מכירה: 156 תאריך המכירה: 31.01.2015 Item: 76

משה מוקדי

ללא כותרת, 1958 ,

שמן על בד, 100X140 ס”מ,

חתום ומתוארך.

בשיחת רדיו עם הצייר מרדכי ארדון התייחס מוקדי לחתירתו להשליט סדר בעבודותיו ולהבהירן: תמונותי, טרם שחל המפנה לקראת ההפשטה, היו אקספרסיביות. השתמשתי בצבעים כהים בעיקר. השתדלתי למסור רגישות מסוימת ושאפתי לכך שבדי יהיו מלאי ביטוי. אך אשר להבהרה, נדמה לי שהבהרה זו שאני מתכוון לה אינה מתבטאת אך ורק בכך שהצבעים עצמם התבהרו. אני חושב שההבהרה העיקרית חלה יותר ביחס הברור והבהיר שבין הכתמים השונים בתמונה, מאשר בבהירותם של הכתמים עצמם. הייתי אומר שההבדל העיקרי בין ציורי הקודמים לבין תמונותי היום, הוא בקביעת היחס הבהיר והברור הזה שבין הקומפוננטים השונים שבתמונה. (… אבל) נדמה לי שניסית כבר אז (בציורי שנות ה-20 וה-30) להכניס סדר מסוים בתמונתי. (…) עם כל ההתרגשות שאפתי לקומפוזיציה, לבניין התמונה, בראש וראשונה. מתוך עיסוקו בסירות, במים ובנוף )קו החוף והשתקפותו(, הצליח מוקדי לנסח דימוי המרוכז על ציר אופקי – כמו זה המופיע בנוף מ-1954 . בתהליך פישוטו של הדימוי, תוך כיסויו בשכבות צבע, עטה הציור כובד ואטימות מסוימת, ונדמה כי מוקדי ניסה להיחלץ מכבדות זו באמצעות עבודת מכחול אקספרסיבית מאוד בכיוונים שונים. בציור אחר מ 1957-58- בקירוב עבד מוקדי על אותו דימוי בצבע הדליל, השקוף והמואר שייחד אותו באותה תקופה, צבע שביטא – כפי שהראנו בפרק הקודם – התייחסות לאור המקומי. בציור נוסף מאותן שנים מנוסח דימוי זה באופן מופשט עוד יותר, כרישום קווי מינימליסטי על רקע אפרפר. גם בציור זה ניכר רישומן של צורות נוף שהותוו על הבד בתחילת העבודה וכוסו בהמשך בצבע דליל. בחירתו של מוקדי להשאיר על הבד זכר לנקודות המוצא הלקוחות מן המציאות, מעידה שרצה להמשיך ”לצייר רק כמו שאני רואה” גם לאחר שפנה אל דרך ההפשטה.

לקראת 1959 החלו נעלמים אותם רמזי מציאות מובהקים מעבודותיו של מוקדי, ומאותו שלב הן נבנות בהתייחס למילון הצורות שגיבש בדרכו אל ההפשטה. בציור מתקופה זו ניכרות אמנם שכבות ראשונות שצוירו בגיר שמן, אבל זיקתה של העבודה הגמורה לנופי הסירות כבר אינה מובנת מאליה. היא עשויה להתפענח, על דרך ההשערה, רק מתוך הכרות עם מילון הצורות האישי של מוקדי, אותו מילון שגובש בתהליך ההפשטה. כאמור, במהלכו אל ההפשטה ויתר מוקדי במידת – מה (ככל שהרשתה לו תפיסתו בדבר שלמותו האיכותית של האובייקט האמנותי) על חזותן הגמורה והמושלמת של עבודותיו. לצד עבודת המכחול הבוטחת מאוד והאיזון המורכב והידעני של הצבעים, הניח מוקדי לכל שלבי העבודה לנכוח על הבד, ובכך כמו השלים עם קיומם התמידי של הלבטים והספקות תוך הפיכתם לחלק מהותי מן הציור. ההפשטה סיפקה לו לגיטימציה )וכלים( לביטוי של אותם לבטים, ספקות והלכי רוח רב-ערכיים, שבעבר בוטאו באמצעות דימויים טעונים – ואילו בשלב זה ביצירתו הונכחו באמצעות חשיפתו של תהליך הציור, באופן המאשר את התרחקותו מן אקספרסיוניזם.

משה מוקדי, אירית הדר, חלק שלישי: הפשטה ומופשטים של מוקדי, ההפשטה, 1947-1958, עמותת משה מוקדי ומוזיאון תל אביב לאמנות, 1999, עמ’ 222-224. .

הערכת מחיר: $7,000 - $10,000

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop