מכירה: 158 תאריך המכירה: 27.06.2015 Item: 81
שלום סבא
הסוס העיוור, 1944 ,
גואש על נייר, 35X20 ס”מ,
חתום ומתוארך.
מקור: עיזבון האמן.
ספרות ותערוכה: שלום סבא, מונוגראפיה מאת גדעון עפרת, רטרוספקטיבה
מקפת של שלום סבא במשכן לאמנות עין חרוד, ובמוזיאון הפתוח, תפן, סתיו
1994 , עמ’ 128 (מצולם בצילום מראה).
בטבע דומם עם חתול מ-1926, משולבים אובייקטים בעלי משמעות איקונוגרפית טעונה בציור הנשען על הקיר, מכוסה בחלקו בבד. האובייקטים מרמזים על ההיבט האשלייתי של המציאות, על הזמן החולף, במסורת הווניטאס (vanitas) – נר שאוכל באש, שעון, חתול שחור; קערה, אגרטל, פמוט ושעון עשויים מתכת ומחזירים השתקפות, מוליכים את החוץ אל הפנים ואת הפנים אל החוץ. הציור הנשען אל קיר – ציור שכולו כתמי ברק של אור והוא מכוסה בחציו בבד – כמוהו כמכונת ההגדלה של הצילום, ”הסוס העיוור”.
היתה זו רק אשליה שהפורמאט הארוך, שחותך עליונים ותחתונים וחודר ללא פניות למרחב הפיזי של המודל, מעמיד לפנינו מציאות אחת נכוחה. בבואה, הכפלה בחלל או דימויים של ציורים אחרים מכניסים את הפנטאזיה בדלת האחורית. מסכות, ליצנים ותפאורת במה, וכמובן עיסוקו של סבא בתיאטרון, מכוונים באופן ישיר ליחסי האמן, מעשה האמנות והצופה.
בציורים המוקדמים, וגם בציורים שהחל לצייר בארץ לאחר הפסקה של שבע שנים, מופנמים צפנים המשנים את הבנת המבנה הגנטי של כלל יצירת סבא ומעשירים את תכניה. בסטודיו של שלזינגר, לאחר שלא צייר שבע שנים תמימות, רשם סבא רצף של מבטים: מודל עירום, קבוצת תלמידים רושמת עירום, סבא מתבונן בתלמידים הצופים ורושמים ומתעד את הרצף.
סבא הרבה לצייר סדנאות של אמנים: פסלים על כניהם נראים ממשיים יותר מהאביזרים שסביבם, מבטם מרחף בחלל הסטודיו בעליונות של בני אלמוות; האמן בסטודיו, כלי האמן, השתקפות החוץ באמצעות האור או החושך מבעד לחלון הסטודיו, האמן ואשה, יחסי המינים, האמן רובץ על רצפת הסטודיו, האמן יושב רכון, ראשו בין ידיו.
שלום סבא, מונוגרפיה מאת גדעון עפרת, גליה בר-אור, משכן לאמנות עין-חרוד, סתיו 1994 , עמ’ 137-139 .
הערכת מחיר: $2,500 - $4,000
נמכר ב: 6000
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: שלום סבא
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche