מכירה: 164 תאריך המכירה: 28.01.2017 Item: 163
יחזקאל שטרייכמן
שקיעה, 1964-1974 , שמן על בד, 130X130 ס”מ, חתום ומתוארך מאחור. תערוכה: הביאנלה בונציה, 1964 (מדבקת הביאנלה מוצמדת מאחור). התנסותו הראשונה של שטרייכמן בהפשטה ה”טהורה” חושפת אל-נכון היסוס, מהבחינה התפיסתית, ובה טמון אולי ההסבר להזדקקותו לאותה קונוונציה שקבעה את היחס אובייקט- רקע ואת חיוניותו לעיצוב חלל הציור. ”תמיד הרגשתי כי לצייר ציור על פי קונספציה מוכנה מראש או על פי סקיצות, זה להיות כמו כלבלב שמסתובב סביב עצמו בניסיון נואש לתפוס את קצה זנבו”, אמר מאוחר יותר,בראייה מסכמת, למשורר נתן זך. ועם זאת צעדו אל ההפשטה הוא צעד חד, טבילת אש אמיצה. והוא נקט אותו, לדעתי, לא רק מכוח אמונה שגמלה בו, או מתוך אחריות שנתחייב בה (כלפי עצמו וכלפי חבריו) – אלא בהיווכחו שהגיע לנקודת רוויה בקצה התהליך שהעמיד שוב ושוב במבחן, לאורך עשר שנים, את יכולתו לבנות ציור תוך הסתייעות במודל אמנותי (בראק, פיקאסו) שבנקודת המוצא שלו עומד על פי רוב מודל מן המציאות )נוף, דמות(. מומנט ההפשטה ה”טהורה”, שהגיח אל העולם ב 1959- , הוא חשוב ומכריע במהלך הקריירה האמנותית של שטרייכמן, והייתי אף מרחיב ואומר במהלך חייו – חרף סימן השאלה על מוחלטותה של אותה הפשטה, הזמן הקצר )ימים, שבועות, חודשים ספורים?( שהוקדש לה, והיעלמו) השמדתו, קרוב לוודאי( של גוף היצירות הזעום המהווה את ראשיתו של מומנט זה. הוא חשוב לאו דווקא מעצם היותו אקט רדיקאלי, שאין כביכול חזרה ממנו – שהרי ככזה הוא מוחק את כל מה שהוביל אליו. לא ברדיקאליות לבדה העניין: שטרייכמן, שהיה קצר רוח מכדי לקבל על עצמו את עולה המחמיר, מסמן הגבולות, של תפיסה, של ”קונספציה”, שחרר בקומפוזיציות מ 1959- את יצרו האמיתי, את הצורך בביטוי. יונה פישר, מומנט ההפשטה 1959-1961 , שטרייכמן, הפניקס הישראלי ועזבון יחזקאל שטרייכמן,1997 , עמ’ 137 . |
|
$ | הערכת מחיר: $30,000 – 20,000 |
הערכת מחיר: $20,000 - $30,000
נמכר ב: 15000
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: יחזקאל שטרייכמן
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche