יחיעם, 1952 , שמן על בד, 199X208 ס”מ, חתום.
מקור: עיזבון רבקה שחף / אוסף שמריהו ואליס שנקר.
ספרות: יוסף זריצקי, מרדכי עומר, עמ׳ 144 (מצולם).
תערוכה: אפקים חדשים, מוזיאון תל-אביב לאמנות, 1959 .
ספרות ותערוכה: יוסף זריצקי, רטרוספקטיבה, מוזיאון תל אביב לאמנות, מרדכי עומר 1984 , עמ’ 111 מס’ 217 (מצולם).
הכתם האדום הבולט שבציור אינו אלא ”המצודה של יחיעם”. כך לדברי יוסף זריצקי, שהתכוון ככל הנראה ל”קלעת ג’דין” – מצודה צלבנית מהמאה ה-12 שנהרסה תחת הכיבוש המוסלמי ושופצה במאה ה-18 על ידי שליט הגליל דאהר אל עומר ומוכרת כיום כ”מבצר יחיעם”. זריצקי ניסח אותה כרכיב ציורי מופשט לגמרי לשם סימון נקודת ציון גיאוגרפית. הציור המרשים שלפנינו משתייך אפוא לסדרת ציורי ”יחיעם” (1951 – 1949), מרגעיו החשובים של מנהיג קבוצת ”אופקים חדשים” יוסף זריצקי, בימי שיא כוחו ושיא כוחה. בשנים 1951-1949 נהג זריצקי לבקר בקיבוץ יחיעם בו הוא לימד סמינרים של ציור לבני הקיבוצים. בציורים שנוצרו בהשראת יחיעם – על אנשיו וסביבתו, ביטא זריצקי, הלכה למעשה, את משנתו של מי שהוביל את המגמה האוניברסלית-מופשטת בציור המקומי בימי תקומת המדינה, וגרס כי ”אמנות הציור והפיסול תהיה לבסוף מנת חלקה של כל האנושיות, אך טעות היא בידי האומר כי צורת האמנות הזאת תהיה נאטורליסטית”. בהתאם לכך, בציורי ”יחיעם” מופיעים רק מוקדי פיגורציה מרומזים בלבד שנתונים בקווי עפרון או במערך כתמים ובהם נוכל לאתר דמות אב או אם שמניפים את ילדם, משפחה, סוס ורוכבו, וכן גם את דמות הצייר עצמו. על אף הצביון המקומי שעשוי היה להשפיע על מנגנון התיאור של הדמויות והנוף – זריצקי אינו מוזג את נתוני האידאולוגיה (ציונות, חיי השיתוף של הקיבוץ, עבודת האדמה וכו’) או הזהות (מין, גיל, פרטי לבוש או גוף וכו’) אל הדמויות המצוירות, וקורא דרור מכל מחויבות תיאורית חיצונית לציור. זהו הדין גם כלפי הנוף – הדמויות משובצות בסביבה מופשטת שיכולה להעיד על הטבע הרחב, על שדות שתורגמו לשדות צבע ועל תנועת הרוח שהניעה את תנועת המכחול, אך מראה הנוף בציורי ”יחיעם” אינו עונה לחוקי הטבע האורגני אלא מושתת על גבי מערך קווים גיאומטרי שבתוכו מתקיימות התרחשויות ליריות ומקצבים חופשיים. אם נחפש את הנוף, אולי נוכל לאתרו דווקא כמערך טופוגרפי כתמונת-אוויר של פני שטח מופשטים. ציורי השמן בסדרת ”יחיעם” צוירו בהשראת האקוורלים, על כן הם נקראים ”לפי יחיעם”. בניגוד לאקוורלים הקטנים הם צוירו בסטודיו ולא מול הטבע, וזו הסיבה העיקרית לכך שציורי השמן, ובתוך כך גם הציור שלפנינו, ניחנים בדרגת הפשטה גבוהה עד כדי זניחת כל עוגן במציאות לטובת ערכים ציוריים טהורים. הדמויות, מצודת יחיעם ומאפייני הטבע פינו את מקומם לטובת קווים, כתמים, משטחים, אתגרי צבע וצורה, וניסוחה של מערכת ערכים שבמסגרתה יחיעם אינו אלא נקודת מוצא להגשמת חזונו האמנותי של זריצקי. רון ברטוֹש |