מכירה: 170 תאריך המכירה: 23.06.2018 Item: 22

אברהם אופק

משפחה בגת שמנים, 1969,
שמן על בד,
115X146 ס”מ,
חתום.
ספרות: אברהם אופק, הבית והמשכן, גדעון עפרת, 2016, עמ' 124 (מצולם).
תערוכה: הביאנלה ה- 36 בונציה, 1972 , מס’ 119 (מדבקה בגב הציור).

זהו אחד מציוריו המקסימים יותר של אחד מגדולי הציירים שיצרו בישראל. אברהם אופק, שהגיע ארצה מסופיה שבבולגריה ב- 1949 , בגיל 14 , גדל בקיבוץ עין-המפרץ, אך ב- 1963 עבר עם רעייתו לירושלים. הנוף הנגלה לעינינו בציור מפגיש יחדיו מספר כנסיות ירושלמיות, במרכזן הכנסייה הרוסית של ”גת-שמנים” שבמורד הר-הזיתים. לא מכבר, בעקבות ”מלחמת ששת הימים”, התוודע אופק לכנסיות אלו מקרוב והן (ואחרות) היו בעבורו לדימוי מרכזי בייצוגיו את נופי ירושלים. הכנסייה הרוסית, על ”בצלי” הזהב שבראשה, היוותה תזכורת חוזרת אצל אופק לקתדראלה הפרבוסלאבית שבמרכז סופיה, עיר שהותירה בו משקעיה לכל אורך חייו. גוון הכחול הפרוסי שהעניק הצייר לכנסייה יתקשר לרוחניות ומאגיה המיוחסות לכחול )והשוו לכחול דומה ששימש ב- 1928 את ראובן רובין לציור ”כיפת הסלע”(, בה במידה שהכחול הזה מבטא תגובה אקספרסיבית-עזה, אישית וייחודית, של האמן למבנה המעוצב כאגדה קסומה. כך או אחרת, ירושלים וסופיה הפכו ל”ערים תאומות” בציורי אופק. זיקתו ל”אחרוּת” התרבותית – הנוצרית, במקרה זה – היא תולדת תחושת זרוּת, שאותה נשא עמו מאז הגיעו לבדו אל הקיבוץ (הוריו התמקמו ביפו) כנער עולה. את בדידותו וזרותו אלו המיר אופק בשכלול נדיר של כושר ידידותי ואהבת אדם, המוצא ביטויו בציור הנוכחי בצמד הזוגות החבוקים, העונים ל”דבוקת” ”בצלי” הכנסייה ב”דבוקה” אנושית. שפתו האמנותית של אופק, זו הפרימיטיביסטית-משהו והגרוטסקית, אל-לה להוליכנו שולל: אופק מעתיר אהבה על דמויותיו ועל העיר, שאותה לא חדל לייצג בתיווך ייצוגים של הכנסייה ב”מגרש הרוסים” ( 1963 , אוסף מוזיאון ישראל), כנסיית ”דורמיציון” על הר-ציון ( 1970 , אוסף מוזיאון תל אביב), מנזר ”סן ונסן דה פול” בשכונת ממילא ( 1970 ) ועוד. גם בימיו האחרונים בבית החולים ”הדסה” שבעין-כרם, ינואר 1990 , ביקש אברהם אופק להניח ליד מיטתו צילום נוף של ירושלים. על הציור הנוכחי, שהוצג בביאנאלה ה- 36 בוונציה, 1972 , כתבתי, בין השאר: ”אחדות המציאות והפנטזיה, {…}, געגועים לנוף אבוד המשולבים באידיאה של הזוגיות המָפרָה (כלום אין גגות הכנסייה הרוסית הריוניים ?).” (מתוך הספר ”אברהם אופק: הבית והמשכן”, 2016 , עמ’ 118). תערוכה מקפת של אברהם אופק אמורה להיפתח בימים אלו במוזיאון תל אביב לאמנות.
גדעון עפרת

הערכת מחיר: $7,000 - $10,000

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop