מכירה: 168 תאריך המכירה: 20.01.2018 Item: 86
יוסל ברגנר
,1967 ,Performance שמן על עץ, 19X24 ס”מ, חתום ומתוארך. חתום ומתואר מאחור. יוסל ברגנר לא אהב את זיהויו עם סוריאליזם במהלך שנות ה- 60 ואילך. סיפר ניסים אלוני: ”סטודנטית שהתכוונה לכתוב עליו עבודת-מחקר, צלצלה לביתו ושאלה אותו בטלפון: ’אתה סוריאליסט?’, הוא השיב: ’לא’. כך תם הניסיון בסוריאליזם.” (”יוסל ברגנר”, כתר, ירושלים, 1981 , עמ’ 78 ) אלא, שאותו ניסים אלוני טען, קודם לכן, שבין השנים 1967-1962 ברגנר ”פנה לעסוק בניסיונות בסוריאליזם, כשמוקדי ההשראה שלו הם רֶנה מאגריט ופול דֶלבו.” (שם, עמ’ 77 ) ואכן, באותן שנים, ציוריו של ברגנר את הדמויות הפיוטיות הפרונטאליות בעלות העיניים הגדולות והנוגות, ציורי הפרפרים, הדגים, הרהיטים וכלי הבית וכו’ – תוארו על ידי מבקרי אמנות ואוצרים כ”סוריאליסטיים”. המרחק בין ציור פיוטי, ציור המושתת על דימויי דמיון, לבין ”סוריאליזם” – טושטש כמעט כליל. לא במעט, תרם לזאת חיים גמזו, מנהל מוזיאון תל אביב ואוצרו הראשי, שאצר ב- 1967 את תערוכת הסוריאליזם הישראלי תחת השם – ”דימוי ודמיון”, ובה כלל את ברגנר עם לא פחות משש-עשרה עבודות. ”האם תנועה רב-גונית כמו הסוריאליזם (…) פסחה על אמני ישראל?”, שאל גמזו בקטלוג התערוכה וענה: ”מסתבר כי אחדים מקרב ציירי ישראל הושפעו כלשהו – ישירות או בעקיפין – מהלך הרוחות של תנועה בינלאומית זו. (…) קראנו לתערוכה ישראלית מגוונת זו בשם ’דימוי ודמיון’, כינוי הרבה יותר פתוח אל מרחבי ההמחשה האמנותית מן ה’סוריאליזם’…”. כך, גם ציוריו של שמואל ב”ק משנות ה- 60 ואילך הובנו בישראל במונחים סוריאליסטיים, למגינת לבו של הצייר, שביקש לצייר ציורים פיגורטיביים סמליים על השואה, על משבר המודרנה המערבית וכו’. דבר לא עזר לב”ק, כשם שדבר לא עזר לברגנר. הסוריאליזם, אנחנו זוכרים, הוגדר על ידי מנהיג התנועה, אנדרה ברטון, כ”פריקה אוטומאטית של תת-ההכרה”. יוסל ברגנר לא פרק בציוריו שום פריקה אוטומאטית של תת-הכרתו. הוא לא יישם תכנים פרוידיאניים של יצר-מין ויצר-מוות, בה במידה שלא בא – דוגמת דאלי, מאגריט וכו’ – לכשף את הצופה בציורי חרדה וביזאריות של עולם נמס ו/או אבסורדי. כי יוסל ברגנר צייר תמונות פיוטיות אלגוריות, משמע – דימויים שמקורם בהכרתו המודעת, ובהם ביטא השקפת עולם על המצב האנושי ואפילו על הגורל היהודי-ציוני. לא, יוסל ברגנר מעולם לא היה סוריאליסט: דמויותיו וחפציו ביקשו לבטא את מצבו הקיומי של האדם כיצור של געגועים וייחול ל”מלכות” ואושר. בתור שכזה, האדם של ברגנר מכמיר לב ונלעג בה בעת, שעה שהצייר מותיר אותו בערגתו הפאתטית וחסרת הסיכוי. אלא, שתווית הסוריאליזם הודבקה לברגנר, בעל כורחו (ואולי גם, נכון, מחמת הזיקה הסגנונית החלקית למאגריט), ודי היה בתווית זו על מנת שהצייר יוקע בזירת האוונגרד המקומית שראתה ב”סוריאליזם” מילת גנאי. אך, התגודדות של מיכלי פח סביב הדס-בשמים בישימון ולרקע שמים סוערים – אינה ציור סוריאליסטי, כי אם משל חזותי על נדודי פליטים, על גלות, גירוש, אובדן בית והיקלעות לדרך של אימה והיעדר אופק. וציור של ילד-ליצן עצוב, הניצב בשדה אינסופי כשהוא מאמץ לחזהו חצי תפוח – אינו אלא דימוי של הוויה אנושית טראגי-קומית בסימן בדידות, אבדון וכמיהה לאהבה (התפוח כסמל קלאסי לאהבה). בציוריו, יוסל ברגנר היה משורר, ושירתו – במסורת השירה היידית העממית – רוויה דמיון תיאטרלי, שהומור ודמע משמשים בו בערבוביה. כזה הוא יוסל ברגנר, לעולם לא סוריאליסט. |
הערכת מחיר: $4,000 - $6,000
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: יוסל ברגנר
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche