מכירה: Auction 136 תאריך המכירה: 30.01.2010 Item: 72

ראובן רובין

1974 – 1893 אברהם ושלושת המלאכים, אקוורל, 38X45 ס”מ, חתום. מקוריות הציור אושרה ע“י גב’ כרמלה רובין, בית ראובן, תל-אביב. ”והוא עומד עליהם תחת העץ ויאכלו” (בראשית י”ח, ט’) בציור זה בחר ראובן לתאר רגע מרגש בהיסטוריה היהודית. אין זה רגע הרואי-דרמטי כעקידת יצחק או טראגי כגירושה של הגר. כאן, אברהם עומד במבחן רוחב הלב, הענווה ואהבת האדם. קבלת אורחים נחשבה לתכונה נאצלת על-פיה עמדו על טיבו של בעל הבית ומשפחתו. על-כן הגיעו המלאכים כשהם עוטים דמויות עוברי-אורח במדבר. בקו דיו זורם וכמתוך הנאה מתווה ראובן את הפרשנות הויזואלית שלו לסצנה. את הענווה והפשטות המדברית הוא צובע בצבעוניות קאמרית, אך בשליטתו הידועה בטכניקת האקוורל. אברהם הוא גיבורו של ראובן ובו הוא מתמקד. דמותו המודגשת, המלאה, עשירת התנועה שולטת על כמחצית הקומפוזיציה, עיני הצופה חוזרות אליו שוב ושוב, אפילו ענף העץ מכוון אותנו כחץ. גבו של אברהם שפוף ואומר זיקנה וקידה עמוקה גם יחד. בהגישו את התקרובת אין הוא מישיר מבט אל אורחיו, ובמחווה פשוטה זו הוא כאילו אומר: בכך שאני המארח אין לי עדיפות עליכם. אינני מתנשא ומפגין את עושרי ויכולותיי. אינני רוצה להביאכם במבוכה. נהפוך הוא – כאורחיי אתם מכובדיי, ואני משרתכם הנאמן. המלאכים מינימליסטים, נייטרלים, חסרי תנועה – הם רק שליחים בידי ה’ – לממש את הבטחתו לאברהם: ”וברכתיה (את שרה) והייתה לגויים מלכי עמים ממנה יהיו” (בראשית י”ז, ט”ז). באקוורל זה מפליא ראובן לבטא את תמציתיותו ונצחיותו של הסיפור המקראי, ואת אישיותו של אבי האומה, אברהם.

הערכת מחיר: $10,000 - 15,000

נמכר ב: 13800

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: ראובן רובין

ראובן רובין נולד ברומניה בשנת 1893 ונודע בתור אחד האמנים הישראליים החשובים והמשפיעים עד עצם היום הזה. בהיותו בן 19 עלה לראשונה לישראל והחל את לימודיו בבצלאל אקדמיה לאמנות בירושלים. פחות משנה לאחר מכן, כבר עזב לפריז ובהמשך לניו יורק. בשנת 1923 עלה בשנית לארץ ישראל והפך לאחד האבות המייסדים של הציור הארץ-ישראלי.
ראובן של שנות ה- 20 נתפס כאמן החילוני אשר מגשים את חלום הציונות ומהות הישראליות הישנה והטובה. רובין נמנע מלעסוק במתח של שנים אלה ובמקום, בחר להציג אידילייה של יהודים וערבים, מזרחים ואשכנזים, חלוצים ובורגניים. הוא התייחס לדמויותיו באהדה טבולה בתום ובצניעות, שותל שלל סמלים בציוריו. ברבים מציוריו, כלל שתילים, פרחים ועצים שמבטאים התחדשות, צמיחה ופריון. הדמויות בציוריו משנות ה- 20 גדולות וחסונות, סמל לנטיעה באדמה, בדומה לטריפטיך המפורסם משנת 1923, פירות ראשונים, אשר מוצג במוזיאון ישראל. רובין שילב חיות רבות בציוריו, מחד סמל להרמוניה, ומאידך סמל לפשטות ועמל. העלייה השלישית והרביעית היוו סמל לבורגנות החדשה, והיו בעלות אופי מודרני, וכך גם ראובן רובין הושפע מהסגנון הפרימיטיבי של גוגן ומאטיס. ציוריו משנים אלה נדירים בחשיבותם בציור הארצישראלי של ראשית המודרניזם המקומי.
בשנות ה- 30 ציוריו הפכו כהים יותר בהשפעת אסכולת פריז, אך גם עקב מאורעות תרפ“ט שהעיבו על האווירה של היישוב. בהמשך הרבה לצייר נופים של ירושלים, צפת, טבריה והרי הגליל בצבעוניות משתנה, אך הצבע הירוק שלט בפאלטה. עצי הזית בדרך לירושלים או צפת הפכו לסימן ההיכר של ראובן רובין, אפופים אווירה מיסטית בסגנון נאיבי.
בשנת 1973 זכה בפרס ישראל לציור וציוריו מעטרים את משכן הכנסת, בית הנשיא ומעון ראש הממשלה.

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop