מכירה: 166 תאריך המכירה: 17.06.2017 Item: 97

אביבה אורי

ללא כותרת,
פחם על נייר, 43X55 ס”מ,
חתום.

מקור: אוסף גבי ועמי בראון.

ספרות ותערוכה: מבחר אמנות ישראלית מאוסף גבי ועמי בראון, משכן לאמנות עין-חרוד, אוקטובר 2009 – ינואר 2010 , עמ’ 121 (מצולם).

תערוכה: ”דם הכלנית וכתם הכרכום” ”פריחה באמנות ארץ ישראל”, מוזיאון ישראל, ירושלים, תמי מנור-פרידמן, ספטמבר 2003 – פברואר 2004.

מעטים האמנים הישראלים שעוד בימי חייהם, נחרטו כמיתוס בזיכרון הקולקטיבי. אביבה אורי הייתה אחת מאלו. המיתוס שאופף את אורי, אחת האמניות החשובות והמשפיעות בסיפורו של עולם האמנות הישראלי, היה כה סוחף עד כדי טשטוש אמיתות בפועל. המיתולוגיה מיסכה את הממד ההיסטורי,
והסיטה את הממד הביוגרפי. ”מיתוס הוא סוג של דיבור שנבחר ע”י ההיסטוריה; הוא אינו יכול להתפתח מ”טבע” הדברים” כתב רולאן בארת. בסיפורו של עולם האמנות הישראלי, אביבה אורי אומצה כניצן שהניץ בבת אחת. מבקרי עולם האמנות הישראלי אהבו לזהות צמיחה ”טבעית” כמשהו שגילם מהפכה דואלית, מודרנית ולאומית באחת. אורי התאימה למיתוס ה”עשתה זו בעצמה” (self generated); כמו אתנה שהפציעה מראשו של זאוס, חבושה קסדה ועוטה שריון קשקשים. לאחר שהוענק לאורי פרס דיזינגוף הנחשב (1956 ?)* ולאחר תערוכת היחיד שלה במוזיאון ת”א (1957), אורי תוארה כמי שבמשיכת מכחול אחת הפכה לאמנית צעירה בפריחה מלאה.
המיתוס של אביבה אורי, שנולד במדינה הזאת, נבנה סביב שני עמודי תווך מרכזיים – יוזמה והכרה. הראשון מבין שני העמודים הללו, הוא השלב היישומי, שנעשה בשיתוף עם המנטור, המאסטר והבעל – דוד הנדלר. עמוד התווך השני מכיל את הפריצה הנפלאה אל עולם האמנות. זהו טבעו של מיתוס להיות
מוזן מעצמו ולדחות כל השוואה או קריאה קונוטטיבית. בסיפורה של אורי אין אם או אב, הקשר ממסדי או שותפים בסלילת הדרך. לפיכך, לדוגמא, המיתוס השיל מעליו דמות מפתח בסיפור עלייתה לגדולה, את מנהלו של מוזיאון ת”א דאז, אויגן קולב. *בניגוד לדעה הרווחת כי אביבה אורי זכתה בפרס דיזינגוף לאמנות בשנת 1956 , למעשה בדיקה יסודית יותר מעלה כי אורי זכתה בפרס בשנת 1952 .
גליה בר אור, אביבה אורי – הקו, הוצאת מוזיאון עין חרוד, 2005 , עמ’ 202 (תורגם מאנגלית).

הערכת מחיר: $2,500 - $3,500

נמכר ב: 6500

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: אביבה אורי

אביבה אורי נולדה בצפת בשנת 1922. כבר בנעוריה החלה אורי לעסוק בציור, עיסוק שלא זכה לעידוד מצדו של אביה. למרות זאת, שיעורי האמנות הראשונים שלה נערכו בשנת 1943 אצל משה קסטל תוך ניהול רומן בין השניים שבגינו הפסיקה אורי את שיעוריה אצלו. בשנת 1944 החלה ללמוד אמנות בשנית, הפעם אצל הצייר דוד הנדלר אשר היה בן זוגה עד סוף חיה. בתחילת דרכה, בשנות ה-50, התבססו רישומיה של אורי על נופים, פורטרטים ומראות, אך כבר אז היוו אלה רק בסיס לציוריה. בשלהי שנות החמישים הפכו הנושאים בציוריה של אורי מפיגורטיביים למופשטים יותר ויותר תוך שמירה על תחושה צורנית חזקה. הרכיבים בציוריה מופיעים כשיכבה על גבי שיכבה, מסתירים אלו את אלו. מוטיב המופיע בכל שלבי יצירתה של אורי הינו המלבן – בעבודות רבות מתייחסים המלבנים ל"קברים נסתרים" או ל"טנקים שורדים", אצל אורי המוות שביצירה והיצירה שבמוות הם היפוכים שגורים. עבודותיה של אורי סובבות סביב קומפוזיציות מדוייקות אותן יצרה ברישום קווים אקספרסיבי ומורכב, הקווים בעבודותיה מביעים רגשות עזים וסערות נפש תוך כדי שליטה מלאה בקו ובקומפוזיציה. מתחילת דרכה ועד סוף שנות השישים היו עיקר ציוריה מבוססים על הצבעים השחור והלבן בלבד. הצבע השחור ברישומי הגיר שלה עבה, סמיך ואפל. לקראת סוף שנות ה- 60 החלה אורי לעשות שימוש ביותר ויותר צבעים בהשפעת הפופ ארט, כולל שימוש בצבעי שמן ואקריליק על גבי בד, אולם המשיכה במקביל גם בעבודה עם הנייר כמדיום עיקרי. גם כאשר עשתה שימוש בצבע, בדרך כלל עדיין היה הגיר השחור הבסיס לציור. אביבה אורי ציירת ישראלית אשר נודעה בעיקר בזכות רישומיה. מי שנחרטה בתודעה הציבורית כאישיות רבת מסתורין ואחת מן היוצרות המשפיעות בעולם האמנות הישראלי.
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop