מכירה: אמנות ישראלית ובינלאומית - מכירה 192 תאריך המכירה: 10.09.2023 Item: 40

יוסל ברגנר

, Butterfly Lovers

שמן על בד, 70×100 ס"מ,

חתום. חתום ומתואר מאחור.

הדמויות הלבושות בבגדים גלותיים, אוחזות פרפרים או גולות שקופות באצבעות חיוורות, מביטות חזיתית בעיניים גדולות ונטועות בנוף ירוק בלתי מזוהה מייצגות ביצירה המורכבת ורבת השנים של יוסל ברגנר את החלוצים והחלוצות הארץ־ישראליים. הוא עצמו הגיע לארץ בשנת 1954 , כשמאחוריו ילדות בפולין, בגרות באוסטרליה ושהות בפריז, ופגש כאן חברה צעירה ומעורבת שביקשה בכל כוחה להתחבר למקום הזר והמוזר. אלא שבעיני ברגנר מתחת למעטה הדק של הזהות הלאומית החדשה פרחה בועה זוהרת של אשליה רומנטית. את פרפרי האשליות המרפרפים הניח בידיהם של ה"חלוצים" והתבונן בהם כשהם חולמים ונסחפים אחרי חלומם: "חלוצים" במרכאות, הדגישה כרמלה רובין שאצרה לברגנר תערוכה רטרוספקטיבית במוזיאון תל אביב, "משום שהדמויות הניבטות מן הציורים הסוריאליסטיים האלה אינן, ודאי לא ממבט ראשון, גיבורות המיתולוגיה הארצישראלית על פי התפיסה המקובלת בספרות ובאמנות בת התקופה". המבט האנטי-הירואי של ברגנר, שסירב למחוק את זיכרון הגלות מציוריו והותיר בהם תמיד אבק של נדודים, ארעיות ואגדה, התייצב במרחק- מה מהארץ ומהמקום שבו חי למעלה משישים שנה, ומעולם לא 'התיישב' בו ממש. ה"חלוצים" ההוזים שלו שרויים בטבע, ללא בית להתכנס בתוכו, בלי קלשון ובלי חרמש, על רקע שמיים כחולים וריקים.

"אוחזי הפרפרים" ומחזיקי הגולות מתגודדים תמיד בזוגות או בשלישיות, לעיתים סביב שולחן ערוך ומעוטר במפה, שסמובר רוסי ניצב במרכזו. עבודת המכחול של ברגנר בנשים אלה מדויקת וסבלנית והצבעוניות כהה ועמוקה – שני מרכיבים שישתנו בשנות השמונים לציור יותר אקספרסיבי וסוער. ברגנר החל לצייר את הדמויות הללו באמצע שנות השישים, לא מעט בהשראת חברותו עם המחזאי ניסים אלוני והשיחות אתו שהתנהלו ביידיש, באנגלית ובמעט עברית. הסוריאליזם של אלוני, שהחייה את הזרות הנצחית של המהגר והחולם, השפיעה על ברגנר שגם עיצב תפאורות לרבים ממחזותיו. המחזאי והצייר נפגשו באהבתם לעולם של קרקס ופנטזיה פואטית. שיאו של שיתוף הפעולה הזה היה במחזה הסוריאליסטי "הכלה וצייד הפרפרים" (1967 ), שקיבל השראה מהמחוות התיאטרליות של אוחזי הפרפרים של ברגנר, וכמוהם התעופף למקומות מטאפוריים של זרות והזיה.

טלי תמיר

הערכת מחיר: $15,000 - $20,000

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: יוסל ברגנר

יוסל ברגנר הוא אחד האמנים הישראלים המוערכים והחשובים בישראל. ברגנר, נולד בוינה לשם יוסף ולדימיר, וגדל בבית שכולו תרבות ורוח: אביו היה משורר שבין השאר תרגם כמה מספריו של פרנץ קפקא לידייש, אמו הייתה זמרת, דודו משה, אחד האנשים שהשפיעו עליו יותר מכל, היה צייר ובאופן כללי יוסל זוכר בית שכל הזמן עוסק בתרבות וברוח, בין אם ביצירה ובין אם בשיחה אודותיה. בגיל 17 הוא היגר לאוסטרליה ביחד עם אחותו, שם למד באקדמיה לאמנות של מלבורן והמשיך להקיף את עצמו באנשי תרבות ובפרט במי שהפך לחברו הקרוב ביותר לאורך עשרות שנים, המשורר יוסל בירשטיין ז"ל. אשתו של יוסל ברגנר, אודרי, היא ציירת, ולאחר שהשניים עלו יחד לארץ ב-1950 היה תמיד ביתם מקום מפגש לאנשי רוח ותרבות – תחילה בצפת, ולאחר מספר שנים ברחוב ביל"ו במרכז תל אביב. לאחר עלייתו לארץ שינה את שמו הפרטי ליוסל, והפך עד מהרה לאחד האמנים המוערכים והעסוקים בארץ. ציוריו תיעדו את המציאות בארץ על פניה השונות, בתחילת הדרך בעיקר באמצעות מוטיבים שנחשבו גלותיים. עם השנים השתנה היחס לציוריו שכן אותם מוטיבים גלותיים כביכול הפכו לחלק בלתי נפרד מהישראליות, וגם סגנונו של ברגנר עצמו השתנה. בפרט הפכו ציוריו לבהירים יותר, צבעוניים יותר ובמידה מסוימת גם שמחים יותר אם כי אחד המאפיניים העיקריים של עבודתו לאורך כל השנים היה המיזוג העדין בין העצוב לשמח. בנוסף לציוריו עשירי המבע, התפרסם יוסל ברגנר גם כמאייר של ספרים ובהם קלאסיקות רבות ועוד יותר מכך כמעצב תפאורה – ובעיקר למחזותיו של ניסים אלוני ז"ל (אגב, את "הכלה וצייד הפרפרים" כתב אלוני בהשראת סדרת ציורים מפורסמת של ברגנר שכללה בין השאר את "שלושת הבנות והפרפר" ואת "אוכלי הפרפר). מוטיב בולט אחר בעבודתו של ברגנר הוא הפומפיה – שמככבת בציורים רבים והפכה בידי האמן לאנושית להפליא. גם כלי מטבח אחרים מופיעים בציורים של יוסל ברגנר, כשלדבריו הסיבה לכך היא שבילדותו, בהיעדר צעצועים "רגילים", שימשו אותו כלי המטבח למשחקים שונים. בראיונות רבים הגדיר עצמו ברגנר כאיש מקצוע ולא כאמן, אם כי אין ספק שמדובר באחד הציירים הגדולים בתולדות המדינה, ויעיד על כך גם פרס ישראל לאמנות בו זכה בשנת 1980.
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop