מכירה: 170 תאריך המכירה: 23.06.2018 Item: 108

יגאל תומרקין

דמות,
ברונזה,
גובה: 192 ס”מ,
חתום.

ב-1968, נמצא יגאל תומרקין עמוק בתוך פרק יציקות-הגוף, המשולבות בריתוך גרוטאות וכלי-נשק והנגועות במספר צבעים נקיים )שבהשפעת ה”פופ-ארט”(: ”דין וחשבון: 1969-1965 : (…) לפני כשנתיים התחלתי לשלב בפסלים (…) איברים מגוף האדם. איברי גוף מעוררים אסוציאציה חריפה יותר (…) קשה – ומיותר לנסות להתעלם מהצד הנטורליסטי והתוקפני של יד אדם, יד נשארת יד (…). האיבר שומר על ייחודו יותר משעושה זאת האבזר המופשט.” (” I תומרקין”, מסדה, תל אביב, 1981 , (עמ’ 79 ) פרק מרכזי בפסלי 1968 של תומרקין מבקש לסגור חשבון פתוח עם דמות האם, שעה שבפסל אחר פסל – אֵם אוהבת מתגלה כאם טורפת. ראו את ”הכניסיני תחת כנפך”, פסלו האנטי-מיליטריסטי של תומרקין מ- 1966: ”כנף”-הפלדה המסוככת מכוונת מתוכה קני רובים אל עבר הצופה (עת באוזנינו כמו-נשמעות מילות שירו של ביאליק מ- 1905 , ”הכניסי תחת כנפך/ והיי לי אם ואחות” – שיר המייחל לאהבה כמו-אימהית). האישה בפסלי 1968-1966 של תומרקין היא גלגולה של אם גדולה, האם טורפת. זו שהייתה מדונה רחומה הפכה עתה ל”מדונה של הקצבים” ( 1969-1968 ), והיא גם ”עשתורת” ( 1968-1967 ), ”לילית” ( 1968 ), ”קליאופטרה” (1968), ”פנדורה” (1966 ), ”חתשפסות” (1968-1967 ), ”ז’אן ד’ארק”(1967 ), ”דונה אידיאלה” (1968) וכו’ – אלילות ומלכות שטרפו זכרים. הנשים המפלצתיות ביצירת תומרקין הן מושא לריטוש ולהתעללות אכזרית מצדו, כיון שעוללו לגברים את אשר עוללו. מבחינה זו, אין לבלבל בינן לבין דמות הזכר (על פי רוב, האמן הוא עצמו, כמסומן באמצעות יציקת ראשו), המרוטש לא פחות, אך הוא הקורבן, בין אם קורבנה של אם אלוהית ובין אם קורבנו של אב אלוהי. הפסל הנוכחי מעניק לאישה המרוטשת קרני חיה, היא גדועת ידיים ורגל, בטנה ההריונית מהדהדת את ”הוא נושא בלבו כדור עופרת” של הפסל ”הוא הלך בשדות” (1967 ), על ראשה כדור נוסף, קרוע, שבתוכו יציקת ראש ערוף בסגנון פסלי ה”אסטרונאוטים” של תומרקין מ- 1968 . כך, דמות האישה התומרקינית, הגם שיציקת הגוף מקורה בגופן של דוגמניות יפיפיות והגם שגופה פצוע מאד, היא דמות רוע, דמות אימה, גלגול נוסף במסכת האישה-שטן הרומנטית- סימבוליסטית (אשר אצל תומרקין היא מתגלה בפרק הסוריאליסטי יותר של יצירתו במחצית השנייה של שנות ה- 60 ): ”…הן (הנשים) בסדר. אבל אני פוחד שעוד מעט תתחלנה לצמח שם, והקליטוריס ייהפך בסוף לזין.”, אמר בראיון מ- 1978 .
גדעון עפרת

הערכת מחיר: $10,000 - $15,000

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: יגאל תומרקין

יגאל תומרקין נולד בשנת 1933 בגרמניה, עלה לארץ בגיל שנתיים עם אמו וגדל בתל אביב. בגיל צבא תומרקין התגייס לחיל הים ושירת כמדריך חבלה, במקביל החל לראשונה ליצור פסלונים של חיות אשר החלו להימכר בחנויות. לאחר שחרורו החל להעמיק בעולם האמנות והלך ללמוד פיסול אצל האמן רודי להמן בכפר האמנים עין הוד. בסוף שנות החמישים לאחר תקופה של מספר שנים שבהם התגורר במדינות שונות ברחבי אירופה, נחשף תומרקין לתנועת ה'דאדא', לאמנות הפופ ולאמנות המחאה האוונגרדית, תנועות אמנותיות אלו השפיעו על יצירותיו של תומרקין באופן מהותי. בשנת 1960 חזר לישראל והחל לפסל בגרוטאות שונות ובברזל, במהלך מלחמת יום הכיפורים התלווה תומרקין לכוחות צה"ל כצלם וככתב צבאי. יצירותיו של יגאל תומרקין לאחר חזרתו ארצה היוו שינוי משמעותי בנוף האמנות הישראלית שעסקה באותה עת בעיקר בביטויים רגשיים מופשטים ופנימים. עבודותיו, אשר התבססו על טכניקת האסמבלאז', הביאו לאמנות הישראלית ביטויים של מחאה תרבותית ופוליטית, לצד השפעות של אמנות הפופ. לאורך השנים הופיעו בציוריו ובפסליו דימויים פואטים המעומתים עם שפה אקספרסיבית בוטה ואנטי מלחמתית, אלו מעידים על מעורבותו העמוקה בתרבות ובאקטואליה הישראלית. מעבר לעיסוקו העיקרי בפיסול יצר יגאל תומרקין לאורך השנים עבודות רבות גם במדיות אחרות כמו הדפס, ציור וצילום. לצד יצירות קטנות הוא הרבה ליצור ולהציב פסלים ואנדרטאות שונות ברחבי הארץ. חשיבתו לאמנות הישראלית היא מהותית לאין שיעור ועל כן זכה בפרס ישראל לפיסול לשנת 2004.
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop