מכירה: 170 תאריך המכירה: 23.06.2018 Item: 134

מיכל נאמן

,2002 ,The Fig Tree
שמן על בד,
90X60 ס”מ,
חתום, מתואר ומתוארך מאחור.

ציוריה של מיכל נאמן דורשים פענוח כדי לגלות את פשרם, ובמקרה זה כדי להבין מדוע הציור שלפנינו הוא ציור מחאה. ציור זה הוא חלק מסדרת הציורים שתחילתה בשנות ה- 90 ותשתיתה היא עץ ועליו זאבים – דימוי אשר מקורו בחלומו של ”איש הזאבים” סרגיי פנקייב, מטופלו המפורסם של זיגמונד פרויד. ובכן, במרכז הציור נרשם עיגול ובתוכו צויר ”עץ הזאבים”. לצד העץ מופיע הכיתוב ” fig.2 ” הנהוג בסימון דימויים בספרים, כי דימוי זה אינו אלא ציטוט של הרישום אשר נעשה על פי תיאור חלומו של ”איש הזאבים”. הכיתוב הפרוזאי ” fig.2 ” שימש את נאמן כנקודת אחיזה לפיתוח הכיתוב התחתון שבציור – ” THE FIG. TREE ”, ובתרגום מילולי – עץ התאנה, ופרי העץ התאנה הוא הקישור לכיתוב העליון בציור – ” STRANGE FRUIT ” – כלומר, פרי מוזר או פרי משונה. אלו הם מרכיבי הציור, אך נדרש עוד צעד במלאכת הקריאה בו כדי לחלץ משמעות נהירה יותר: ”פרי מוזר” הוא שירה המוכר של בילי הולידיי אשר הוכתר בשנת 1999 על ידי מגזין טיים בתור ”שיר המאה”. זהו שיר מחאה אמריקאי שנכתב נגד מעשי הלינץ’ שבוצעו באפרו-אמריקאים בדרום ארצות הברית. השיר נכתב בעקבות מקרה שאירע ב- 1930 באינדיאנה: תומאס שיפ ואברהם סמית’ הוכו למוות בלינץ’ המוני וגופותיהם נתלו מעצים, והן מתוארות בשיר בתור פרי מוזר – ” STRANGE FRUIT ”: ”עצים דרומיים נושאים פירות מוזרים / דם על העלים ודם בשורשים / גופות שחורות מתנדנדות ברוח הדרומית / פירות מוזרים תלויים על עצי הצפצפה.” בשיר מוזכרים אמנם עצי צפצפה אך בציורה של נאמן אשר לפנינו זהו עץ התאנה, כי על פי אחד הפירושים לסיפור גן עדן פרי עץ הדעת הוא פרי עץ התאנה, זה שאת פירותיו אין לאכול. אך כידוע, התאנה נאכלה גם נאכלה: ”וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ, וַתֹּאכַל; וַתִּתֵּן גַּם-לְאִישָׁהּ עִמָּהּ, וַיֹּאכַל. וַתִּפָּקַחְנָה, עֵינֵי שְׁנֵיהֶם, וַיֵּדְעוּ, כִּי עֵירֻמִּם הֵם; וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה, וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם חֲגֹרֹת”. זהו החטא הקדמון שבגינו נגזרו על האנושות חיי סבל ומיתה. זהו החטא שלכאורה הביא לאדם את הדעת, כלומר את יכולת ההבחנה בין טוב ורע. לכאורה, כי הציור מעמת את ”עץ התאנה” )עץ הדעת טוב ורע( עם ”פרי מוזר” )גופות אדם תלויות(, חושף את הסתירה שמתקיימת בין השניים, ואם נרצה אפשר שהציור מביט בפני המציאות ומבחין בשבר בעל ממדים תנ”כיים. זהו אפוא ציור מחאה.
רון ברטוֹש

הערכת מחיר: $3,000 - $5,000

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: מיכל נאמן

פרופ' מיכל נאמן הינה אמנית ומרצה לאמנות אשר נולדה בשנת 1951. נאמן הרבתה לעסוק בייצוג, מגדר, תיאולוגיה, תפישה מילולית לעומת תפיסה חזותית, מגבלות שפה ומגבלות ראיה. נאמן נחשבת לאחת מפורצות הדרך בתחום האמנות המושגית ואף זכתה בפרס ישראל לאמנות בשנת 2014. בשנת 1969 החלה את לימודיה במדרשה לאמנות והושפעה רבות מרפי לביא. נאמן, כרבים וטובים אחרים, ספגה לא מעט משפתו האמנותית של לביא והרבתה לפקוד את ביתו ששכן אז ברחוב יונה הנביא 42 בתל אביב, והפך למקום מפגש מפרה לרבים מהאמנים. יחד עם זאת ידעה נאמן גם להפגין עצמאות ולמשל רבות מעבודותיה כוללות דימוי טקסטואלי, וזאת בניגוד להפרדה המוחלטת בין צורה לתוכן שבה דגל לביא. בהמשך הדרך, הפכה נאמן לקולגה של רפי לביא כששניהם היו חלק מצוות ההוראה של "המדרשה" – שם היא מלמדת עד היום. במסגרת הנימוקים להענקת פרס ישראל, הגדירו השופטים שבחרו במיכל נאמן את גוף יצירתה כייחודי, חידתי ומקורי במיוחד. עבודותיה של נאמן תמיד מעוררות שאלות ותהיות קיומיות כמו גם מעוררות מחשבה מעמיקה אודות העולם שאותו הן מתארות, וזאת תוך שימוש במגוון רחב של אמצעים ויזואליים, ולא מעט הומור. למרות זאת, המשיכה נאמן ליצור אמנות מושגית מרשימה, ובפרט דרך קולאז'ים. היא השתתפה באינספור תערוכות בארץ ובעולם ולא חששה מלהתעמת גם עם מושגים טעונים דוגמת האלוהות. בדומה לאמנית פורצת דרך אחרת, לאה ניקל, אשר השפיעה במידה ניכרת על ציירים רבים, כך גם למיכל נאמן מיוחסת השפעה מעצימה על הדורות הבאים באמנות הישראלית, חלקה כפרופ' במדרשה אך בעיקר הודות לחשיבתה המעמיקה ויוצאת הדופן, והבאתה לידי ביטוי בשלל אמצעים אמנותיים מעוררי השראה שמהווים מודל לחיקוי.
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop