מכירה: 168 תאריך המכירה: 20.01.2018 Item: 101
שלום סבא
דג, 1960 , שמן על עץ, 38X50 ס”מ, חתום ומתוארך. ספרות ותערוכה: רטרוספקטיבה מקפת של שלום סבא במשכן לאמנות עין חרוד, ובמוזיאון הפתוח, תפן, סתיו 1994 , עמ׳ 116 (מצולם). בין השנים 1960-1959 התמסר שלום (זיגפריד) סבא לסדרת ציורי ”האלמנטים”, שהיא שיא יצירתו המאוחרת. לקראת 1960 שלטה קבוצת ”אופקים חדשים” – נבחרת ההפשטה הישראלית – שליטה ללא עוררין בעולם האמנות הישראלי, כשהיא משכללת את שפתה לדרגת הפשטה גבוהה מתמיד, זו של ה”אָנפורמֶל” הפאריזאי. שלום סבא, שעוד בעברו הגרמני הוכיח פיגורטיביות בוטה שבסגנון מקס בקמן, סרב להשלים עם דין ההפשטה. ב 1960- כבר מנה 24 שנים לעלייתו ארצה, שתי תערוכות יחיד במוזיאון תל אביב, ”פרס דיזנגוף” ( 1947 , ציור ”הגז”ֵ המפורסם) וסדרה של עבודות קיר מונומנטאליות באשקלון, חיפה, גבעתיים ותל אביב. אלא, שמסר המונומנטאליות של סבא לא זכה בישראל לשום הד מונומנטאלי, והאמן מגבעתיים – ששילב יכולת אמנותית נדירה ביחד עם כושר אינטלקטואלי נדיר – נותר אובד עצות וזועם מול ניצחון המסר של ”אופקים חדשים”. מאז ומעולם ראה סבא את עצמו מזוהה עם האוונגרד והקידמה, והנה, עתה, כמו נפלט אל מחוץ לאוונגרד, מוקצה אל מחנה התמהונות הייקית המתבדלת. זהו הרקע ליציאתו של סבא לתקוף את מחנה היריב, את ההפשטה הישראלית, מתוך לב המחנה שלה ומתוך שורשיה. סדרת ”האלמנטים” שלו תנסח את הדימוי החומרי במונחים צורניים טהורים, מה שאמני ההפשטה קראו valeurs , ערכים. כך החל סבא לצייר את ”האלמנטים”, שאותם הציג בחלקם בתערוכתו בביתן הלנה רובינשטיין ב- 1961 . משימתו ברורה: לאחד את המודרנה עם ה”ממשי”, ליישב צורניות עם ”אובייקט”, לשלב אוטונומיה אמנותית עם מחויבות ל”עולם שם בחוץ”. את זיקתו לאובייקט נשא עמו סבא עוד מאז ימי ”האובייקטיביות החדשה” של ציורו משנות ה- 20 . אז צייר בני אדם וחפצים |
הערכת מחיר: $8,000 - $12,000
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: שלום סבא
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche