברמת גימור גבוהה יחד עם חתרנות, שערורייתיות וחוש הומור פרוע. היא נולדה בקייב ב- 1976 ואת לימודי התיכון עשתה בבית-הספר הממלכתי לאמנות שפעל ליד האקדמיה לאמנויות בעיר. ( …) זויה בעטה בממסד הישראלי הדתי והתרבותי אך גם בעולם האמנות באמצעות הסמלים והארכיטיפים החזותיים שלהם עצמם. הציור היה תמיד ברקע יצירתה של צ'רקסקי, שהתאפיינה ביכולת רישומית גובהה ובפיגורטיביות שיסודה בלימודי הציור באקדמיה של קייב. כשחזרה לארץ הקימה ב- 2010 עם עמיתותיה נטליה זורבובה, אנה לוקשבסקי, אסיה לוקי ואולגה קונדינה (כולן בוגרות בתי הספר לאמנות בברית המועצות לשעבר) את קבוצת "הברביזון החדש" על שם "אסכולת ברביזון" הצרפתית שפעלה משנות ה -30-עד שנות ה- 80 של המאה ה- 19, ושחבריה כגון קמיל קורו ותאודור רוסו היו האמנים האירופיים הראשונים שיצאו לצייר בנוף הפתוח. "בעבודות שלנו אנחנו שבות למציאות, אשר במשך שנים לא קיבלה תשומת-לב באמנות העכשווית וקוראת לפרשנות חדשה שלה". יציאתה של הקבוצה מהסטודיו לא הייתה רק אל הנוף הפתוח אלא בעיקר אל נקודות החיכוך החברתיות והפוליטיות במציאות הישראלית. שנה לפי הקמת "הברביזון החדש" ובמקביל לפעילותה בקבוצה החלה זויה בפרויקט ציורי גדול ושאפתני: סדרת ציורים של העלייה בשנות ה – 90 , שעוסקים בחוויותיה האישיות ובאלו של דור שלם שעלה לארץ וחווה את המפגש עם החברה הישראלית, ולצידם גם ציורים ורישומים שעניינם זיכרונות הילדות שלה מברית-המועצות של שנות ה-80 , שנים של שינוי עצום שטומן בחובו הבטחות רבות לדור של רוסים, אשר רבים מהם ובהם גם זויה עצמה חשים אליו נוסטלגיה. בסדרת הציורים הפיגורטיביים, המיידיים והנגישים שיצרה נוגעת זויה בהדרות ובחוויות של העולים שנעשו ישראלים ובמובנים רבים נותרו רוסים. ציוריה אמנם מבטאים רוח של תקופה ושל קולקטיב, אך הם נובעים מחוויותיה הפרטיות: "אחרי תקופה ארוכה של עשייה שהתכתבה עם השיח האמנותי הבינלאומי, היה לי חשוב להתמקד בנושא קונקרטי שקרוב אלי מבחינה אישית ובו-בזמן גם מאוד מקומי ורלוונטי ליום-יום הישראלי. לרוב, האמן מעביר לצופה מעין מבט מבחוץ, כאשר הסובייקט אינו זוכה להשמיע את קולו. במובן מסוים, בזכות החוויה האישית שלי, הפרויקט הזה מייצר נקודת מבט מעט סכיזופרנית, מנסה לשקף גם את המבט המרוחק של החוקר מבחוץ וגם את המעורבות האמוציונליות של מושא המחקר שלו". ( 1) בשנים האחרונות, צ'רקסקי לצד חברות הברביזון החדש מרבות לעסוק בשוליים של החברה הישראלית וההקשר האפריקאי בא לידי ביטוי סביב הפעולה האמנותית של התרסה כנגד האמנות המושגית העכשווית. החברה האפריקאית בישראל מוצגת כהוויה מורכבת שיש לה פנים שונות, והפוליטיות של הקבוצה מתאפיינת ביציאתן של זויה והאמניות לאזור נוה שאנן והתחנה המרכזית, המהווים את לב 'אפריקה הקטנה' בתל אביב, שם הן מתארות את שגרת חייהם מלופפת בשגרה העירונית.
אמיתי מנדלסון, פרבדה: זויה צ'רקסקי: מוזיאון ישראל, ירושלים, 2018 , עמוד 14-18 .
הערכת מחיר: $30,000 - $40,000
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: זויה צ'רקסקי
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche