מכירה: 180 תאריך המכירה: 13.03.2021 Item: 43

מרסל ינקו

, 1919 , Composition

שמן על קרטון, 70X50 ס"מ,

חתום. חתום, מתואר ומתוארך מאחור.

מקור: עיזבון ד"ר חיים גמזו.

זהו מהציורים היותר-חשובים של ינקו. מלחמת-העולם זה אך הסתיימה. "הימים העליזים" בחברת טריסטן צארה, הוגו באל, הולסנבק ושאר ה"שובבים" הדדאיסטים מ"קפה וולטר" שבציריך הניטראלית – באו אל קצם, ואיש-איש פנה אל דרכו. ינקו נמצא אז בשחר הפוסט- דאדא שלו, התבגרותו כצייר, ראשית השתלבותו הרב-סגנונית במהלכי הציור המודרני ורגע לפני פעילותו האוונגרדית בבוקרשט. "לאחר גמר האפיזודה ששמה 'דאדא-ציריך', נתן ינקו דעתו על לימודיו, שצריך להביאם לידי גמר טוב…" (א.ב.יפה, "מרסל ינקו", 1982 , עמ' 17). לפאריז הגיע ב- 1919 וכאן התעצמו ביצירתו השפעות המודרניזמים הפריזאיים של תחילת המאה, שפות הפשטה שנכחו בציוריו עוד ב- 1917 . את אלה נזהה במבנה-היסוד של האליפסה המוקפת במלבן-הציור, מבנה שינקו ירש מציוריהם הקוביסטים-סינתטיים של בראק ופיקאסו מ- 1912 . האליפסות המוקדמות של ינקו אוכלסו בהפשטות שאוכלסו בדימויים סמי-פיגורטיביים (צמחים, ציפורים, סימני כתב מסתוריים ועוד). במקביל, ציורים אחרים של ינקו (על בד-יוטה מכוסה גבס) אישרו באותה עת נטיות מופשטות קונסטרוקטיביות. לא לחינם, חבריו הדדאיסטים של ינקו, שהיו אנרכיסטים ממנו, שעה שראו את ציוריו, "חשדו בו כי אינו אתם 'בכל מאודו'. עוד בשעת ביקורו בפאריז ב- 1919 הם השמיעו נגדו דברי ביקורת ואתראה, באשר מצאו בעבודותיו רעיונות 'קונסטרוקטיביים יתר על המידה'…" (שם, עמ' 42). הציור הנוכחי מ- 1919 נוצר, ככל הנראה, בפאריז והוא בנוי כולו על מתחי ניגודים צורניים בין האובאלי לבין הזוויתי, שעה שבתוך האליפסה מתחולל מתח הניגודים בין תצורות זוויתיות לבנות-מנוקדות (אלו היו חביבות על ינקו במספר ציורים דאז) לבין דימוי אורגאני של עלה (או עץ) צהוב, וזאת על רקע של יחידות צבע גיאומטריות (וקומץ סימנים מופשטים). הקונסטרוקטיביות השולטת ברמה בקומפוזיציה מבשרת את נטייתו המאוחרת יותר של ינקו לארכיטקטורה. עתה, היא מאזכרת-במשהו טבע דומם על שולחן (מסורת הקוביזם), אך מעל לכל, היא מאחדת גישה שכלתנית פוסט-קוביסטית עם פרימיטיביזם של מבע חושי בלתי-רציונאלי בצבע ובמשחק הדימויים. זהו ציור נדיר מתקופת המפנה המוקדמת של ינקו.

גדעון עפרת

הערכת מחיר: $30,000 - $50,000

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: מרסל ינקו

מרסל ינקו נולד בבוקרסט רומניה ב-1895 ואת תולדות חייו ניתן לחלק לשני פרקים עיקריים: 46 שנים באירופה ו-34 שנים בישראל. כישרונו האמנותי התגלה מוקדם ע"י מורהו יוסף איסר שהטמיע בו את יסודות האמנות הקלאסית אשר השפעותיהם ילוו את יצירותיו במשך כל חייו. ינקו ייסד את כתבי העת הספרותיים "הסמל" ו"הקריאה" בהם פורסמו רישומיו לראשונה ובגיל 20 נסע ינקו ללמוד אדריכלות במכון הפוליטכני בציריך וחבר לתנועת ה"דאדא" המורכבת מקבוצת אמנים אוונגרדים צעירים אשר פעלו בקברט וולטר. ינקו לקח חלק גדול בפעילויות התנועה, הציג תערוכות, פרסם מניפסטים וכתבי עת ובין היתר יצר ינקו בעצמו את המסכות שעמם הופיעו האמנים ואף השתתף במופעים. באותה התקופה ינקו היה גם חבר בקבוצת "חיים חדשים" אשר אירגנו פעילויות אומנותיות ואינטלקטואליות. ב- 1922 לאחר שבילה זמן מה בפריז, חזר ינקו לרומניה ורוב יצירותיו התמקדו במראות הנוף המקומי, דמויות כפריות ונושאים קלאסיים שטופלו באופן מודרניסטי. סגנונו התאפיין בצבעוניות כהה ואלמנטים קוביסטיים בעקבות פיקאסו וג'ורג' בראק, ובמקביל היה שותף במספר קבוצות של אמנים בני רומניה אשר קידמו את רעיונות המודרניזם. למרות הצלחתו המקצועית ברומניה, ב-1940, בתחילת מלחמת העולם השנייה, החליט מרסל ינקו לעלות לארץ ישראל יחד עם משפחתו. עם הגעתו לארץ חל שינוי רב בסגנונו הציורי והאדריכלי הודות לאור הים תיכוני שחדר לפלטת הצבעים שלו. הוא היה נוהג לשאת עימו פנקס ובו רשם את הנופים שראה ובשובו לסטודיו צייר את המראות החדשים בצבעים עזים. ציוריו מאותה תקופה מתארים את מראות הארץ ותושביה וגם את המאבק ההרואי לעצמאותו וב-1948 ייסד יחד עם אמנים נוספים כגון זריצקי ושטרייכמן את קבוצת "אופקים חדשים". ב- 1953 ינקו רצה למצוא דרך לשקם את הכפר הערבי עין חוד ושכנע אמנים ופסלים להתיישב יחד עימו בכפר. מרסל ינקו היה חלק מבית הספר "סטודיה", ובהמשך לימד במוסדות נוספים ובמסגרות לימוד שונות בעין הוד. בעשרים השנים האחרונות בחייו הוא פעל לקידום הכפר עין הוד, כתב מאמרים אודות הנושאים שהעסיקו אותו בצוריו ובשנת 1967 הוענק לו פרס ישראל על עבודתו. עבודותיו האחרונות מבטאות חזרה מוחלטת אל המופשט והגיאומטרי.
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop