מכירה: Auction 133 תאריך המכירה: 27.06.2009 Item: 53

משה מוקדי

1975 – 1902 הכלה ואביה, 1925, שמן על בד, 81X65 ס”מ, חתום. תערוכה: משה מוקדי- רטרוספקטיבה, מוזיאון תל-אביב, דצמבר 1999. מקור: אוסף הפניקס הישראלי. משה מוקדי (ברנשטטר) נולד בפולין בשנת 1902. לאחר מעברים בין וינה וציריך, עלתה משפחתו לארץ בשנת 1920 והתיישבה בחיפה. לוינה חזר מוקדי ב-1922 על מנת ללמוד באקדמיה לאמנות ובשנת 1927 נסע לפריז שם חי עד שנת 1933. כשחזר ארצה חי בירושלים ובתל אביב לסירוגין והתיישב לבסוף בכפר האמנים עין הוד אשר נמנה על מייסדיו, משנת 1965 ועד למותו בשנת 1975. לאורך חייו עסק מוקדי גם בהוראת אמנות. הוא ניהל בירושלים בית ספר לרישום וציור ובתל אביב כיהן כמנהל הראשון של מכון אבני בתל אביב. סגנונו של מוקדי התפתח ועבר כברת דרך. מתחילת דרכו כאימפרסיוניסט עבר מוקדי בשנות העשרים המוקדמות לסגנון אקספרסיוניסטי יותר ונחשב לאחד ממייסדי המודרניזם. לאחר מכן החל לחקור וליישם את הסגנון המופשט. חשוב לציין כי מוקדי נחשב לאינדיבידואליסט לאורך מרבית שנות יצירתו וציוריו נתפסו כייחודיים בנוף עמיתיו הישראלים, רובם ככולם שייכים לדור אופקים חדשים. את ”הכלה ואביה” צייר מוקדי בשנת 1925, השנה בה התחתן עם ורד לבית מכליס. במאמרה של אירית הדר במונוגרפיה של מוקדי בהוצאת מוזיאון תל-אביב היא מציינת את זיקת הציור לאקספרסיוניזם, הבא לידי ביטוי על ידי הדגשת פערי הגובה בין האב לבתו, קירבתם לקדמת בד הציור וגודל כפות הידיים, במיוחד אלו של האב, הנתונות בכפפות לבנות. שמלת הכלה האדומה רחוקה מהצבע המסורתי, מתריסה בעזותה, בניגוד למבטה הנוגה של הכלה והאופן בו אביה אוחז בזרועה. תקופה זו ביצירתו של מוקדי נחשבת לתקופה של חיפוש דרך כשהמטרה לנגד עיניו היא הפשטת הציור – העברה של מקסימום מסר במינימום אמצעים. מוקדי חש כי יש חשיבות רבה להעביר את מה שהוא רואה, רק כפי שהוא רואה – ללא הכתבה סגנונית. סגנונו המיוחד של מוקדי זכה להערכה בשל דבקותו בעולם מלא רגש ודמיון, המתרחק מהמציאות הגשמית, סגנון שכאמור, אינו ניתן לשיוך לתנועה אמנותית מובחנת.

הערכת מחיר: $25,000 - 30,000

נמכר ב: 126500

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop