מכירה: 156 תאריך המכירה: 31.01.2015 Item: 104

מיכל נאמן

, 1993 , Double Monster

שמן על בד, 150X180 ס”מ,

חתום ומתוארך מאחור.

מקור: אוסף גבי ועמי בראון.

ספרות ותערוכה: מבחר אמנות ישראלית מאוסף גבי ועמי בראון, משכן לאמנות עין-חרוד, אוקטובר 2009 – ינואר 2010 , עמ’ 25 (מצולם).

אם נרצה, הציור שלפנינו יכול להיות מעין מילון קטן למכלול יצירתה של מיכל נאמן (כלת פרס ישראל לאמנות לשנת 2014), וקריאה במרכיביו תובילנו בין כמה ממוקדמי אמנותה. הקומפוזיציה כולה מורכבת מחלוקה לריבועים קטנים שיוצרים ארבעה מקטעים אנכיים, חומים או צבעוניים, לסירוגין. המוקדים הצבעוניים בסדרת הציורים אליה משתייך גם הציור הנוכחי, בישרו בתצורתם את עבודות המסקינג-טייפ המוכרות ומזוהות עם נאמן, אלו שהוצגו בתערוכתה החשובה ”ה’ צבעים” (מוזיאון תל אביב, 1999). במרכז ציורים אלו ומבשריהם מופיעים כיתובים קצרים אך רבי משמעות בבואנו לפרשם ולצלול אל עומקם. בציור שלפנינו נכתב: Scenes From The Life Of A Double Monster (תמונות מחייה של מפלצת כפולה). הכיתוב לקוח מכותרתו של סיפור קצר מאת הסופר הרוסי ולדימיר נבוקוב (”לוליטה”), המספר אודות שני תאומים סיאמיים, ומרמז על צמד התאומים השוכנים בציור עצמו – הארנב והברווז. על גבי המקטעים החומים רשמה נאמן בקו סכמטי את הדימוי הכפול בו ניתן לזהות ברווז בעל מקור ארוך או ארנב עם אוזניים זקורות. הארנב-ברווז הופיע לראשונה ביצירתה של האמנית בימי לימודיה בבית הספר לאמנויות חזותיות בניו-יורק (SVA, 1978-1980), והפך למוטיב מרכזי בה מאז. הדימוי הכפול נקרא ”אשליית ג’סטרו” (על שמו של הפסיכולוג היהודי-אמריקאי ג’וזף ג’סטרו), והוא מבוסס על איור שהופיע בספר ”חקירות פילוסופיות” מאת הפילוסוף לודוויג ויטגנשטיין (1953). בספרו טען ויטגנשטיין על האוטונומיה של הלשון אל מול העולם החיצוני לה, ועל היות השפה תלוית הקשרים ואופני שימוש ולא אובייקטיבית וחד-ממדית. כזהו גם הציור של נאמן אשר מגלה טפח ומכסה טפחים, ומעמת בין אינטלקט לחושניות ובין מילה לדימוי כמכשיר סמיוטי. יצירתה של מיכל נאמן מזמינה את הצופה בה לקרוא (בטקסט), להתבונן (בדימויים), ולהנות מפתיחותּה לפרשנויות – כי שפת הציור, כמו שפת הלשון, אינה חד-ממדית ובמסגרתה ניתן להיות בעת ובעונה אחת גם ארנב וגם ברווז.

רון ברטוֹש

הערכת מחיר: $8,000 - $12,000

נמכר ב: 10000

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: מיכל נאמן

פרופ' מיכל נאמן הינה אמנית ומרצה לאמנות אשר נולדה בשנת 1951. נאמן הרבתה לעסוק בייצוג, מגדר, תיאולוגיה, תפישה מילולית לעומת תפיסה חזותית, מגבלות שפה ומגבלות ראיה. נאמן נחשבת לאחת מפורצות הדרך בתחום האמנות המושגית ואף זכתה בפרס ישראל לאמנות בשנת 2014. בשנת 1969 החלה את לימודיה במדרשה לאמנות והושפעה רבות מרפי לביא. נאמן, כרבים וטובים אחרים, ספגה לא מעט משפתו האמנותית של לביא והרבתה לפקוד את ביתו ששכן אז ברחוב יונה הנביא 42 בתל אביב, והפך למקום מפגש מפרה לרבים מהאמנים. יחד עם זאת ידעה נאמן גם להפגין עצמאות ולמשל רבות מעבודותיה כוללות דימוי טקסטואלי, וזאת בניגוד להפרדה המוחלטת בין צורה לתוכן שבה דגל לביא. בהמשך הדרך, הפכה נאמן לקולגה של רפי לביא כששניהם היו חלק מצוות ההוראה של "המדרשה" – שם היא מלמדת עד היום. במסגרת הנימוקים להענקת פרס ישראל, הגדירו השופטים שבחרו במיכל נאמן את גוף יצירתה כייחודי, חידתי ומקורי במיוחד. עבודותיה של נאמן תמיד מעוררות שאלות ותהיות קיומיות כמו גם מעוררות מחשבה מעמיקה אודות העולם שאותו הן מתארות, וזאת תוך שימוש במגוון רחב של אמצעים ויזואליים, ולא מעט הומור. למרות זאת, המשיכה נאמן ליצור אמנות מושגית מרשימה, ובפרט דרך קולאז'ים. היא השתתפה באינספור תערוכות בארץ ובעולם ולא חששה מלהתעמת גם עם מושגים טעונים דוגמת האלוהות. בדומה לאמנית פורצת דרך אחרת, לאה ניקל, אשר השפיעה במידה ניכרת על ציירים רבים, כך גם למיכל נאמן מיוחסת השפעה מעצימה על הדורות הבאים באמנות הישראלית, חלקה כפרופ' במדרשה אך בעיקר הודות לחשיבתה המעמיקה ויוצאת הדופן, והבאתה לידי ביטוי בשלל אמצעים אמנותיים מעוררי השראה שמהווים מודל לחיקוי.
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop