מכירה: Auction 140 תאריך המכירה: 29.01.2011 Item: 132
אורי ריזמן
1924-1991 אשה – הר, (סוף שנות ה-60) שמן על בד, 89X146 ס”מ, חתום. מקור: אוסף גבי ועמי בראון. ספרות ותערוכה: מבחר אמנות ישראלית מאוסף גבי ועמי בראון, משכן לאמנות עין-חרוד, אוקטובר 2009 – ינואר 2010 , עמ’ 179 (מצולם). ספרות: אורי ריזמן, רטרוספקטיבה, מוזיאון תל-אביב, אוקטובר 2004 , יונה פישר ואלן גינתון, מס’ 81 (מצולם). מקור: אוסף גבי ועמי בראון. . זהו אחד מציורי ”אישה-הר” היפים ביותר של אורי ריזמן, מאז איחד בראשית שנות ה- 60 את ציורו בנושא העירומה השוכבת עם ציוריו בנושא ההרים והוואדיות בגליל. מוטיב האדמה-אישה הוא מהעמוקים שבנושאי הציור הישראלי ושותפים לו, מלבד ריזמן, אמנים דוגמת מיכאל גרוס (שציורו מ- 1960 , ”עירום-נוף”, הוא אולי הראשון במגמה זו, וידוע שריזמן התלהב ממנו), יחזקאל שטרייכמן, אליהו גת, חנה לוי, משה הופמן ואחרים. שורשי האידיאה של האדמה כארוס נשי יאותרו בשירה ובספרות העבריים המודרניים מאז שירת ”גלבוע” של אברהם שלונסקי (1925) ועד למשה שמיר ועוד. דהיינו, לפנינו דימוי שהוא הבחנה חזותית, אך גם הבחנה נפשית יונגיאנית (”אמא אדמה”, ”האם הגדולה”) וגם הבחנה ציונית הבועלת את הארץ. כמובן, שהתקדים הפיסולי של הנרי מור רלוונטי למוטיב זה של אישה-נוף. ב- 1970 , בקטלוג תערוכתו במוזיאון חיפה, כתב ריזמן: ”תנוחתו של האדם ותנוחתו של הנוף. בתנוחה ובמגעה עם סביבתה באים לביטוי שורשם ופנימיותם של הדברים. לכן מצייר אני את התנוחה ומשתדל להפוך בעזרתה מצבים רגעיים לנצחיים.” המרחק בין אדם לאדמה (ו/או הר-הריון) כמעט שנמחק. חמוקי אישה הם גם חמוקי גבעות, עת אברי הגוף הנשי הופכים לגושי נוף רכים הקוראים לליטופם. אלה הם גופים נטולי ראש, נטולי גוף, אך גופים מופשטים, ומרוחקים שבהם גם מתקיים ויתור על פרטים אנטומיים, וההשטחה האטומה מרחיקה אותנו ממימוש תאוותנו. אובייקט וסובייקט הפכו אחד ברמה מטאפיזית, כאשר חושניות ויצר מתפשרים עם אַל-זמניות של יחסי מאסות מאסיביות ועם תחושת בדידות גדולה. עתה, קנה מידה אנושי הומר בקנה מידה מונומנטאלי, ובה בעת, ”האדמה הינה ישות אובייקטיבית נפרדת, ישות חומרית, הנושאת עמה תבנית רגש, אותה ממלא האמן בתוכן רגשותיו שלו.” (ג. עפרת, ”דמות האדם כתבנית נוף מולדתו”, ”עולם האמנות”, מס’ 12 , 1979 , עמ’ 24) זוהי, אם כן, הומניזציה של הנוף, הטענת הנוף ברגש ובפיוט. אורי ריזמן, שיצירתו נחלקת לנופים ולדיוקנאות, מאחד את השניים בציורי האישה-הר. גליה בר-אור מצאה בציורים הללו ”ביטוי לחוויית הטבע מתוך אמפתיה, לשאיפה אנושית לאיבוד הגבולות בין האני למרחב ולהתמזגות מלאה בתהליך של התרחבות, החובקת את גבולות היקום. (…)בחוויה זו של הטבע(…) טמון גם שורש הבדידות והכאב מהיות התהליך אינסופי ולעולם בלתי מוגשם.” (”אורי רייזמן”, הקיבוץ המאוחד, תל-אביב, 1988 , עמ’ 23) גדעון עפרת
הערכת מחיר: $70,000 - 100,000
נמכר ב: 138000
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: אורי ריזמן
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche