מה זו מכירה פומבית?
מכירה פומבית, כשמה כן היא, מכירה הפתוחה לקהל הרחב והפריט אשר עומד למכירה נמכר למרבה במחיר – נותן ההצעה הגבוהה ביותר.
חלק מהמשתתפים מגיעים פיזית לאולם המכירה, חלקם משתתפים טלפונית, חלקם שולחים נציגים או מבקשים מבית המכירות לייצג אותם ובשנים האחרונות רבים גם משתתפים "לייב" באמצעות האינטרנט.
תירוש הינו בית מכירות פומביות המתמחה במכירות פומביות של כל תחומי האמנות. בניגוד לשוק האמנות הראשוני, בו נמכרות עבודות דרך גלריות ושם התהליך אינו גלוי, תהליך המכירה הפומבית שקוף לחלוטין לקהל הרחב ומשקף בצורה מהימנה היצע וביקוש ליצירות אמנות בזמן נתון.
מה תפקידו של בית מכירות פומביות?
תפקידו המוכר יותר של בית המכירות הוא להפגיש בין קונים למוכרים ולספק את התנאים לביצוע עסקה ביניהם.
אך בית המכירות אינו משמש רק כמתווך בין מוכרים וקונים, אלא בעיקר כגוף מומחה, מעריך, בודק מקוריות ונותן אחריות. כל פריט שמגיע לבית המכירות עובר בדיקה ע"י צוות מומחים שעורך מחקר על הפריט, בודק את האותנטיות שלו, וקובע לו מחיר הערכה, על מנת לשווק ולהציג אותו לקונים פוטנציאליים. הפריט מצולם ומקוטלג ומופיע בקטלוג המכירה הפומבית אשר מודפס ומופץ לקהל הלקוחות של בית המכירות הכולל אלפי אספני אמנות בארץ ובעולם, וכן בקטלוג האינטרנטי.
בית המכירות הפומביות משקיע מאמצים רבים בפרסום המכירות הפומביות בערוצי שיווק רבים על מנת להגיע לחשיפה גדולה ככל האפשר של הפריטים העומדים למכירה. לבסוף בתי המכירות נותנים אחריות – למוכר, שיקבל תמורה כספית, ולקונה- אחריות על הפריט אותו הם קונים ולתיאור המלווה אותו בקטלוג.
כמה מכירות פומביות מתקיימות בתירוש בשנה?
בית המכירות תירוש מקיים ארבע מכירות פומביות בשנה, שתיים מתוכן של אמנות ישראלית ובינלאומית (בעיקר ציורים) ושתיים של עתיקות וחפצי אמנות כגון: תכשיטים, יודאיקה, שטיחים, אמנות דקורטיבית, כלי כסף ועוד...
מכירת האמנות נחלקת לשני חלקים (ומתפרסת על שני ימי מכירה, בהפרש של שבוע זה מזה) ומכירת העתיקות נחלקת לשלושה חלקים (ומתפרסת על שלושה ימי מכירה עוקבים) כאשר כל חלק / יום מכירה כולל בין 250-400 פריטים.
במקביל למכירות הפומביות הגדולות, תירוש מקיימת על בסיס דו שבועי גם מכירות אינטרנטיות של אמנות ישראלית ובינלאומית באמצעות אתר bidspirit. כל מכירה אינטרנטית כוללת 40 עבודות אמנות.
כיצד מתנהלת מכירה פומבית?
מי שמנצח על המכירה הפומבית ואחראי על ניהולה התקין (ע"פ הכללים) הוא הכרוז. תפקיד הכרוז הוא הצגת הפריטים, קבלת הצעות המחיר המתקבלות עבור הפריט בזמן אמת וכן הכרזה על מכירת הפריט המלווה בהורדת פטיש והכרזה על מחיר הפטיש ועל המספר של המשתתף הזוכה (נותן ההצעה הגבוהה ביותר).
החל מרגע תחילת המכירה ועד סופה, עולים הפריטים למכירה בסדר רץ, כאשר ההתמודדות על כל פריט ומכירתו אורכת בממוצע כדקה לפריט. המכירה מתחילה מיד לאחר שהכרוז מציין את מספר הפריט ומציגו לקהל, ואז מתחילות לזרום הצעות המחיר כאשר ישנן עליות/מדרגות מחיר קבועות, אך המשתתפים יכולים להקפיץ את המחיר ולהציע כל מחיר שברצונם. הצעת מחיר יכולה להינתן ע"י הרמת השלטית ע"י המציע היושב באולם, ע"י נציג בית המכירות הפומביות שנמצא בטלפון עם הקונה הפוטנציאלי.
הקפצות/מדרגות/ עליות המחיר הקבועות הינן:
בין $10 ל- $200 הקפיצות הן של $10
בין $200 ל- $500 קפיצות של 20$
בין $500 ל- $1,000 הקפיצות הן של $50
בין $1,000 ל- $2,000 קפיצות של $100
בין $2,000 ל- $5,000 קפיצות של $200
בין $5,000 ל- $10,000 הקפיצות הן של $500
בין $10,000 ל- $20,000 קפיצות של $1,000
בין $20,000 ל- $50,000 קפיצות של $2,000
בין $50,000 ל- $100,000 הקפיצות הן של $5,000
בין $100,000 ל- $200,000 קפיצות של $10,000
מהו מחיר ההערכה וכיצד הוא נקבע?
מחיר ההערכה הוא טווח של מחירים (למשל $400-600) הנלווה לכל פריט העומד למכירה פומבית ומייצג את הערכת שוויו. כל פריט שמגיע לבית המכירות עובר בדיקה ע"י צוות מומחים שעורך מחקר על הפריט, בודק את האותנטיות שלו, וקובע לו מחיר הערכה, על מנת לשווק ולהציג אותו לקונים פוטנציאליים. ההערכה שבית המכירות נותן לפריט מבוססת על מחקר, ניסיון וידע מקצועי , כמו גם על תוצאות עבר של פריטים דומים במכירות פומביות קודמות.
אך מבוססת ככל שתהיה, הערכה היא עדיין רק הערכה – משמע, אף אחד, גם לא המומחה הגדול ביותר – יכול לדעת בכמה פריט יימכר במכירה. מחיר המכירה של פריט בזמן אמת נתון להשפעה של גורמים רבים והוא אינו ניתן לניבוי.
בתירוש יש תיעוד של אינספור מקרים בהם פריטים נמכרו באלפי ואף עשרות אלפי דולרים מעל למחיר ההערכה. הסיבה לכך היא כי במכירה פומבית, הביקוש לפריט, בזמן אמת, הוא ורק הוא – קובע את מחירו/שוויו בשוק האמנות.
מה זה מחיר מינימום?
מחיר המינימום הינו המחיר המינימלי שבו המוכר מסכים למכור את הפריט. מחיר זה נקבע ע"י בית המכירות הפומביות בשיתוף עם מוכר הפריט ומטרתו להגן על המוכר, באופן כזה שהפריט אשר אותו העמיד המוכר למכירה לא יימכר ב"כל מחיר" אלא בעבור המחיר המינימאלי (שקבע המוכר) לכל הפחות. במקרה שבו פריט לא מגיע למחיר המינימום, משמע הצעות המחיר שהתקבלו עבורו אינן גבוהות ממחיר המינימום, הוא אינו נמכר והוא מוחזר למוכר - ללא כל חיוב בתשלום.
מה זה מחיר התחלתי?
המחיר ההתחלתי הינו המחיר בו מתחילה המכירה על הפריט. מחיר זה דומה למחיר המינימום אך אינו בהכרח זהה. המחיר ההתחלתי יכול להיות נמוך ממחיר המינימום (אך באף מקרה הפריט לא יימכר מתחת למחיר המינימום שנקבע בשיתוף עם המוכר).
מהו מחיר פטיש?
מחיר פטיש הוא המחיר שבו נמכר הפריט במכירה פומבית. מחיר זה אינו כולל את עמלת המכירה (שמשלם המוכר) או עמלת הקנייה (שמשלם הקונה) של בית המכירות אשר מתווספת או מנוכה ממחיר הפטיש. מחיר זה נקרא מחיר פטיש מפני שכאשר מנהל המכירה מוריד את הפטיש ודופק אתו על השולחן הוא למעשה קובע את סיום המכירה על הפריט ואת מכירתו עבור הצעת המחיר הגבוהה ביותר שנתקבלה. קונה הפריט משלם את מחיר הפטיש בתוספת העמלה הקבועה בתנאי המכירה ואילו המוכר מקבל את מחיר הפטיש בניכוי עמלת המוכר.
האם אפשר לראות את הפריט/ים לפני המכירה?
כן.
כעשרה ימים לפני מועד קיום מכירה פומבית, בית המכירות תירוש מקיים תצוגה של כל הפריטים העומדים למכירה בחלל בית המכירות עצמו (הממוקם ברחוב חבצלת השרון 35, כיכר דה שליט הרצליה פיתוח).
התצוגה פתוחה לקהל כל ימי השבוע וללא עלות כאשר הזמנים והשעות של ימי התצוגה מתפרסמים ומתעדכנים באתר האינטרנט של תירוש ואנו ממליצים בחום לכל מי שמתעניין בפריט/ים במכירה לבוא פיסית לבית המכירות ולהתרשם מהפריטים באופן בלתי אמצעי.
כיצד ניתן להשתתף במכירה הפומבית?
ישנן מספר דרכים להשתתף במכירה הפומבית של תירוש:
1. השתתפות פיזית במועד קיום המכירה הפומבית. השתתפות זו כרוכה בהגעה פיסית לאולם בית המכירות הפומביות, לקיחת שלטית עם מספר (המשמשת כתעודת הזהות של המשתתף במכירה) והרמת השלטית באוויר בכל פעם שרוצים להשתתף/ להעלות את המחיר.
2. השתתפות באמצעות השארת ביד/ הצעת מחיר מראש - ממלאים טופס הצעת מחיר ובו מציינים את מספר הפריט הנבחר ואת המחיר המקסימלי (בדולר אמריקאי) שאת/ה מוכן/ה לשלם עבורו (לא כולל עמלת הקונה) ונציג מטעם תירוש ייצג אותך בזמן המכירה, תוך העלאת המחיר רק במידת הצורך (עד להצעה המחיר המקסימלית שנתת).
3. השתתפות באמצעות הטלפון במועד קיום המכירה - מציינים בטופס הצעת מחיר את מספר הפריט שבו מעוניינים להשתתף בטלפון וכן שני מספרי טלפון בהם תהיה/י זמין/ה במהלך המכירה. נציג מטעם תירוש יצור עמך קשר מספר דקות לפני שהפריט הרצוי עולה למכירה, ויציע את המחיר עבורך ע"פ הוראותיך בזמן אמת.
4. השתתפות באמצעות הטלפון + השארת הצעת מחיר מראש - שילוב של השתתפות בטלפון + הצעת מחיר מראש. נציג מטעם תירוש יצור עמך קשר מספר דקות לפני שהפריט הרצוי עולה למכירה, ויציע את המחיר עבורך ע"פ הוראותיך בזמן אמת. במידה ולא תהי/ה זמין/ה בזמן המכירה, רק אז יפעיל נציג תירוש את הצעת המחיר שנתת עבור הפריט (ויעלה את המחיר רק במידה הנדרש ועד למחיר המקסימלי שנתת).
5. השתתפות עצמית במכירה בזמן אמת באמצעות האינטרנט מהמחשב - המכירה הפומבית מצולמת ומשודרת בשידור חי בשלוש פלטפורמות/אתרים באינטרנט:
1. אתר Bidspirit.
2. אתר LiveAuctioneers.
3. אתר Invaluable.
ההשתפות באמצעות האינטרנט כרוכה בהרשמה מראש באחד מהאתרים הללו. שימו לב כי חלק מהאתרים גובים עמלה על ההשתתפות דרכם.

בכל אחת מצורות ההשתתפות שבחרתם יש לוודא כי קיבלתם אישור מבית המכירות הפומביות כי בקשתכם אכן התקבלה ואושרה.
איך אני יודע אם ההצעה שהשארתי הייתה הגבוהה ביותר?
במידה והצעתך היתה ההצעה הגבוהה ביותר, משמע הצלחת לרכוש את הפריט/ים שביקשת, נציג של בית המכירות יצור עמך קשר בטלפון או במייל תוך 72 שעות מתוך המכירה (לכל המאוחר). כמו כן, תוצאות המכירה הפומבית מתעדכנות באתר האינטרנט של תירוש מיד עם תום המכירה וניתן להתעדכן שם בתוצאות או ליצור קשר עם בית המכירות בטלפון או במייל.
היכן מתקיימת המכירה הפומבית?
המכירה הפומבית מתקיימת פיסית באולם המכירות של תירוש הממוקם ברחוב חבצלת השרון 35 (כיכר דה שליט), הרצליה פיתוח וכן משודרת ומועברת בשידור חי בשלוש פלטפורמות/אתרים באינטרנט: 1. אתר Bidspirit. 2. אתר LiveAuctioneers. 3. אתר Invaluable. אתרים אלה מאפשרים צפייה והשתתפות במכירה באמצעות האינטרנט.
מה קורה במידה ופריט לא נמכר?
פריט אשר לא נמכר במכירה פומבית, עומד למכירה בתקופה של 21 יום לאחר המכירה הפומבית לפי מחיר המינימום (בתוספת עמלה). כלומר בתוך 21 ימים מהמכירה הפומבית, כל הפריטים שלא נמכרו עדיין עומדים למכירה במחירי המינימום שלהם. פריט שלא נמכר יוחזר בתום 21 יום למוכר ללא כל חיוב בתשלום.
מה קורה אם רכשתי פריט ואני מתחרט?
רכישת פריט במכירה פומבית הינה מחייבת ולא ניתן לבטלה. הקונים רשאים לבדוק את מצב הפריטים, גודלם, מקורם ומידע נוסף במהלך הצגת הפריטים.
עם זאת, במידה ותירוש סיפקה מידע מוטעה, והוכח שאכן נפלה טעות במידע שנמסר לגבי הפריט, רשאי הקונה לפנות לתירוש בתוך 21 יום ממועד המכירה הפומבית, ותירוש תשיב לקונה את הסכום ששולם כנגד החזרת הפריט.
כיצד ניתן לשלם על פריט/ים שרכשתי במכירה הפומבית?
התשלום המלא על הפריט/ים ייעשה מיד בסיום המכירה ולא יאוחר מתום 4 ימי עסקים ממועד קבלת הצעת הקונה. ניתן לשלם במזומן, בהמחאות אישיות, בהעברה בנקאית או בכרטיסי אשראי. תשלום בכרטיסי אשראי כרוך בעמלת כרטיסי אשראי בסך 2.5% (על מחיר הפטיש כולל עמלה ומע”מ).
תשלום בשקלים עבור פריט שמחירו נקוב בדולרים ארה”ב, יחושב לפי שער החליפין (שער מזומנים גבוה) של דולר ארה”ב המפורסם ע”י בנק לאומי לישראל בע”מ במועד התשלום, אולם לא יפחת משערו ביום המכירה.
כל פיגור בתשלום, יגרור חיוב בריבית פיגורים על הסכום החייב בשיעור של 2% לחודש בתוספת הפרשי הצמדה לשער הדולר ארה”ב מהמועד בו אמור להיות משולם ועד למועד התשלום בפועל.
מתי ואיך אני מקבל את הפריטים שרכשתי?
לאחר תשלום מלא על הפריט תוכל/י לאסוף אותו מבית המכירות הפומביות. אנחנו בתירוש נדאג לארוז אותו עבורך בצורה הטובה ביותר ובמידת הצורך נסייע בסחיבתו עד לרכב. ניתן גם לקבל את הפריט/ים ישירות לפתח ביתך, שירות אשר כרוך בתשלום (בהתאם לכתובת המשלוח וסוג הפריט).
מה אני עושה אם יש ברשותי פריט שברצוני למכור ?
במידה ויש ברשותך פריט/ים שברצונך למכור, הנך מוזמנ/ת לפנות אלינו בטלפון 09-9509893, במייל : art@tiroche.co.il או באפליקציית WhatsUp בטלפון : 050-5719933. ציינו את מרב האינפורמציה הידועה לך על הפריט/ים כגון מידות, משקל, מי האמן, שנה, מקור, מתי ואיפה נרכשה? ולצרף צילומים של הפריט/ים. במידה ומדובר בציור, רצוי לשלוח גם צילום של החתימה (לפעמים בגב הציור). נציג תירוש יצור עמכם קשר במייל או בטלפון להמשך טיפול. פריט שלא נמכר יוחזר בתום 21 יום למוכר ללא כל חיוב בתשלום.
מתי ואיך אני מקבל תשלום על הפריט שמכרתי?
תשלום עבור מכירת פריטים מתקבל בתוך 30 ימים ממועד המכירה. התשלום יכול להתקבל בצ'ק או בהעברה בנקאית ולבקשת הלקוח ניתן גם לקבל חלק מהתשלום גם במזומן.
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop