מכירה: Auction 122 תאריך המכירה: 20.01.2007 Item: 92
מרסל ינקו
92. מרסל ינקו 1984 – 1895 גדר חי, שמן על בד, 80X100 ס"מ, חתום. 70,000 – 50,000 $ מקוריות הציור אושרה ע"י גב’ דדי ינקו, בת האמן. תערוכות: 1959 – בית האמנים ירושלים 1972 – מוזיאון ת"א, מרסל ינקו, תערוכה רטרוספקטיבית, אוצר: ד"ר חיים גמזו. 1988 – מוזיאון ינקו-דאדא, עין הוד, מרסל ינקו "במאבק", אוצר ד"ר גדעון עפרת. הציור הוצג בתערוכות נוספות, בין היתר בסאו-פאולו ובוונציה אולם אין לכך תיעוד מודפס. ספרות: א.ב. יפה, מרסל ינקו, הוצאת מסדה, 1982, עמ’ 85, מצולם. קטלוג התערוכה מרסל ינקו "במאבק", 1988, הוצאת מוזיאון ינקו, עמ’ 34, מצולם. "ינקו לא היה מסוגל להשאר אדיש לסביבתו החברתית והפוליטית; אולם רק כאן, בישראל, החל להזדהות הזדהות מלאה עם בני סביבתו. מה שעד כה נראה כתגובה רחוקה, גם אם חודרת (תופעה המצויה אצל רב הסופרים והאמנים בין שתי מלחמות העולם), לובש כעת צורה חריפה ואישית של תודעה חברתית. מבלי לוותר על נטייתו למבדח, לחורג מהמקובל, חושף עתה ינקו את אי הצדק החברתי ומתריע נגדו. הוא מראה לנו מעברות, המשתרעות על שטחים נרחבים ואת יושביהן – עולי ארצות המזרח – ולעומתם את נשות החברה המשתזפות להנאתן, או המטיילות כששמשיות בידיהן בתמונה "גדר חי". הקווים ביצירות אלה חדים ושנונים והמבנה מוצק, קשה. באמצעים טכניים מרוכזים , בעין חדה וברגישות רבה, מצליח ינקו להביע ניגוד חברתי בהווי המדינה באחת מן התקופות הדראמאטיות של התהוותה". פרופ’ מ.ל.מנדלסון, מרסל ינקו, הוצאת מסדה 1962. "בציור "גדר חיה" (1950?) שומרת חלוקה אופקית של הציור על עימות של ניגודים סימבוליים: אנשי הצללים מול אנשי האור, עולם הסבל מול עולם החיים הטובים, הפליטים מול המבלים. צפיפות הפליטים (יהודים? ערבים?) מגבשת משפחתיות של אימה, אשר כנגדה עולה האינדוידואליות של המשתזפות, הנחות והמטיילות שברקע. ורסיה אקפרסיוניסטית (זהו אחד מציוריו היותר "אוטו-מולריים" של ינקו) לתמונת "יום א’ אחה"צ" המפורסמת של ז’ורז’ סירא. מקביל ל"גדר חיה". ד"ר גדעון עפרת, קטלוג התערוכה "במאבק", מוזיאון ינקו-דאדא, 1988.
הערכת מחיר:
נמכר ב: 89700
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: מרסל ינקו
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche