מכירה: 158 תאריך המכירה: 27.06.2015 Item: 37
יוסל ברגנר
טבע דומם, (1941)
שמן על עץ, 40X51 ס”מ,
חתום. חתום מאחור.
מקור: מר פוטסינסקי.
גלריה ג’וזף בראון, מלבורן.
אוסף פרטי, מלבורן.
תערוכות:
מורדים וסמנים מבשרים 1937-1947 , נשיונל גלריה ויקטוריה, מלבורן, 1962, מס’ 5, תווית מודבקת מאחור.
תערוכת סתיו, גלריה ג’וזף בראון, מלבורן, 1979 , מס’ 97 יוסל ברגנר. רטרוספקטיבה, גלריה בניול, מלבורן, 11 בספטמבר – 8 בדצמבר 1985,
מס’ 17 .
על רקע שנתו ה-95 של יוסל ברגנר, מחזירנו הציור הנדיר הזה אל ערש יצירתו, לפני למעלה משבעה עשורים. ברגנר נולד בוינה למשורר הנודע מלך ראוויטש ורעייתו הזמרת פאניה ברגנר, וגדל בורשה בבית יהודי תרבותי. מגיל צעיר למד ציור – תחילה בבית הספר ואחרי כן אצל הצייר הירש אלטמן, ובשנת 1937 כשהוא בן 17 בלבד, היגר ברגנר בגפו למלבורן, אוסטרליה. במלבורן הצטרף ברגנר ל”חברה לאמנות בת זמננו” – קבוצת אמנים צעירים עליה נמנו בין היתר הציירים ארתור בויד, סידני נולן, נואל קוניהאן וג’יימס וויגלי – לימים, מחשובי האמנים האוסטרליים. אמני הקבוצה (שחלקם היו קומוניסטים) וברגנר, שהפך במהרה לדמות בולטת ביניהם, הובילו את מגמת הריאליזם-החברתי המקומית, אחרי שזו כבר התבססה במקסיקו ואמריקה הלטינית, ארצות הברית, גרמניה, איטליה וכו’ (מגמה שכידוע תופיע בישראל בעשור הראשון שלאחר הקמת המדינה). ציוריו של ברגנר מתקופתו באוסטרליה הוקדשו לתיאורים ממציאות חייו: ידידיו, שכניו, הנדכאים מפרברי העוני, האבוריג’ינים – ילידי אוסטרליה העקורים, וכן גם יהודי פולין הנרדפים עוד בטרם נודעו זוועות הנאציזם והיקפה של מלחמת העולם השנייה. יצירתו דאז נסמכה על תפישת עולם הומניסטית שערכיה לא איפשרו לו אלא לרתום את מכחולו למען ביטוי סבלו של האדם ולזעוק את זעקתו שלא נשמעת. יצירתו הדרמטית, ההבעתית והביקורתית של ברגנר, ושל עמיתיו, טלטלה את האמנות האוסטרלית דאז שהיתה אקדמית ושמרנית בעיקרה – בתכניה החריפים ובשפתה האקספרסיבית. לא בכדי הוצגו ציוריו, וביניהם גם הציור הנוכחי, בתערוכה ההיסטורית ”מורדים ומבשרים: (Rebels and Precursors 1937-1947) שנערכה בשנת 1962 בגלריה הלאומית של מדינת ויקטוריה במלבורן, לסיכום פעילותם החשובה של ברגנר וחבריו לקבוצה. בציור מוקדם זה שלפנינו הניח ברגנר בן ה-21 על גבי פיסת בד לבן כד ולצדו ערימת בצלים, גזרים וירקות אחרים. מערך הטבע הדומם, שמצויר בקווי מתאר עבים ובפלטה חשוכה (שמאפיינים את ציוריו מהתקופה), משקיף דרך חלון פתוח אל הרחוב הריק, על בתיו הגבוהים, חלונותיו השחורים ושמיו הקודרים. זוהי סעודת עניים, והרחוב – תפאורת חייהם האלגית. הטבע הדומם שלפנינו הוא תיאור סמלי שמייצג את שולי החברה הנסתרים מן העין ומן הלב. במובן הומני רחב יותר הציור מסמל גם את בדידותו של האדם המודרני, ואם נאמץ משמעויות מסוגת ה”ואניטס” של ציורי טבע דומם כי אז מסמל הוא גם את הבלי החיים וזמניותם. במבט רטרוספקטיבי על יצירתו של ברגנר, הציור הנוכחי מבשֹר את ציורי הטבע הדומם הסוריאליסטיים-סימבוליים, אלו שלימים הפכו לסימן ההיכר הברגנרי, בעודם מואנשים ומונפשים תחת מכחולו. זהו אפוא ציור מפתח במכלול יצירתו של יוסל ברגנר, שראוי היה להימצא באוספו של מוזיאון אוסטרלי או ישראלי חשוב. במבט רטרוספקטיבי על יצירתו של ברגנר, הציור הנוכחי מבשֹר את ציורי הטבע הדומם הסוריאליסטיים-סימבוליים, אלו שלימים הפכו לסימן ההיכר הברגנרי, בעודם מואנשים ומונפשים תחת מכחולו. זהו אפוא ציור רב חשיבות במכלול יצירתו של יוסל ברגנר.
רון ברטוש
הערכת מחיר: $20,000 - $30,000
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: יוסל ברגנר
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche