מכירה: Auction 142 תאריך המכירה: 02.07.2011 Item: 120

אברהם נתון

אקסודוס, שמן על בד, 39X55 ס”מ, חתום. מקור: אוסף גבי ועמי בראון. ספרות ותערוכה: מבחר אמנות ישראלית מאוסף גבי ועמי בראון, משכן לאמנות עין-חרוד, אוקטובר 2009 – ינואר 2010 , עמ’ 10 (מצולם). – אברהם נתון, רטרוספקטיבה, מוזיאון תל אביב לאמנות, אירית הדר, אפריל – יולי 2008 , עמוד 81 (מצולם). ב- 1953 עדיין נמנה אברהם נתון על קבוצת ”אופקים חדשים”, בה היה חבר מאז הקמתה ב- 48 , כשהוא מפלס דרכו אל קומפוזיציות מופשטות לחלוטין של יחידות גיאומטריות שטוחות, מעין גרסה לירית ”חמה” למונדריאנים המפורסמים. כשנה קודם לראשית הופעתן של הקומפוזיציות הללו יצר נתון שורה של ציורים בהם מיזג נוף ים (הים התיכון וים כינרת) עם דימוי של סירה. בעוד הנוף מיוצג באמצעות מרקם מופשט לחלוטין של משטחים מלבניים (ים), צורות קמורות (הרים) ועיגול (ירח או שמש), דימוי הסירה עונה לכל אלה בסמי-פיגורטיביות תלת-מימדית: ”הנכחתן של שתי מציאויות – הצרנה שמקורה בגיאומטרי, בלשון בעלת חוקיות משלה, לצד רכיב שמקורו בנראה – מתקיימת גם בציור השמן ’אקסודוס’ (1953).” (אירית הדר, ”אברהם נתון”, מוזיאון תל-אביב, 2008 , עמ’ 78) אך, המרתק מכל בציור ”אקסודוס” ומה שהופכו ליצירה חשובה במיוחד במרחב העשייה של נתון ושל ההפשטה הישראלית בכלל, הוא הניסיון לחבר את ההפשטה הצורנית הרדיקלית עם אירוע היסטורי לאומי משמעותי. נתון (נתנזון) עלה ארצה עוד ב- 1935 ; לכידתה וגירושה של אניית המעפילים ”אקסודוס” התרחשו ב- 1947 . אם כן, שש שנים מאוחר יותר נדרש נתון לפתע לאותו מאורע טראגי בו הושבו 4515 פליטי שואה בידי הבריטים למחנה עקורים בגרמניה. האם חתימת הסכם השילומים עם גרמניה שנה קודם לכן – אירוע שחולל סערה ציבורית עזה בישראל – מסביר את הופעתה זו של ”אקסודוס”? תהא התשובה אשר תהא, ספק רב אם נמצא בין ציורי ”אופקים חדשים” מקרה נוסף של התחברות שבדיעבד עם אירוע היסטורי-לאומי מהעת החדשה (ובכלל, נציין, זיקת ההפשטה וההיסטוריה, היהודית והאחרת, הייתה זרה לשפה המתמקדת בצורות בלבד). לאברהם נתון חשוב המסר הטראגי, כאשר הוא משחיר את עיגול השמש (והרי לנו עוד ”שמש שחורה” בציור הישראלי) ואף מצייר דמות הנשמטת מתוך קבוצת הפליטים הצפופה וכמו נופלת מהספינה לים. שם האניה, הכתוב עליה באדום בולט, אינו מותיר מקום לספק באשר לנושאו של הצייר: ייצוגה של טרגדיה לאומית פרטיקולארית. מעולם, לא לפני ולא אחרי, יתנסה נתון באתגר שכזה, אלא אם כן נראה בציורו ”חייל על המשמר” (1956) מקרה קרוב כלשהו. עתה, על כל פנים, ”מַצרין” נתון את הים כשהוא מתרגמו לעשרות מלבנים בגוונים שונים – כחולים, אדומים, בז’ים (מעין השתקפות מפוצלת של שעת בין ערביים בגווני הים), ”מקשט” פה ושם את שטיח הים שלו (כלום צדקה א.הדר כשהציעה לראות בציור מתווה אפשרי לציור קיר או שטיח?) במקבצי גלים, אף נוקט בקומץ שטחים שחורים – השלמה ניגודית לקרינת האור העזה. המרקם הגיאומטרי של נתון נמנע מהנדסאיות מדויקת ומתקרב למארגי השטחים המופשטים-ליריים של סרז’ פוליאקוף וניקולא דה-סטאל הפאריזאיים. אך, בהצבת הדימוי הסמי-פיגורטיבי וההיסטורי-לאומי במרכז ציורו מאתגר אברהם נתון את חבריו למהפכת ההפשטה, שעיניהם נשואות בשקיקה לאוניברסליות שבסגנון סלון ”ריאליטֶה נובּלֶ” הפאריזאי, והוא – דמות מפתח בקבוצת ”אופקים חדשים” ומזכיר מועדון ”מילוא” של הסופרים והאמנים – נקט בזאת צעד אמיץ וחריג. גדעון עפרת

הערכת מחיר: $7,000 - 10,000

נמכר ב: 14950

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop