מכירה: Auction 142 תאריך המכירה: 02.07.2011 Item: 47
יוסל ברגנר
דו צדדי: ריקוד מתחת לעצים הירוקים, 1945-1946 , צבא הישועה, 1938 , שמן על מזוניט, 43X58 ס”מ, חתום בשני הצדדים. ב- 1938 יוסל ברגנר הוא בן 18 , כשנה לאחר שהגיע עם אחותו (דרך סידני) למלבורן שבאוסטרליה, מותיר מאחוריו את ורשה לגורלה המר. כאן התגוררו האח והאחות ברובע הפועלים של קרלטון, כאשר יוסל מתקרב לחבורת ציירים צעירים, שמוצאם ברובם מהפרברים העניים של העיר. ”החברה לאמנות בת זמננו”, קראו לעצמם הציירים הצעירים הללו, שמרדו באקדמיזם האוסטרלי ואשר לימים יהפכו לבין המובילים והחשובים שבציירי אוסטרליה. התגייסות מחאתית סוציאלית הייתה אז טבעית, הן לגילו של הצייר (בוגר תנועת ה”בונד” בוורשה) והן לסביבה האורבנית בה חי ויצר. הומאניזם נכח מאז ומעולם בשורש ציוריו. בה בעת, עניי שכונתו – ילידים אבוריג’יניים – הזכירו ליוסל הצעיר פליטים יהודיים: ”אלו היו אנשים עקורים ואני זיהיתי אותם עם עצמי”, יאמר מאוחר יותר. בכל אופן, עתה, ב- 1938 , החלה תקופת ציוריו הריאליסטיים-חברתיים, בהם כיכבו החלכאים האבוריג’ינים וזאת בציורים פיגורטיביים-אקספרסיוניסטיים, מונו-כרומיים ומלנכוליים, החייבים משהו לפיקאסו של התקופה הכחולה. בציור הנוכחי, הוא צייר קבוצת ”הומלסים” המתגודדת בסמוך לבית ”צבא הישועה” – הגמ”ח הנוצרי – בציפייה לקורת גג ומזון. משהו בהתגודדות דומה שמסמן ראשיתה של הפגנה (וראו הזרוע המונפת של הגבר המרכזי) והאווירה כולה סגרירית ומדוכדכת. הדמויות נעדרות זהות, הרקע העירוני האטום והמנוכר, גווני הירקרק-אפור והקונטורים השחורים, אפילו המגושמות של הסגנון המתקשרת לחספוס חייהם של קשי-היום – כולם חוברים למבע אמפטי של הצייר עם סבלם של המיוצגים. אלא, שבמקביל לציור נדיר זה, התמסר הצייר האוסטרלי הצעיר לייצוג התרבות היהודית המזרח-אירופאית, שממנה גלָהַ לא מכבר. בציורים ”יהודיים” אלה שילב ברגנר פיגורטיביות אקספרסיוניסטית שבנוסח אסכולת פאריז היהודית עם נושאים יהודיים עממיים, הקשורים בחגים, בשירים, באגדות עם, בסיפורי י.ל.פרץ ושלום עליכם ועוד. ”העבר תבע התייחסות, והמגע עם ספרות היידיש על הבד היה כמגע עם נופי הילדות שאבדו.” (כרמלה רובין, ”יוסל ברגנר”, מוזיאון תל-אביב, 2000 , עמ’ 18) בין 1945-1940 כבר ביטאו ציוריו ה”יהודיים” של ברגנר האוסטרלי את מצוקות הגטו הפולני, שריפה בעיירה וכיו”ב. אך, לא מעט מהציורים הנדונים דווקא ביטאו שמחת חיים עיירתית שהייתה ונגוזה. הציור הנוכחי צויר ב- 1945 , עם תום מלחמת העולם ועם ההבנה אודות מה שארע בשואה בכלל וליהדות פולניה בפרט. הציור חוגג אפוא ומבכה בעת ובעונה אחת בשעה שמבקש להמחיש לעינינו את שירו העממי הפופולארי של ח.נ.ביאליק, ”משה’לך, שלמה’לך”, שבתרגום ממקורו היידישאי אומר: ”מתחת לעצים הירוקים משחקים להם משה’לך, שלמה’לך”. לכאורה, אושר-ילדות נפרש נגד עינינו, כאשר דרדקי העיירה היחפים מחוללים להם באחו המוריק בטור, במעגל או בשניים (האם השניים שבמרכז הם משה’לה ושלמה’לה?), אחרים מנגנים, נחים וכו’. עז תמימה צופה בהם מהצד סמוך לשלולית וליד אב יהודי שהביא את בנו הבישן לחגיגה. אלא, שב- 1945 יודע יוסל ברגנר שהמשה’לך והשלמה’לך של פולניה נספו בשואה והוא מספידם בציורו. בבחינת ילדים חיים-מתים, המשה’לך והשלמה’לך הללו מכשירים את הדרך לאותם ציורים עתידיים של ברגנר שיעסקו בקינה על ילדות אבודה: אלה הם הציורים משנות השישים ואילך, בהם ילדים ימותו, יוצלבו, או יימלטו מבעד לחלונות בניין. אפילו בציורי הכליזמרים המאוחרים של ברגנר מהעשורים האחרונים שמחת הילדות עודנה מתובלת במלנכוליה. ועוד נזכיר, שב- 1988 ירשום משה גרשוני על אחד מציוריו הידועים – ”משה’לך, שלמה’לך” – משני צדי להבה כחולה ודמוית-עין. בישראל של 1988 מצטרף גרשוני להספד. והרי לנו ציור נדיר אחד הלוכד משני צדדיו את שני ציפוריו של יוסל ברגנר הצעיר שבטרם עלייתו ארצה (1950). גדעון עפרת
הערכת מחיר: $25,000 - 35,000
נמכר ב: 63250
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: יוסל ברגנר
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche