מכירה: 172 תאריך המכירה: 26.01.2019 Item: 61
יוסל ברגנר
שידוכים, שמן על בד, 92X118 ס”מ, חתום. חתום ומתואר מאחור. יוסל ברגנר לא אהב את הכותרת – ”התקופה הסוריאליסטית” – שהודבקה לציוריו מהשנים 1974-1964, אך הארשת החלומית-פיוטית ומצבי האבסורד הנחים על ציורי פרק זה אינם מותירים הרבה ברירות. שם הציור, ”שידוכים”, הרשום על גב הציור בכתב-ידו של הצייר, מסגיר את זהות השמינייה המוזרה המתגודדת סביב השולחן. חבריה – חלקם אוחזים בגולת-זכוכית מסתורית, חלקם לבושים בחליפה חגיגית וחלקם בבגד ליצנים, הגם שרק המרכזי שבהם חובש כובע-ליצן לראשו (האם הוא אוחז טבעת-זהב בידיו? טבעת-נישואין?). אלה הם בני משפחה שהתכנסו לחגוג את שידוכי הליצן המרכזי ובת-זוגו שלשמאלו (עגילים לאוזניה ושרשרת לצווארה). אלה הם ”קרוביהם” של בני החבורה הניצבים מאחורי שולחן מכוסה מפה לבנה בציור ”הגנת הטבע” (1973), או ”קרוביהם” של תשעה עלמים ועלמות בבגדי ליצן המסבים לשולחן, אף הוא מכוסה מפה לבנה, בציור ”שולחן ערוך” (1967). הזיקה בין ציורנו הנוכחי – ”שידוכים” – לבין ”שולחן ערוך” הדוקה במיוחד: אם בציור האחרון ריחפו עשר פומפיות בשמים שמעל האופק, הרי שבציור הנוכחי מרחפים עשרה פרפרים; ואם ב”שולחן ערוך” פגשנו, בין השאר, בחתן וכלה, הרי שעתה – כאמור – עסקינן בטקס קדם-אירוסין; ואם ב”שולחן ערוך” ניצב פעמון-זכוכית במרכז השולחן (ובתוכו רכב צבאי משוריין, המאזכר את מלחמת-ששת-הימים), הרי שעתה שב ומופיע אותו פעמון-זכוכית כשבתוכו תפוח חצוי. התפוח החצוי שימש כאיקון שכיח מאד בציורי ברגנר מהתקופה ”הסוריאליסטית”, סמל למצב הקיומי של האדם (שני גלעיני התפוח כדמעות בתוך ”לב”). כאן שמור התפוח החצוי כמו היה מושא נדיר, אף קדוש, אולי כסמל אהבה (המוכר היטב ככזה מאז השירה הרומית ועד תפוחי סזאן ושירת ביאליק). גולות-הזכוכית שבידי המסובים הן בועות, שעוד רגע יתפוגגו ויימוגו; הפרפרים שבשמים הם סמל לאשליות פורחות… כל שאנו עדים לו אפוא הוא טקס עגום של ערגה לאהבה – לשידוך, לחתונה, לאושר, אך ערגה שהצייר מעמידה בספק. אנטי-גיבוריו אינם אלא ליצנים עגומים בפארסה הטראגית של המצב האנושי: הם יושבים בלב שדה ריק, עקורים מכל הקשר יישובי, מסבים לשולחן ששום כיבוד אינו מוגש עליו ואשר אפילו חצי-התפוח שבו אינו נגיש. הפרונטאליות האיקונינית, הניאו-גוטית, של הדמויות, ביחד עם הסטאטיות האל-זמנית שלהן – מעניקות נופך כמעט-תיאולוגי לדיוקן הקבוצתי הזה, המתקשר לציורי ”הסעודה האחרונה” שיוסל ברגנר שב וצייר בתקופה הנדונה. יותר מתחושת שמחת האירוסין, הציור הזה משרה תחושת אֵבל. אבל החלומיות הפיוטית העוטפת אותו מותירה אותנו בטעם המר-מתוק של הגעגועים לאושר. גדעון עפרת
הערכת מחיר: $30,000 - $50,000
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: יוסל ברגנר
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche