מכירה: 164 תאריך המכירה: 04.02.2017 Item: 569

משה קופפרמן

ללא כותרת, 1997 ,
טכניקה מעורבת על נייר,
50X16 ס”מ, חתום ומתוארך.

מקור: האוסף הפרטי של הצייר רפי לביא.

תערוכה: האוסף של רפי לביא, משכן לאמנות עין חרוד, מאי 2008.

בשנת 2004 , בספרו ”מה נשמע בבית”, כותב אדם ברוך: ”כעבור חמישים שנה יהיה פה סדר, ובשבת שטופת שמש תצא משפחה לביקור ב ”מוזיאון רפי לביא ”(1). היום, על סף העשור הראשון לפטירתו של לביא, ברור כבר שלא , לא יהיה פה סדר!!! ומוזיאון רפי לביא לא יוקם. ברם אילו הוא כן היה מוקם, אזי ללא ספק שלא היה נפקד ממנו גם אגף ”אוסף רפי לביא” המפורסם. אותו אוסף מיתולוגי מסקרן שכיכב ופעל כמוזיאון פרטי הפתוח בפני חברים של רפי, אמנים, סטודנטים ומבקרי וחוקרי אמנות פלסטית. אולם, כאמור , היות ולא התברכנו במודעות לטיפוח ושמירה על הנכסים הרוחניים של עמנו, הגיעה גם שעתו של אוסף חשוב זה לצאת לשוק החופשי ולהתפרק.
בשנת 1989 התקיימו מספר פגישות בין רפי לביא לאדם ברוך, לקראת הוצאתו לאור של ספר על רפי – מפעל שאף הוא לא יצא לפועל. כך פותח ברוך את סידרת הפגישות, שאת תקצירם העביר רפי לרשותי : ” – הבית שלך, הדירה עצמה, הארכיטקטורה שלה, הקירות המכוסים יצירות אמנות של חברים, של תלמידים, של תלמידים לשעבר, של שותפים למסעות – תרבות. הדחיסות של הדירה והדחיסות של התלייה. כל אלה מעוררים תחושה של מקלט. … הצפיפות של תליית העבודות, הן ניסיון לדחוס את הסביבה האסתטית שלך, את ’הציור הטוב’ , את ההעדפות המהותיות שלך, על הקיר שלך… מין שמירת חפצים קדחתנית. וסוג של ’קופסא שחורה’ , תיעוד, שימור זיכרון”.
בשנת 1994 הוצג חלק מהאוסף, לראשונה, בפני הקהל הרחב , בגלריה בוגרשוב בתל אביב ע”י האוצרת ד”ר אריאלה אזולאי, תחת השם: רפי לביא – כרטוגרפיה – רחוב יונה הנביא 42 . וכך כותבת אזולאי: ”מאמר זה עוסק ביחסי שארות, במשק בית ובכלכלת חליפין. הוא ממוקד באתר אחד, בית פרטי ברחוב יונה הנביא 42 . היה זה בית שבמשך כמה עשורים שימש כמקום מפגש לאמנים. אפשר היה לעיין בו בכתבי עת עדכניים שהגיעו מאירופה ומארצות הברית, להאזין למוסיקה חדישה ונדירה ולהתבונן במיטב האמנות הישראלית שהיה תלוי על קירותיו….. ב 1966- הצטרף לביא לצוות המדרשה למורים לאמנות. באותן שנים נהג לביא להחליף באופן קבוע עבודות שלו תמורת עבודות של אמנים אחרים, רובם תלמידיו… מדובר בעבודה תמורת עבודה. על פי רוב ערכן הכספי של העבודות המוחלפות לא היה זהה… כל החלפה פרושה: אני רפי לביא , מכיר בערך הסחורה שאת / אתה נותן/ת לי ונותן לך סחורה אחרת בערכה; אבל גם: הסחורה שאתה מקבל היא עבודה שלי , שגם את ערכה אני הוא זה שקובע. מעשה החליפין פירושו ששתי הסחורות המוחלפות יכולות להימדד לפי ערך חליפין משותף ומאוחד. (2)
התערוכה עוררה הדים רבים. אדם ברוך פרסם מאמר אוהד שכותרתו: רפי לביא, בסך הכל עשית בשכל (3). היות ובמשך שנים היו חילוקי דעות מקצועיים עקרוניים בין אדם לרפי, ראה רפי במאמר זה, מעין הצהרת וידוי מצידו של ברוך , שבסופו של יום רפי צדק ולא הוא.
בשנת 2006 , אחרי שרפי לביא עזב את הדירה המיתולוגית שברחוב יונה הנביא 42 , התקשר אלי והציע לי גם, עסקת חליפין. הוא מצידו יוותר על יתרת החוב שלי בגין העבודות האחרונות שרכשתי ממנו ובתמורה הוא יבחר מתוך האוסף שלי עבודות של אמנים חדשים שאני אוסף בשווה ערך. אחרי שרפי בחר את שבחר והחוב נמחק, נסעתי אליו הביתה בכדי לראותן תלויות על הקיר. מיותר לציין שהכנסתי את האמנים בסוד העניין ושהם היו גאים מאוד להיות חלק מאוסף רפי לביא.
בנו כלב

במאי 2008 הוצג אוסף רפי לביא במשכן לאמנות בעין חרוד.
1. אדם ברוך, מה נשמע בבית, הוצאת דביר, 2004 , עמוד 187 .
2 . אריאלה אזולאי, שושלת רפי לביא ומיכל נאמן, יחסי שארות ומשק בית, תיאוריה וביקורת, במה ישראלית מס. 7, 1995 , עמוד 177 .
3. אדם ברוך, רפי לביא, בסך הכל עשית בשכל , שישי תקשורת ותרבות, 18.2.94.

הערכת מחיר: $800 - $1,200

נמכר ב: 2600

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: משה קופפרמן

משה קופפרמן נולד בפולין בשנת 1926 למשפחה שעסקה במסחר בטקסטיל. במהלך מלחמת העולם השנייה גורש קופפרמן עם משפחתו, ועבר את שנות המלחמה בבריחה מתמדת וחוויות המלחמה באו לידי ביטוי עז בעבודותיו האמנותיות. עם עלייתו ארצה ב- 1948 היה ממקימי קיבוץ לוחמי הגטאות בו היה חבר עד לפטירתו ב- 2003. יצירתו של קופפרמן מבוססת על דפוסים קבועים וקשיחים, הצורות המשוכללות מופיעות בדרך כלל בצבעים אפור, כסף וסגול, כאשר לעיתים מבליח מאחור כתם של ירוק. דווקא בגלל החוקיות הקשיחה של צורותיו וצבעיו של קופפרמן, נוצרת אצל הצופה תגובה רגשית חזקה. ציוריו המופשטים, חמורי הסבר של משה קופפרמן בנויים שכבות על גבי שכבות, רבדים על גבי רבדים, במשיכות מכחול שקולות ומדודות של ציור ומחיקה, כשהצורות נעות בין קווים מקבילים, רשת, צורת איקס, קווים מתפתלים ועוד. קופפרמן היה נוהג להתחיל את פעולת הציור בכיסוי הבד כולו בשכבת צבע ירוקה ולאחר מכן היה חורץ בה או מערים עליה צורות, מוסיף צבע וגורע. בתחילת דרכו הופיעו בעבודותיו גדרות תייל שנשלפו מתוך זיכרונות המלחמה שלו, אך בהדרגה הפכו אלה למופשטות יותר ולגאומטריות יותר, אך עדיין בציוריו אצורים זכרונות המלחמה. טיפולו האמנותי של קופפרמן במשקעי השואה נעשה בדרך האיפוק, המיאון, ההסוואה וההדחקה. לא קל לעכל את ציוריו של קופפרמן, ונדרש ריכוז ומאמץ בכדי לפענח את עבודותיו. עם זאת, כמו שמפענחים שיר, המתח והרגש האצור ביצירותיו נחשף בפני מי שמוכן להתבונן ולהקדיש זמן בכדי לנסות ולהגיע אל העיקר. במשך חייו הציג קופפרמן עשרות תערוכות יחיד בארץ ובחו"ל (בין היתר במוזיאון תל-אביב, במוזיאון ישראל בירושלים ובמשכן לאמנות בעין חרוד) וזכה בפרס ישראל לציור בשנת 2000. ציוריו של משה קופפרמן זוכים לביקוש רב ושלוש פעמים נשבר שיא המחיר לציור של קופפרמן במכירות של תירוש: בשנת 2012 הציור 'השבר והזמן' נמכר במחיר שיא של 65,000$ ובשנת 2013 כבר נשבר השיא ונמכר ציור משנת 1967 במחיר של 78,000$ בתירוש.
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop