מכירה: 160 תאריך המכירה: 30.01.2016 Item: 75
יוחנן סימון
משפחה בקיבוץ, 1942 ,
שמן על בד, 48X36 ס”מ,
חתום ומתוארך.
הציור שלפנינו הוא פנינה מיצירתו המוקדמת של יוחנן סימון בקיבוץ. סימון של שנת 1942 הוא עלם בן 37 שכבר עבר כברת דרך באמנות: הוא למד פיסול באוניברסיטת ברלין אצל קורט קולגה ועבר ללמוד ציור באקדמיה לאמנות שבפרנקפורט, בין היתר אצל רב האמן מקס בקמן. אחרי לימודיו השתקע בצרפת שם למד ציור אצל הפוביסט אנדרה דרן, הציג תערוכת יחיד ראשונה בטולון, למד בבוזאר ועבד כגרפיקאי עבור כתבי עת צרפתיים. ב-1934 נשלח על ידי כתב העת VU לניו יורק שם שהה כמעט שנה, במהלכה התוודע לצייר המקסיקני הדגול דייגו ריברה שעבד על ציורו ברוקפלר סנטר. ב-1935 שב לפריז, הציג תערוכת יחיד בגלריה ז’אן קסטל, וב 1936- עלה לארץ-ישראל. תקופה קצרה לאחר עלייתו הצטרף לקיבוץ גן שמואל, תחילה כאורח ואחרי כן כחבר, ועסק בשלל עבודות – טרקטוריסט, שומר, כוורן, טבח, פרדסן וחקלאי, לצד הזמן המועט שהקדיש ליצירתו. בשנתו הראשונה כמעט ולא צייר, ורק לאחר יישום החלטות מועצת התרבות הראשונה של הקיבוץ הארצי שקבעה כי חיי העמל וחיי התרבות אינם נפרדים כי אם משלימים את אותו רעיון אידאולוגי, יכול היה סימון להקדיש מזמנו האישי ומזמן הקיבוץ כדי להעמיק ביצירה.
ובכך, בשנת 1942 בה צויר הציור הנוכחי, סימון כבר כיהן כמזכיר ארגון הציירים והפסלים של הקיבוץ הארצי (לצד יצחק בן מנחם), אז גם החל לשמש כעורך הגרפי של ספרית פועלים. עוד באותה השנה הוא החל להשתתף בתערוכות הכלליות (שנערכו ב”הבימה”) ולצבור תנופה וחשיבות אמנותית שתגבר עם הצגת תערוכה במוזיאון תל אביב (1944) וקבלת פרס דיזנגוף לציור (1945). הציור שלפנינו זכה לאחת הקומפוזיציות המיוחדות במכלול יצירתו של סימון, שציוריו בדרך כלל מתאפיינים במבט חזיתי של ההתרחשות המצוירת, תהא זו אשר תהא. בקומפוזיציה הנוכחית מתגלה סימון הצייר כבמאי לעת מצוא – הוא התרחק מעט ממושא הציור כדי לתאר את הסצנה בנוסח הצילום הקולנועי Over the shoulder (מעבר לכתף), במסגרתו נקודת המבט על ההתרחשות צופה מעבר לכתפה של אחת הדמויות, ובמקרה זה מעבר לכתפה של אם המשפחה. ובכן, זהו מבט על משפחה בקיבוץ – אב ואם, ילדה, ילד שמשחק עם כלבלב, ותינוק ערום ששוכב בלול. ציורים רבים של סימון מתארים את המדשאה הקיבוצית המשובצת במשפחות ב”שעת הילדים”, אך כאן מאפשר הצייר הצצה למרחב האינטימי של התא המשפחתי בקיבוץ.
לאחר שפרט את הקולקטיב הגדול ליחידות משפחתיות – דבר שכשלעצמו אינו חף מביקורת אודות חיי השיתוף וערכי הקיבוץ, מתמקד סימון במקומה של המשפחה הגרעינית ובמקומו של הפרט (על כך הרחיבה טלי תמיר בספרה ”יוחנן סימון: דיוקן כפול”). יוחנן סימון, שזכר את בית הוריו בברלין ואת חיי הבורגנות הלא-הרואיים בפריז, הותיר תמיד את הממד האישי, האינטימי והפרטי, גם כאשר היה מייצגם המובהק של המהפכה, של החברה הקיבוצית, של תנועת השומר הצעיר ושל ערכי הסוציאליזם באמנות המקומית. על כך מעיד הציור הזה.
רון ברטוֹש
הערכת מחיר: $25,000 - $30,000
נמכר ב: 36000
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: יוחנן סימון
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche